מבזקים

ראובן ריבלין: "אני רוצה לאחל לנו בחירות הוגנות ונקיות מהסתה ומניצול לרעה"

תוכן עניינים

נשיא המדינה השתתף בכנס דב לאוטמן למדיניות החינוך, שהתקיים היום בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה והתייחס להקדמת הבחירות לכנסת: "אני רוצה לאחל לנו בחירות הוגנות ונקיות. נקיות מהסתה, נקיות מניצול לרעה"

שלום שי גיחז | י"ח בטבת תשע"ט | יום רביעי 26 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

ראובן (רובי) ריבלין נשיא המדינה השתתף היום בכנס דב לאוטמן למדיניות החינוך. הכנס עסק השנה בנושא "אתגרים בחינוך לדמוקרטיה ושותפות" בהשתתפות יו"ר קרן לאוטמן נעם לאוטמן, הסופר א.ב יהושוע וראש עירית רעננה חיים ברוידא.

בין דבריו אמר נשיא המדינה: "אני מקווה שנצליח לעבור מפוליטיקה של זהויות, לפוליטיקה של רעיונות. למערכת פוליטית שבה שותפות אידיאולוגית כמו גם שותפות אינטרסים, היא המצע שעל פיו יתגבשו לא רק קואליציות אלא גם מפלגות. אני רוצה לאחל לנו בחירות הוגנות ונקיות. נקיות מהסתה, נקיות מניצול לרעה. אנחנו צריכים להבטיח את היכולת שלנו לשמור על התהליך הדמוקרטי הוגן. לעמוד על הזכות שלנו, האזרחים, לנגישות לעובדות, לדעות, ללא עיוותים".

כנס דב לאוטמן 2018 מתקיים בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה זו הפעם הרביעית ביוזמת קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה, ארגון יוצאי מרכז אירופה ושותפים נוספים, על מנת להעלות לסדר היום הציבורי והחינוכי את החינוך לדמוקרטיה ולשותפות בחברה הישראלית.

הנשיא ברך את הנוכחים ואמר: "לדוביק לאוטמן, הייתה נשמה יתרה, ויכולת מדהימה לראות קודם כל אנשים. כמי שבני אדם היו לנגד עיניו, ושהיה איש כלכלה ותעשיה, הייתה לדוביק היכולת החשובה כל כך, לתרגם בעיות חברתיות למונחים כלכליים, ובעיות כלכליות למונחים חברתיים. כבר לפני הרבה מאוד שנים, דוביק זיהה שישנם שני אתגרים אדירים שמונחים לפנינו. שני אתגרים, המונחים לפתחה של כל ממשלה שתבוא, מכיוון שהתמודדות איתם היא תנאי לשמירה על החוסן החברתי והכלכלי של מדינת ישראל. האתגר הראשון הוא טיפול בפערים החברתיים בישראל. והאתגר השני, הוא יכולתם של הישראלים שבאמצע, לחיות בכבוד. ובמונחים כלכליים, האתגר של העלאת הפריון במשק. בישראל עדיין קיים קשר חזק מדי בין המקום שבו נולדת להזדמנויות שלך, להכנסה שלך, ולאיכות החינוך והשירותים החברתיים שתקבל. זהו נתון שאנחנו לא יכולים להשלים איתו".

‏בהמשך דבריו אמר הנשיא: ״קברניטי הכלכלה בישראל הבינו, שאי השתלבותם של בני החברה הערבית והחרדית, מחצית מכיתות א' היום, והפריון הנמוך של העובדים במעמד ביניים, עולים לנו הרבה מאוד כסף ושהשתלבות אפקטיבית שלהם בכלכלה הישראלית, היא נקודת הזינוק הבאה של הכלכלה הישראלית. החל מנקודה זאת, ובהדרגה, מתחיל להתרחש משהו מעניין. שהרי, אני שואל אתכם, האם שילוב החברה הערבית והחרדית במשק, היא עניין כלכלי או חברתי? זוהי משימה של משרד הכלכלה, העבודה, אגף תקציבים והמדען הראשי, יחד עם משרדי החינוך, הרווחה והשלטון המקומי. לא נגיע להישגים משמעותיים, בשילוב החברה הערבית והחרדית בכלכלה, מבלי לראות שגם למושגים כמו "בניית אמון" יש ערך כלכלי".

בנאומו התייחס הנשיא לתקופת הבחירות העומדת לפתחינו ואמר: ״המערכת הפוליטית בישראל היא עדיין מערכת שבנויה במידה רבה על פוליטיקה של זהויות- תאמר לי מאיזה שבט אתה ואומר לך לאיזו מפלגה אתה מצביע. לאורך זמן אני מקווה שנצליח לעבור מפוליטיקה של זהויות, לפוליטיקה של רעיונות. למערכת פוליטית שבה שותפות אידיאולוגית כמו גם שותפות אינטרסים, היא המצע שעל פיו יתגבשו לא רק קואליציות אלא גם מפלגות".

עוד הוסיף הנשיא: "הייתי רוצה לאחל לנו שבעתיד נראה חברי כנסת חרדים מהקואליציה, מתווכחים עם חברי כנסת חרדים מהאופוזיציה, פשוט כי הם חלוקים על הדרך. אני חושב שגם אם אנחנו עוד לא שם, התהליכים החברתיים והכלכליים בהם אנו עוסקים היום יביאו אותנו לשם. שעת הכושר לביסוסה של השותפות הישראלית הזאת כבר קיימת, במערכת הכלכלית והחברתית ובתקווה בעתיד, גם במערכת הפוליטית".

"אני גם רוצה לאחל לנו בחירות הוגנות ונקיות,״ אמר הנשיא והדגיש שוב ושוב את המילים הוגנות ונקיות- נקיות והוגנות. הנשיא הזכיר כי מנחם בגין ז״ל לימד אותנו כי המובן מאליו ראוי שיאמר. עוד הוסיף הנשיא לומר: ״נקיות מהסתה, נקיות מניצול לרעה. בעולם שבו אנחנו חשופים להתערבות גוברת של כוח, של אינטרסים, התערבות שמקבלת היום גם כלים טכנולוגיים, שצבא סייבר עומד לרשותה במטרה להטות את סדר היום הציבורי, להסיח את הדעת מן העובדות, אל "הפייק ניוז", אל השערוריות הספקולציות וההשמצות. בעולם כזה אנחנו צריכים להבטיח את היכולת שלנו לשמור על התהליך הדמוקרטי הוגן. לעמוד על הזכות שלנו, האזרחים, לנגישות לעובדות, לדעות, ללא עיוותים".

לסיום, אמר: "אני מאחל לכולנו שתקופת הבחירות הקרובה, תחזק אותנו ולא תחליש אותנו כחברה, תחמיא לדמוקרטיה הישראלית ותעצים אותה".

 

צילום:
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
צילום:
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
צילום:
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: