מבזקים

ריבלין: "למדינת ישראל אין כל כוונה לפגוע בזכויות הקניין של הכנסיות ונכסיהן"

תוכן עניינים

נשיא המדינה ארח את מנהיגי הקהילה הנוצרית בישראל בקבלת הפנים המסורתית לציון ראש השנה האזרחית ואמר: "הריבונות שלנו על ירושלים לעולם לא תפגע בחופש הפולחן והדת של כל הדתות בירושלים ובישראל"

שלום שי גיחז | י"ט בטבת תשע"ט | יום חמישי 27 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ארח היום (חמישי) כמו בכל שנה, את ראשי העדה הנוצרית בישראל לציון השנה האזרחית החדשה, בקבלת הפנים השנתית המסורתית בבית הנשיא. בהשתתפות שר הפנים אריה דרעי, הפטריארך תיאופילוס השלישי, הפטריארך היווני אורתודוקסי של ירושלים, מ"מ הפטריארך הלטיני של ירושלים, נציג הפטריארך הארמני, ה"קוסטוס" של ארץ הקודש, ראש המסדר הפרנציסקאני בישראל וראש הכנסייה היוונית קתולית של חיפה והגליל.

על פרוייקט ארץ המנזרים אותו מקדם הנשיא, הוא אמר:" רק לאחרונה נפגשתי עם האפיפיור פרנציסקוס אודות הפרויקט הזה, ואני מקווה שבקרוב נוכל כולנו ללכת לשם יחד. אנו מקווים שכאשר הפרויקט יושלם, כל נוצרי יוכל ללכת בביטחון את המסלול מירושלים לנצרת דרך יריחו, ולטבול במי הירדן".

על חוק העוסק בנכסי הכנסיות, אמר הנשיא: "למדינת ישראל אין כל כוונה לפגוע בזכויות הקניין של הכנסיות או ביכולתן לממש את נכסיהן. לעולם לא נעשה זאת. אני מקווה שהדיון והדיאלוג יביאו לפתרון".

את דבריו פתח הנשיא ואמר: "אנחנו נפגשים בתקופת החגים, במפגש שהפך למסורת. אנחנו נפגשים בירושלים, בתקופה בה המון אנשים מרחבי העולם מגיעים אל עיר הקודש הזו. נולדתי בירושלים, חייתי כאן כל חיי. עבורי, ירושלים היא עיר קדושה. אבל היא גם הרבה יותר מזה. אני לא יכול לדמיין בית אחר מחוץ לירושלים. אני יודע שכולכם חולקים איתי את האהבה לירושלים. אני גם יודע שאתם, כמוני, מבינים כמה עדין האיזון בעיר הזאת. כמוני אתם יודעים שעבור היהודים, הנוצרים והמוסלמים, החיים יחד בעיר הזאת הם הדבר המוסרי לעשות. לצערי, לא כולם חולקים את ההבנה הזאת. כמוכם, אני רואה במדינת ישראל שומרת העיר. הריבונות שלנו על ירושלים לעולם לא תפגע בחופש הפולחן והדת של כל הדתות בירושלים ובישראל."

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "הכבוד של ישראל לחופש הדת והפולחן הוא גם מה שעומד בבסיס היוזמה לפתח את 'קאסר אל יהוד', 'ארץ המנזרים', מקום עלייה לרגל למספר הולך וגדל של נוצרים מרחבי העולם. כפי שאתם יודעים, מדינת ישראל פועלת להסרת המוקשים באזור, ולהחזרת המנזרים הסמוכים לבעליהם. רק לאחרונה נפגשתי עם האפיפיור פרנציסקוס ושוחחנו אודות הפרויקט הזה, ואני מקווה שבקרוב נוכל ללכת לשם כולנו יחד. אנו מקווים שכאשר הפרויקט יושלם, יוכל כל נוצרי ללכת בביטחון את המסלול מירושלים לנצרת דרך יריחו, ולטבול במי הירדן. הפיכת החלום הזה למציאות תאפשר לכולנו, לנוצרים, למוסלמים וליהודים, להביע את אמוננו באנושות, וביכולתנו לעבוד יחד. יתר על כן, הפרויקט הזה מאפשר לנו – ישראלים, ירדנים ופלסטינים, להביע את אמוננו כי לא נגזר עלינו לחיות יחד אלא כי נועדנו לכך".

בסיום דבריו התייחס הנשיא לסוגיה המשפטית הנוגעת לנכסי הכנסיות ואמר: "למדינת ישראל אין כל כוונה לפגוע בזכויות הקניין של הכנסיות או ביכולתן לממש את נכסיהן. לעולם לא נעשה זאת. הנציגים המשפטיים של הכנסיות הוזמנו לקחת חלק בהליך המשפטי ולוודא שההסכם שבנדון לא יפגע בכנסיות בהמשך. אני מקווה שהדיון והדיאלוג יביאו לפתרון."

מדברי שר הפנים אריה דרעי: ״אני מתחייב לחופש הדת והפולחן בירושלים בירת ישראל. לא אגזים אם אומר שמעולם לא הייתה בירושלים תקופה שכזו של חופש דת לכל העדות כמו בתקופה זו ובשנים אלו במדינת ישראל. השאיפה שלנו היא שלום בארץ הקטנה הזאת, הקדושה מכולם. השלום הוא לא מותרות- הוא הכרחי. צריך לעבוד קשה עבורו. אבל בחיי היום יום השלום נקנה בפסיעות קטנות.״

הפטריארך היווני אורתודוקסי של ירושלים תיאופילוס השלישי ברך את הנשיא בשנה טובה והתייחס גם הוא למאמצים לקדם חקיקה שתגביל את היכולת של הכנסיות לממש את נכסי המקרקעין שלהן בירושלים: "אנחנו חוששים שהניסיון להעביר את החוק המפלה הזה, אשר מהווה איום על העבודה ההומניטרית שלנו יקודם. אני חוזר ואומר שאנו פתוחים לשיח בנושא, אבל שאנחנו מאוחדים בהתנגדותנו לחוק."

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: