מבזקים

הונגריה הופכת לאתר המחאה האחרון באירופה

תוכן עניינים

הפגנות ענק בהונגריה נגד חוק העבדים של ראש הממשלה ויקטור אורבן שחזר לשלטון בשנת 2010. המפגינים צעדו ברחובות וצעקו: שביתה!

גבריאל ודררו | י"א בטבת תשע"ט | יום רביעי 19 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

מאז חזר ויקטור אורבן לשלטון, הונגריה עברה לצד אנטי דמוקרטי, אבל המחאות בבודפשט בימים האחרונים הם תזכורת שאורבן לא גרר את כל ארצו יחד עם התוכנית שלו.

ההפגנות החלו לפני שבוע, ביום רביעי לאחר האסיפה הלאומית, שבה מפלגתו של אורבן שנמצאת ברוב של שני שלישים, עברה חקיקת עבודה שהמבקרים מכנים אותה "חוק העבדים" והיא מאפשרת לבעלי העסקים לדרוש מהעובדים לעבוד עד 400 שעות נוספות מדי שנה. בנוסף, החקיקה גם מעניקה מעסיקים יותר זמן כדי לשלם את התשלומים עבור שעות נוספות.

הונגריה אינה מקבלת בברכה מהגרים, רבים מעובדיה המוכשרים ביותר יוצאים לעבודה בשכר טוב יותר במקומות אחרים באירופה, ו -1.5 אחוז לידות לאישה, הופכים את הונגריה לאחת משיעורי הפריון הנמוכים ביותר בעולם. נתונים אלו הובילו למחסור חמור בעבודה, וליברליזציה של שעות נוספות היא רעיון כלכלי טוב. אבל המדד הזה מנוגד אפילו לשני שלישים מתומכיו של מר אורבן. האסיפה הקימה גם בתי משפט מינהליים חדשים לטיפול בעניינים ממשלתיים כמו מסים ובחירות. הממשלה טוענת שבתי המשפט יהיו עצמאיים, אך שר המשפטים של מר אורבן מפקח עליהם.

הטמפרטורות המקפיאות לא הרתיעו אלפי הונגרים לצעוד ברחובות כמחאה נגד צעדים אלה.  כמה מפגינים זרקו רימוני עשן וכוחות הביטחון הגיבו בגז מדמיע. המפגינים טוענים לאיום על הדמוקרטיה שלהם, במיוחד לאור הרשומה הרעה של מר אורבן על חופש העיתונות ועל שלטון החוק.

בנוסף, ראש הממשלה אורבן הכריח את אוניברסיטת מרכז אירופה, מוסד אמריקני שהוקם על ידי האוצר ג'ורג 'סורוס, לעזוב את הארץ בשנה הבאה. מפלגת השלטון גם עסקה בחריפות עם מבקרי התקשורת, תוך פיקוח על בחירות חופשיות אך לא הוגנות. כמו ההפגנות של הצלב האדום בצרפת, החלו ההפגנות בבודפשט על רקע מדיניות מסוימת , אך המפגינים איחדו אופוזיציה נפרדת מזו של צרפת והפכו לביקורת רחבה יותר על שלטונו הכבד של ראש הממשלה אורבן.

ממשלת הונגריה מכירה בחוק המתיר למפגינים אפשרות להפגין, אך ראש הממשלה אורבן אינו חוזר בו מהחלטתו. ההפגנות הן סימן לכך שהאזרחים בהונגריה אינם רוצים שמולדתם תלך בדרך הרודנית של ולדימיר פוטין ברוסיה

 

צילום: בלזס מוהאי / אסושייטד פרס
צילום: בלזס מוהאי / אסושייטד פרס

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: