מבזקים

סגן נשיא סין וצמרת הממשלה השתתפו בכנס לחדשנות במרכז פרס לשלום

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו וסגן נשיא סין, וואנג צ'י-שאן השתתפו בחנוכת 'מרכז פרס לחדשנות' בגני התערוכה בתל אביב

שלום שי גיחז | ט"ז בחשוון תשע"ט | 25 באוקטובר 2018 | מערכת ישראל ניוז

אירוע ההשקה החגיגי של מרכז פרס לשלום ולחדשנות השתתפו גם שרת התרבות והספורט מירי רגב, שר הכלכלה אלי כהן, שרי ממשלת סין, יו"ר עליבאבא ג'ק מא, אנשי עסקים בכירים ובני משפחת פרס. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני זוכר את השיחות שהיו לי עם שמעון. כשהוא דיבר על חדשנות ועל שלום, עיניו ברקו. היה לו ביטחון בנוער של ישראל, בגאונות של ישראל, ואני חושב שחשוב שנבין שבנושא הזה הוא ואני ראינו עין בעין.

זהו אירוע ההשקה החגיגי של מרכז פרס לשלום ולחדשנות והוא מבטא את הרעיון ששני אלה הולכים יד ביד. שהחדשנות היא לא רק מנוע לקדמה אלא מנוע לשלום. איני מדבר רק באופן תאורטי. מספר מדינות שכנות מושיטות כעת יד לישראל ומנרמלות את היחסים שלהן עם ישראל. זהו צעד לשלום, בגלל החדשנות. המדינות האלה רוצות את החדשנות שלנו לא רק למטרות ביטחון אלא גם למטרות אזרחיות. הן רוצות אותה בשביל מים, בריאות, IT, אנרגיה סולארית, כל דבר. הן מביטות סביב באזור ובעולם, כמו שעושות מדינות אחרות, והן רואות את ישראל כמרכז לחדשנות שיכולה להעניק לאזרחיהם חיים טובים יותר, בטוחים יותר, עשירים יותר וארוכים יותר. וזה קורה כאן ועכשיו במזרח התיכון, וזה מעודד את השלום.

בשיחות הללו עם שמעון, כמובן שדנו בדברים אלה ביתר פירוט, ומוחו המריא תמיד לרעיונות חדשים, לטכנולוגיות חדשות, ליישומים חדשים. הוא האמין שאם נוכל להגיע לחלקים נרחבים בעמי המזרח התיכון, והם יוכלו לזהות את ההבטחה הגלומה בטכנולוגיה וחדשנות לטובת עתידם, בסופו של דבר, הקדמה תביס את ימי-הביניים. אני חושב שזה נכון. משום כך, אני חושב ששלום וחדשנות שזורים זה בזה ואני בטוח שתשמעו על השילובים הללו בשבועות הקרובים, בחודשים הבאים ובשנים הבאות, בצורה שממחיש לכם את זה בצורה טובה יותר מאשר המילים שלי. תוכלו לשפוט בעצמכם.

הדבר החשוב ביותר שאני יכול לומר על שמעון הוא שהיה לו חזון גדול למדינת ישראל. הוא אמר שאם אין לך פנטזיות, לא תעשה דברים פנטסטיים. וזה נכון. אך כמובן שנדרשים גם אנשים שהופכים את הפנטזיות הללו למציאות. ישראל היא בין המדינות המובילות בתחום החדשנות. אריק שמידט, שבא לכנס הזה ושאתו נפגשתי אמש, מצוּטט כאומר שישראל שנייה רק לעמק הסיליקון. אך זה לא מה שהוא אמר לי. לי הוא אמר שישראל מקדימה את עמק הסיליקון בתחומים שמעניינים אותו במיוחד. והוא מצליח מאוד כאן. טוב, לא נטען את הטיעון הזה.

אבל אנו יודעים שמדינות שרוצות לתפוס את העתיד חייבות לפתח את המיומנות לחדשנות. מאוד התרשמתי בשיחות שלי עם סגן הנשיא וואנג צ'י-שאן בנוגע לדחף של החדשנות שכל כך עצמתית כיום, בסין קיימת הבנה, מהנשיא שי ג'ינפינג לסגן הנשיא ועבוֹר לכל אזרחי סין, שלמרות שסין היא מדינת ענקית ועצמתית ושיש לה את אחת הכלכלות הטובות בעולם, בסין, כמו במקומות אחרים, העתיד שייך למי שמחדש. השותפות בין סין לישראל, שמוצאת ביטוי בוועדה המשותפת שכעת נפגשת אחת לשנה, וזה מה שעשינו בימים האחרונים, נועדה להניע את החדשנות קדימה כדי שנהנה מיתרונות החדשנות בתחומים רבים כל כך. שוחחנו על חקלאות, מים, תחומים שיכולים פשוט לשנות את חייהם של מיליונים, או במדינה "קטנה" כמו סין, אפילו מיליארדים.

אגב, בהקשר של תיירות מסין לישראל. ביקשתי בקשה צנועה שאחוז אחד מאוכלוסיית סין תבוא לישראל כתיירים. לאחר מכן צמצמתי את זה לעשירית האחוז. זה יספיק לנו, כיוון שלא נוכל לארח יותר מכך כעת, אך עוד נגדל. יש לנו ביטחון גדול בעתיד יחסינו עם סין ועם מדינות אחרות, ובעתיד יחסינו עם מדינות במזרח התיכון. אני מקווה ומאמין שעד אמצע המאה ה-21, ואולי אפילו הרבה לפני כן, נראה שינוי שבו החזון של שמעון על פירות הקדמה יוביל לתמורות בחייהם של חברה אחרי חברה, ויוביל לחזון של שלום שרבים חושבים שהוא פנטסטי, אך הוא למעשה מציאות שעשויה להתגשם.

תמיד חשבנו שאם נפתור את בעיית הפלסטינים, זה יפתח את הדלתות לשלום עם העולם הערבי. זה בוודאי היה נכון אם אפשר היה לעשות זאת. אך ייתכן שנכון באותה מידה ואפילו יותר, שאם נפתח לעולם הערבי וננרמל יחסים אתם, זה יוביל בסופו של דבר לאפשרות לפיוס ושלום עם הפלסטינים. עלינו לעשות את שניהם, אך אסור לנו להמעיט בערכם של הפתיחות ושל הצמא שיש בעולם הערבי לישראל. והסיבה המרכזית לכך היא חדשנות.

ג'ק מא ואני דיברנו אמש על חזון העתיד. כיצד אפשר להביא את טכנולוגיות החדשנות שישרתו עסקים קטנים שיופצו ברחבי העולם ולתת להם גישה לשווקים בעולם בלי להיות בקנה מידה ענק. זה חזון ייוצא מן הכלל. הצעתי לסגן נשיא סין ולממשלת סין וכמובן לכל היזמים מסין ומכל העולם שנשתף פעולה במחקר חקלאי. יש לנו את מכון וולקני שלדעתי הוא הטוב בעולם. נוכל להאכיל את כל העולם. נוכל להאכיל את העולם כולו בצמחים חדשים, בחלבונים חדשים. אין צורך להרוס את הסביבה כדי לגדל פרות, שהן החלבון הכי פחות יעיל בהיסטוריה. נוכל לעשות זאת עם דגים קטנטנים באוקיינוס, בים. בישראל קיימת הטכנולוגיה הזאת.

אנו רוצים לשתף פעולה בטכנולוגיה, לא רק ב-IT  ולא רק בבריאות, במזון, במים, בדברים שלהם אנשים זקוקים. הכול נמצא כאן. סיפורה של ישראל ויכולותיה הוא סיפור יוצא מן הכלל. קיימים הסברים רבים כיצד זה התרחש, ואני חושב שמקורות הגאונות שלנו בתרבות שלנו. היה עלינו לפתוח את הכלכלה שלנו, ליצור כלכלה שמכוונת לשוק כדי שהגאונות הזו תפרוץ, אך היא נמצאת כאן עכשיו. אדם אחד שאתו חלקתי ערבים  ולילות רבים כל כך בשיחות על הדברים האלה, בהם ראיתי את הניצוץ בעיניו, היה שמעון פרס. ראיתי את זה שוב קודם והלוואי שהייתי יכול לדבר אתו. במובן מסויים אנו עושים זאת. הלוואי שהייתי יכול לומר לו שהחלום שלו קורם עור וגידים. העובדה היא שכולנו כאן אומרים לו שזה קורה ועוד צפוי להמשיך לקרות".

צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: