מבזקים

אבי גבאי בוועדת הכלכלה: "הממשלה איבדה את השליטה על יוקר המחיה"

תוכן עניינים

יו"ר המחנ"צ אבי גבאי: "הממשלה איבדה שליטה על יוקר המחיה. יוקר המחיה מתפוצץ. גל עליות המחירים מוכיח שהכותרות על רפורמות לא מחזיקות מים"

שלום שי גיחז | י' בטבת תשע"ט | יום שלישי 18 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

"הממשלה שברחה מהתמודדות במתווה הגז – מוצאת את זה בעליית מחירי החשמל. אפשר לשנות את המגמה ולחתוך את חשבונות החשמל של כל משפחה בישראל ב 20% – תאזרו אומץ ותורידו את מחיר הגז". אמר יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכלכלה בכנסת בעקבות גל ההתייקרויות.

עוד אמר גבאי: "בפעם הקודמת שהופעתי בפני ועדת הכלכלה בדיון על סעיף 52, הייתי השר להגנת סביבה, היחיד שהתנגד למתווה הגז. אמרתי כאן בדיון שדברים שיוצאים לא מאוזנים נוטים להתפרק. מתווה הגז לא מאוזן כי הוא משרת רק את חברות הגז ולא את הציבור. אני יודע ומאמין שאפשר לשנות ואפשר לטפל בסוגיות האלה".

"הנושא היום הוא יוקר המחיה. נושא כל כך חשוב לכולנו. יוקר המחיה מורכב ממה שהחברות מוכרות לנו וממה שהממשלה עושה או לא עושה עבורנו. הציבור היום תחת מתקפה של יוקר מחיה. הממשלה מתפרקת ממתן שירותים ציבוריים  ואנחנו נאלצים לרכוש שירותים פרטיים : בריאות, חינוך ועוד. החברות העסקיות מחפשות הזדמנויות להעלות מחירים. והן מצליחות כל עוד הרגולטור או הציבור לא מגביל אותן".

"אני מכיר את העולם הכלכלי בישראל מכל הזוויות האפשריות שלו. אני כלכלן, עבדתי באגף תקציבים, הייתי מנכל של חברות  והייתי שר כך שאני מכיר את המערכת מכל הכיוונים. התהליך הטבעי של השוק הוא עליית מחירים –  כזאת שהצרכנים נפגעים ממנה. ולכן יש ממשלה. ליצור כל הזמן רפורמות שיקזזו את הנטיה של השוק ויובילו להפחתת מחירים וגם יקטינו את ההוצאות לעסקים".

"לצערי, ההתפרצות של יוקר המחיה לא מפתיעה אותי. אני עוקב אחרי מה שנקרא ״הרפורמות״ שמובילה הממשלה. רובן הן כותרות ובין השורות אני רואה שאין בהן הרבה. ולעיתים הן מזיקות לציבור. וכמו בספר מעשה בחמישה בלונים, זה סופו של בלון. יוקר המחייה מתפוצץ. הכותרות היפות לא מחזיקות מים. כשהממשלה לא עושה נוצר ואקום והממשלה איבדה שליטה על יוקר המחיה".

"ועכשיו לנושא המרכזי שמדליק את המחירים: עליית מחירי החשמל. אני לא מסתכל רק על מה גרם לעלייה של 8% אלא האם אפשר להוריד את המחיר. אפשר להוריד את מחיר החמשל ב20%. וכאן הנושא פשוט, הגז הטבעי הוא במחיר של 6 דולר במקום חצי ופחות. חייבים להוריד את מחיר הגז. זה יוריד 20% במחיר החשמל. זה הפתרון המרכזי האמיתי, לא כותרות ולא מסביב. לגעת בבעיה עצמה".

"לכן התנגדתי למתווה הגז. ולכן גם הצעתי מודל חלופי שאם היה מתממש המחיר היה זול יותר והיו לממשלה כלים להתאים את המחירים כשיש בעיה. אין ארוחות חינם. הממשלה שברחה מהתמודדות עם חברות הגז מוצאת את זה עכשיו במחירי החשמל. חשמל זה לא עוד הוצאה. זו הוצאה שכולם משלמים. עסקים, גופים ציבוריים ומשקי הבית.
כשהחשמל עולה העסקים מתאימים מחירים, הגופים הציבוריים מעלים כי יש להם הצמדה. רק לצרכנים אין מנגנון הצמדה. רק לצרכן אין יציבות רגולטורית".

"אפשר לשנות. זה מצריך ממשלה שמחוייבת לעניין ושמוכנה לקבל החלטות אמיצות. שעושה עבודה מקצועית ולא כותרות. שבאמת מפחיתה ביורוקרטיה ורגולציה מיותרת. שבאמת תומכת בעסקים קטנים שהם אלה שמייצרים תחרות. וככה ענף ענף אפשר לעשות את השינוי הזה".

 

צילום: דוברות הכנסת הררי
צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: