מבזקים

תגובות זועמות בישראל לאחר הצהרת מלך ירדן המבטל נספחים בהסכם השלום

תוכן עניינים

תגובות זועמות בישראל לאחר שהמלך עבדאללה הודיע כי ירדן מבטלת את הנספחים להסכם השלום, שנוגעים לחכירת אי השלום בנהריים ומובלעת צופר בערבה

שמעון לוי | י"ג בחשוון תשע"ט | 22 באוקטובר 2018 | מערכת ישראל ניוז

לקראת השנה ה- 25 להסכם השלום בין ישראל לירדן, ולקראת הסכם שמירת האופציה הירדנית לקבלת שטחים בנהרים וצופר בערבה, הודיע מלך ירדן עבדאללה במפתיע לישראל כי ירדן מבטלת את הסכם החכירה. משמעות ההודעה היא שהשטחים החקלאיים הסמוכים לנהריים ומובלעת צופר בערבה ישובו לריבונות ירדנית תוך שנה.

לאחר שמשרד החוץ הירדני מסר למשרד החוץ הישראלי שני מסמכים בדבר סיום נספחי חכירת נהריים וצופר בהסכם השלום, מסר שר החקלאות אורי אריאל בראיון בלעדי לכתב קול ישראל הערבית שמעון ארן את הדברים האלו: "הנחיתי את מנכ"ל משרד החקלאות להיערך לאלתר, בהנחה שהירדנים יממשו את הודעתם. החקלאים לא ישארו לבדם נמצא את הפתרון הטוב ביותר לחקלאי ישראל. הודות למים אלו המגיעים מישראל, תושבי עמאן נהנים ממים ארבעה ימים בשבוע, ולא מיומיים. אני קורא לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, להבהיר למלך, שירדן זקוקה לישראל יותר מאשר ישראל זקוקה לירדן, ושהמלך עבדאללה יאשר את הארכת החכירה לטובת חקלאים ישראלים באזור הערבה".

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין ראש משלחת ישראל לדיוני השלום עם ירדן בשיחה עם הכתב המדיני של קול ישראל בערבית, שמעון ארן: "הודעת המלך אינה בלתי הפיכה. ניתן לחזור לאחור. הסכם השלום בין ישראל לירדן אומר במפורש שאם ירדן מבקשת לסיים את הנספח, יש פרוצדורה של התייעצות. ירדן חייבת להסכים לבקשת ישראל לקיים התייעצות. זה חלק מההסכם. זו אינה טובה של ירדן לישראל. ישנה וועדה משותפת שמטפלת בכל הנושאים הקשורים להסכם השלום כולל בנושא הנספים".

עוד אמר לכתב המדיני של קול ישראל בערבית, שמעון ארן: ""לפי המשפט הבינלאומי ההתייעצויות חייבות להתקיים בתום לב ובנפש חפצה. ניתן לחזור לאחור ולהסכים על נוסחה או מתווה מוסכם בין המדינות; למשל לאשרר מחדש שזו היא ריבונות ירדנית ולהתקדם. חבל שירדן הודיע לישראל על ביטול ביום השנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל".

 

צילום: קובי גדעון/לע"מ
צילום: קובי גדעון/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: