מבזקים

סקירה מהעבר: תקיפת הספינה ליברטי 1967

תוכן עניינים

תקיפת הספינה ליברטי היתה אחת התקריות החמורות ביותר ביחסים בין ישראל לארה"ב. מדוע אם כן השמידה ישראל את הספינה של אחת מידידותיה הטובות ביותר?

אלי ששון | י"ט בטבת תשע"ט | יום חמישי 27 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז
https://nziv.net/6672/

הספינה האמריקאת ליברטי הייתה ספינת ביון בינונית שהוכנה לשרות במלחמת העולם השניה. ארכה היה כ- 130 מטר וצוותה מונה כ- 300 איש.

בעיצומה של מלחמת ששת הימים, זוהתה ספינה כ 20 ק"מ מחופי אל עריש והיה חשש כי מדובר בכלי שיט מצרי, לאחר שיום קודם לכן נורתה אש מהים לעבר כח ישראלי בסיני. החשש נבע גם בעקבות הצהרה אמריקאית שאין ספינות אמריקאיות באזור הלחימה.

סיור ימי שנשלח לעבר הספינה, לא הצליח לזהות שמדובר בספינה אמריקאית ולכן נשלח סיור אווירי, שלא זיהה גם הוא את הספינה, ולכן עלה חשד שמדובר בספינה מצרית.

ההחלטה היתה לתקוף את ליברטי באמצעות מטוסים וכך אכן נעשה. לאחר תקיפת המטוסים התקרבו ספינות טורפדו ישראלית לליברטי ונענו בירי מקלעים מהספינה. בתגובה, נורו מספר טילי טורפדו לעבר ליברטי ואחד הטילים פגע קשות בספינה וגרם לנפגעים ולנזק רב.

עם היוודע דבר הטעות, מיהרה ישראל להציע עזרה רפואית ולוגיסטית לליברטי, אך האמריקאים דחו את המחווה והשיטו את הספינה למלטה, ושם טיפלו בספינה ובנפגעים.

קציר הדמים גבה 34 הרוגים ולמעלה מ- 150 פצועים. ישראל התנצלה על התקרית ופיצתה את האמריקאים בסכום אדיר באותם ימים: 13 מליון דולר. אמריקאים רבים היו בדעה שתקיפת הספינה נעשתה בכוונה, כדי למנוע מהאמריקאים "לרחרח" באזור הקרבות.

עד כאן

ליברטי: ארכיון הצי האמריקאי
ליברטי: ארכיון הצי האמריקאי
ספינות טורפדו: ארכיון צה"ל
ספינות טורפדו: ארכיון צה"ל
מלחים על ליברטי: ארכיון הצי האמריקאי
מלחים על ליברטי: ארכיון הצי האמריקאי
הליברטי אחרי התקיפה
הליברטי אחרי התקיפה
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: