מבזקים

סקירה מהעבר: כך נראתה שנת 1948

תוכן עניינים

שנת 1948 היתה שנה מלאה באירועים בארץ ובעולם: סיום המנדט הבריטי, הכרזת העצמאות ודגל ישראל באופן רשמי, היו רק חלק מאותם אירועים שחרטו לעד את חותמם בישראל ובעולם

אלי ששון | ט"ז בטבת תשע"ט | יום שני 24 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

נתחיל בחודשים ינואר, פברואר ומרץ: אנשי כנופיית קאוקג'י תוקפים את כפר סולד ונהדפים. מכונית תופת מתפוצצת ליד מערכת עיתון פ. פוסט. 9 הרוגים. במקביל האצ"ל מפוצץ את בניין משטרת יפו. 35 לוחמים (הל"ה) שהיו בדרכם מירושלים לגוש עציון נופלים בקרב. 3 מכוניות תופת שהוחדרו על ידי הבריטים לרחוב בן יהודה בבירה גורמות ל-53 הרוגים. העיתון מעריב יצא לאור בפעם הראשונה. תקיפה ערבית על גוש עציון נהדפת עם אבידות לשני הצדדים. 15 אלף מעפילים בשני ספינות מגורשים לקפריסין. מכונית תופת בירושלים 11הרוגים יהודים. שיירת נבי דניאל. שיירה שהייתה בדרכה מגוש עציון לבית לחם הותקפה עי הערבים. נפגעים רבים בקרב היהודים והשארת נשק רב כשלל בידי הערבים.

שיירת יחיעם. שיירה יהודית שהייתה בדרכה לקיבוץ יחיעם נתקלת בכח ערבי, 47 יהודים מהשיירה נהרגים. שיירה של נשק שהגיעה מלבנון לעזרת הערבים מושמדת בקריות. ירושלים נותקה מהשפלה. האצ"ל והלחי תוקפים את הכפר דיר יאסין (גבעת שאול בירושלים של היום) והורגים כ 140ערבים. קרב קשה בקסטל שבמהלכו נהרג עאבד אל קאדר חוסייני המפקד הערבי של מחוז ירושלים. קרבות רמת יוחנן."צבא ההצלה" של קאוקג'י (היה מפקד כנופיות ערבי "שהציקו" לישובי הצפון) תקף באמצעות 2פלוגות דרוזיות את רמת יוחנן התוקפים הוכו ונסוגו ומיד לאחר מכן נחתם הסכם אי התקפה בין הדרוזים להגנה מה שיההפוך בהמשך לשיתוף פעולה דרוזי יהודי ומאוחר יותר לברית דמים.

החל מבצע נחשון. טבריה נכבשת מהערבים. החל מבצע הראל לפריצת הדרך לירושלים. ההגנה כובשת את חיפה. ההגנה משחררים את שכונת קטמון. האצל כובש את יפו ובהמשך את שכונת מנשיה כשהבריטים עוצרים את המתקפה של האצל. ההגנה נכשלים בפריצת הדרך לירושלים. צפת ובית שאן נכבשות מהערבים. החל מבצע ייפתח לשחרור הגליל. יפו נכנעת ליהודים. הערבים תוקפים את גוש עציון. 3 הישובים האחרונים נכנעים לערבים. הבריטים מסיגים את כוחותהם מירושלים והיהודים משתלטים על האזורים שהתפנו. הכרזה על הקמת מדינת ישראל.

עד כאן האירועים בשנת 1948עד לתאריך 14/5/1948

המשך האירועים בשנת 1948

ירדן סוריה מצרים עירק ולבנון פולשות לישראל מספר שעות לאחר ההכרזה על הקמת המדינה. ברית המועצות היא המדינה הראשונה שמכירה בישראל. ניסיון השתלטות ישראלי על לטרון נכשל. המצרים כובשים את קיבוץ רמת רחל סמוך לירושלים נהדפים ושוב כובשים. הסורים מסתערים על דגניה ונהדפים תוך אבידות קשות. עכו נכבשת עי ההגנה. ניסיון כיבוש נוסף של לטרון נכשל. אבידות לישראלים.

הלחי והאצ"ל (בחלקו) מצטרפים לצה"ל. החלה הכשרת "דרך בורמה" כדי להעביר אספקה לירושלים הנצורה. פרשת האלטלנה. אניית נשק שהביא האצל לכוחותיו בירושלים מותקפת עי צהל לאחר שדרש שהנשק יימסר לצהל. האוניה מוטבעת באש תותחים בחוף תל אביב. מספר הרוגים לאצל וכל הנשק הלך לאיבוד. האו"ם מכריז על הפוגה בת חודש בקרבות בארץ. ההפוגה בת חודש מסתיימת וצהל מנצל זאת לכיבוש לוד רמלה ועיירות רבות בצפון. מיד לאחר הקרבות שנמשכו 10 ימים מוכרזת שוב הפוגה.

נציגים דיפלומטים ראשונים מגיעים מרוסיה וארה"ב. שער המטבע הישראלי הוצמד ללירה הבריטית והא שווה ערך ל4דולרים אמריקאים ללירה אחת. מתווך שנשלח מטעם האו"מ הרוזן ברנדוט נרצח עי אנשי הלחי. החל מבצע יואב לשיחרור הנגב. באר שבע נכבשת כמו גם חלק ממזרח אשקלון ניצנים ועד הלום סמוך לאשדוד. בכיס פלוג'ה מכותרת יחידה מצרית גדולה. החל מבצע חירם לכיבוש הגליל שאכן נכבש בנוסך לחלק קטן מלבנון. לאחר 8 ניסיונות כושלים נכבשת משטרת עיראק סווידאן ע"י צה"ל (מחנה פלוגות של היום).

מבצע לוט החל ובמסגרתו נכבש הנגב המזרחי באיזור סדום וים המלח. החל מבצע חורב ובמסגרתו שוחרר כל הנגב ונכבש חלק מצפון סיני. (עזה לא נכבשה). בחצי השנה האחרונה עלו ארצה 99 אלף עולים. נחתם הסכם הפסקת אש בין צהל ללגיון הירדני.

עד כאן הסקירה בתמצית על שנת 1948

לוחמי הל"ה נקברו תחילה בכפר עציון
לוחמי הל"ה נקברו תחילה בכפר עציון
מצעד לוחמי האצל ברחובות יפו לאחר הקרבות
מצעד לוחמי האצל ברחובות יפו לאחר הקרבות
שיירת נבי דניאל
שיירת נבי דניאל
הכרזה על הקמת מדינת ישראל
הכרזה על הקמת מדינת ישראל
מעפילים מגורשים ומגיעים לקפריסין
מעפילים מגורשים ומגיעים לקפריסין
עלייה לארץ ישראל
עלייה לארץ ישראל
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: