מבזקים

ממתק לשבת פרשת וישב תשע"ט

תוכן עניינים

מספר ד"ר ויקטור פרנקל מוינה, מחבר הספר "אדם מחפש משמעות": זמן קצר לפני שהצטרפה ארצות הברית למלחמת העולם השנייה, הוזמנתי מטעם השגרירות ‏האמריקאית ‏בוינה לבוא ולקבל את אשרת ההגירה שלי. באותו זמן גרתי עם הורי הקשישים ‏בוינה, והאמריקאים כמובן ציפו ‏ממני שאקח את האשרה שלי ואמהר להגר.

ברגע האחרון התחלתי להסס, ‏‏״האם אני יכול באמת לעשות דבר כזה?" פתאום הבנתי מה צפוי ‏להורי, שיתכן שישלחו למחנה ריכוז או למחנה-השמדה. ‏איך אוכל להשאיר אותם סתם כך לגורלם בוינה?
‏בעודי מתלבט מה נכון לעשות הגעתי יום אחד הביתה והבחנתי בחתיכת שיש על השולחן. שאלתי את אבי מה זה?, והוא ‏‏אמר: "אה ויקטור, מצאתי אותה הבוקר באתר שבו עמד בית הכנסת" (לפני שהנאציונל- ‏סוציאליסטים ‏שרפו אותו). "ולשם מה לקחת אותה?" שאלתי אותו. "משום שהיא שבר של הלוחות ‏שהכילו את ‏עשרת הדיברות" ענה.

אבי הראה לי אות עברית מוזהבת החרוטה על חתיכת השיש. "אם זה מעניין אותך" המשיך, "האות העברית הזאת מסמלת קיצור לדיבר אחד מעשרת ‏‏הדיברות". "איזה מהם?" שאלתי בקוצר רוח, ותשובתו היתה: "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ‏‏ימיך על האדמה..". באותו הרגע החלטתי להישאר בוינה עם הורי ולזנוח את עניין האשרה.‏

*

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על יוסף שנשלח על ידי אביו לראות מה שלום אחיו הרועים בשכם, כשיוסף בדרך הוא פוגש מלאך בדמות אדם ושואל אותו האם ראה את אחיו? המלאך עונה לו שהם הלכו לחפש דרך להרוג אותו, את יוסף, ולמרות שיוסף מקבל כזו אזהרה ברורה הוא ממשיך בדרכו לראות את שלום אחיו כי יש לו שליחות של אביו, אבל זה לא מובן, א. הרי אם באמת האחים יהרגו אותו לא יצליח בכל מקרה למלא את השליחות ולהשיב לאביו מה שלום אחיו,
וב. הרי מצוות כיבוד אב אינה מהמצוות שעליה אנו אמורים למסור את הנפש ולמה יוסף הולך למרות שהוא יודע מה הסיכון?
מוסבר בתורת החסידות שאפשר להבין את זה על ידי הרמב"ם שכותב שאמנם יש רק שלוש מצוות עליהם נאמר ייהרג ואל יעבור אבל גם בשאר המצוות אם יש משהו שהדור פרוץ בו ולא זהירים בו מספיק הרי שאדם גדול וחסיד רשאי להיהרג ולא לעבור גם על דבר זה כדי לתת לאנשי הדור מסר חזק עד כמה המצווה הזו חשובה.
וכך אפשר להבין למה יוסף מסר את נפשו כשראה שאחיו לא מספיק זהירים במצוות כיבוד אב, כפי שרואים בכמה דברים שלא נהגו כפי רצונו של אביהם, בהריגת אנשי שכם, ובשנאה ליוסף, לכן החליט יוסף שימסור את נפשו וגם אם חלילה יפגעו בו עדיין ילמדו ממנו את חשיבות מצוות כיבוד אב אם.
יהי רצון שנזכה לכבד את הורינו בצורה המלאה והטובה ביותר ובזכות מצווה זו יאריכו ימינו ונזכה לביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

שבת שלום

מכל הלב והנשמה
יוסי נחשון – חב"ד חברון

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: