מבזקים

נשיא המדינה בכנס להשכלה גבוהה: "מדינת ישראל הוקמה מתוך חזון מרחיק לכת ומרחיק ראות״

תוכן עניינים

נשיא המדינה השתתף בכנס להשכלה גבוהה השביעי, בסימן 60 שנה למל"ג ו-70 שנה למדינת ישראל, ואמר: "מדינה שמתגאה בפיתוחים מדעיים וטכנולוגיים והעמידה זוכי וזוכות פרס נובל. מדינה שהידע, היזמות, החכמה והמחקר שלה יוצרים יום יום עולם טוב יותר"

שלום שי גיחז | כ"ח בחשוון תשע"ט | יום ג' 6 בנובמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום שלישי, כ"ח בחשון, 6 בנובמבר, דברים בכנס ההשכלה הגבוהה השביעי, שעומד השנה בסימן 60 שנה למל"ג ו-70 שנה למדינה. עוד נשאו דברים שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר הות"ת יפה זילברשץ.

הנשיא פנה לשר החינוך ואמר: ״אני מוצא כאן את ההזדמנות לומר לך, מכובדי שר החינוך, מתוך חיבה, הערכה וכנות עמוקה: אפשר לאהוב את אריאל בלי לסנוט באקדמיה. הייתה לי הזכות להיות מהתומכים באוניברסיטת אריאל. נאחזנו אז רבות בדבריו של נשיא המדינה אפרים קציר שקבע כי בכל מקום שיש יהודים יהיו לימודים. יש לי אהדה ברורה לאוניברסיטת אריאל, ולצורך שהיא תהיה חלק מהוועד היציג, ועד ראשי האוניברסיטאות. ועם כל זאת, האמירה, ,'שברנו את קרטל האוניברסיטאות' היא אמירה כואבת. אלה המוסדות שאנו הכי גאים בהם, והמטרה של כולנו משותפת: שתהיה לנו מדינה יהודית ודמוקרטית משגשגת, שבליבה מערכת השכלה גבוהה עצמאית, מצטיינת, ונטולת השפעה פוליטית״

עוד אמר בדבריו: "אנו מציינים כאן שבעים שנה למדינת ישראל ושישים שנה למועצה להשכלה גבוהה. מדינת ישראל הוקמה מתוך חזון, חזון מרחיק לכת ומרחיק ראות״, פתח הנשיא והוסיף: "מדינה שמתגאה בפיתוחים מדעיים וטכנולוגיים, מדינה שהעמידה זוכי וזוכות פרס נובל, מדינה שהידע, היזמות, החכמה והמחקר שלה יוצרים יום יום עולם טוב יותר."

הנשיא המשיך ואמר: ״אני מוצא כאן את ההזדמנות לומר לך, מכובדי שר החינוך, מתוך חיבה, הערכה וכנות עמוקה: אפשר לאהוב את אריאל בלי לסנוט באקדמיה. הייתה לי הזכות להיות מהתומכים באוניברסיטת אריאל. נאחזנו אז רבות בדבריו של נשיא המדינה אפרים קציר שקבע כי בכל מקום שיש יהודים יהיו לימודים. יש לי אהדה ברורה לאוניברסיטת אריאל, ולצורך שהיא תהיה חלק מהוועד היציג, ועד ראשי האוניברסיטאות. ועם כל זאת, האמירה, "שברנו את קרטל האוניברסיטאות" היא אמירה כואבת. אלה המוסדות שאנו הכי גאים בהם, והמטרה של כולנו משותפת: שתהיה לנו מדינה יהודית ודמוקרטית משגשגת, שבליבה מערכת השכלה גבוהה עצמאית, מצטיינת, ונטולת השפעה פוליטית. החזון המוקדם, העצמאות המחשבתית, האומץ להעז, הם אבני היסוד של המדינה, והם נמצאים בתשתית התרבותית שלנו. אנחנו עם קשה עורף. אנחנו לא חולקים כבוד, אלא בוחנים. לא מרכינים ראש אלא מנסים להבין. לא מקבלים שאומרים לנו לא, אלא מנסים אחרת. כך נבנתה כאן אומת הסטארט אפ, כך גדל כאן דור של ממציאים, חוקרים, יוצרים, מתכננים.״

הנשיא התייחס לרעיון ׳קמפוס חדש׳ שקם ביוזמת המל״ג ובהנהגתה של יו"ר הות"ת והוסיף: ״מאז כניסתי לתפקיד, אני מקדם יחד עם יו"ר הות"ת, האוניברסיטאות והמכללות את תכנית תקווה ישראלית באקדמיה. תכנית היערכות לקראת הסדר הישראלי החדש, שבו האקדמיה משמשת כמקום הראשון והאחרון בו נפגשים סטודנטים מכל השבטים השונים, לפני הכניסה לעולם התעסוקה. אחד מהיעדים האסטרטגיים שלנו הוא ׳חיזוק החוליה המקשרת בין אקדמיה לבין תעסוקה והגברת מחויבות האקדמיה לתוצאות תעסוקתיות של בוגריה, בפרט ערבים וחרדים׳. הקמפוס החדש צריך להיות הזדמנות ומקפצה לא רק למציאות התעסוקתית המשתנה, אלא גם למציאות הישראלית המשתנה״.

הנשיא המשיך: ״רק לאחרונה קראנו, על קשיים בתהליך של הנגשת האקדמיה לגברים חרדים, והשבוע התפרסמו נתונים על האטה בהשתלבות של גברים חרדים בשוק העבודה. אלו נורות אדומות לחברה ולכלכלה הישראלית. אני משוכנע כי דווקא המהלך של הקמפוס החדש, המניח תשתית לגשר בין האקדמיה לשוק העבודה המשתנה, והשם דגש על מיומנויות הסטודנט, יכול לשמש מענה לאתגר הכפול, גם לצורך ביצירת חוליה מקשרת בין האקדמיה לשוק העבודה, וגם לצורך לשלב בו את החברה הערבית והחרדית בתעסוקה הולמת. אני מאמין כי האקדמיה הישראלית איננה יכולה להביט בסדר הישראלי החדש כצופה מן הצד היא חייבת לקחת בו חלק כשחקנית פעילה, יצירתית ומשמעותית."

נשיא המדינה בירך את העוסקים במלאכה על לקיחת חלק במשימה לאומית וחברתית זו ואת זוכי פרס ההשכלה הגבוהה, פרופ' משה קוה, פרופ' איילת שביט, ופרופ' אוריאל רייכמן ואמר: ״זכייתכם היא אות ומופת לאופן בו מצוינות אקדמית הולכת יד ביד עם חיזוק חוסנה של החברה והמדינה. אני מברך אותך ידידי, הפרופ' רייכמן, על החזון האקדמי פורץ הדרך שלך, שקם והיה למפעל חיים בעל השפעה על המערכת כולה.״

 

צילום: חיים צח /לע"מ
צילום: חיים צח /לע"מ
צילום: חיים צח /לע"מ
צילום: חיים צח /לע"מ
צילום: חיים צח /לע"מ
צילום: חיים צח /לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: