מבזקים

סקירה מהעבר: בניית הנאציזם בגרמניה

תוכן עניינים

איך קרה שאדולף היטלר הצליח לכבוש את לב בני ארצו ולהפוך לקנצלר בלתי מעורער של גרמניה? איך הפכה מדינה שליקקה את פצעיה לאחר מלחמת העולם הראשונה, מדינה שחוותה שפל כלכלי ומורל ירוד, לגרמניה הנאצית והדיקטטורית? הכל בכתבה

אלי ששון | ט' בטבת תשע"ט | יום שני 17 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

בניית הנאציזם: בתחילת שנות ה-20 הצטרף היטלר לתנועת הפועלים ולאחר שהשתלט עליה שינה את שמה למפלגה הנאציונל סוציאליסטית. ניסיונותיו להתמודד בבחירות נחלו כישלון ועד שנת 1932 היטלר לא עבר את 18% האחוזים. בינתיים ביסס היטלר את מעמדו, הקים צבא פרטי שהורכב בשלב ראשון מ- 15אלף בריונים מובטלים מתחתית החברה, בפיקודו של רהם שהחלו להטיל אימה בקרב יריביו והכו בהם.

בבחירות 1932התמודד היטלר לנשיאות מול הנשיא הקשיש הידנברג, אך לא זכה לרוב. בסופו של דבר, לאחר בחירות שלא אפשרו להידנברג לשלוט, הוא נאלץ למנות את היטלר לקאנצלר וכך בסוף ינואר 1933 החלה תקופת השלטון הנאצי והרייך השלישי.

חודש לאחר מינויו של היטלר לקנצלר, עלה בניין הפרלמנט באש ונערכו בחירות נוספות. המפלגה הנאצית זכתה ב- 45% אחוזים בלבד. מה שהפך אותו לראש המפלגה הגדולה ביותר. הדבר לא סיפק את היטלר. עובדה זו הטריפה אותו וגרמה לו לנקוט באמצעים חריפים, בניצוחו של שר הפנים גרינג ומי שאכף את התקנות היו האס אס. היטלר גירוש כל המפלגות מהפרלמנט ושלח אותם למחנה ריכוז בדכאו, יחד עם כל מי שהתנגד למשטרו.

החוקים החדשים נכנסו לתוקף וכללו איסור קיום כנסים, או מודעות הפוגעות במדינה. איסור על מפלגות להתמודד פרט לנאצים. פירוק איגודים מקצועיים ועוד כל מני קשיים שהערים.

היטלר חשש מכוחו העולה של ה SA שהיה צבא הבריונים שלו והוא הורה ל SA לחסל את ראשי ה SA ולצרף את החיילים לצבא הרשמי. חלקם צורפו ל SS בפיקודו של השטן הימלר.

בשנת 1934 לאחר מותו של הנשיא הקשיש הידנברג, השתלט היטלר על כל התפקידים ומינה את עצמו לפיהרר כל יכול. במקביל, הקים צבא גדול יותר ממה שהותר לגרמנים על פי חוזה וורסאי (100 אלף חיילים וללא נשק כבד) לאחר מכן הלך לבחירות כשהוא מתמודד יחיד, וזכה בכל 661 המושבים בפרלמנט.

היהודים בתקופת עליית הנאצים: בגרמניה של שנת 1933היו 600 אלף יהודים וכ-50 אלף מהם יצאו מגרמניה בשלב הראשון של עליית הנאצים. היטלר החל לחוקק חוקים שאסרו על יהודים לכהן במשרות ציבוריות. היהודים גורשו ונאסר עליהם ללמוד בבתי ספר ובמוסדות להשכלה גבוהה. כמו כן נחקקו חוקי נירנברג שאסרו על יהודים וגרמנים להינשא זה לזו, ובנוסף חל איסור על קשרים מחוץ לנישואין בין גרמנים ליהודים. גרמניה הנאצית שללה אזרחות מכל מי שאינו ארי טהור, שזה כמובן כלל את כל היהודים.

עוד אסרו על יהודים להעסיק עוזרות בית מתחת לגיל 45 שזה גיל הפריון, כדי שחלילה לא תהרה אישה גרמניה בטעות, ליהודי וכמובן שנאסר עליהם להניף את דגל גרמניה. השיא בהתנכלות ליהודים קרה בחודש נובמבר 1938 בפרעות "ליל הבדולח".

עם פתיחת מלחמת העולם השנייה ובמטרה להשביח את הגזע הארי, הורה היטלר לרופאים בבתי החולים להשמיד את כל מי שיוולד "פגום". בשאר האזרחים "הפגומים" (לא מושלמים) היטלר טיפל בצורה של המתה בגזים. סה"כ 72 אלף אזרחים "לא מושלמים" הומתו בפקודת היטלר.

זו הייתה סקירה מתמצתת מאוד על תקופת תחילת שלטון הנאציזם.

היטלר מינכן. מטה המפלגה הנאצית, 1930
היטלר מינכן. מטה המפלגה הנאצית, 1930
היטלר בחלון לשכת הקנצלר ינואר 1933
היטלר בחלון לשכת הקנצלר ינואר 1933
תהלוכת הלפידים לכבוד היטלר
תהלוכת הלפידים לכבוד היטלר
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: