מבזקים

התקרית השנייה בה פוגעת ישראל במדינה ידידותית

תוכן עניינים

הפלת המטוס הרוסי ע"י טיל סורי והאשמתה של ישראל בתקרית החמורה שגבתה את חייהם של חמישה עשר אנשי ביון רוסיים העלתה בי זיכרונות מרים מארוע אחר בו הואשמה ישראל, הקשור להריגת אנשי צי אמריקאיים על ידי ישראל

דוד רונן | ט' בתשרי תשע"ט | 18 בספטמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

בתאריך ה8 ביוני 67, ארעה תקרית חמורה ונוצר מתח עצום בין צבא ארה"ב לבין צה"ל. מקור התקרית בשרשרת טעויות שנעשו על ידי שני הצדדים:
בכדי להוכיח כי הודעת נשיא מצרים, עבדול נאצר, על כך ששדות התעופה במצריים הותקפו והושמדו על ידי מטוסים אמריקאים, הצהירה ארה"ב בעצרת האו"מ כי אין כלי שיט אמריקאיים במרחק כאלף קילומטרים מאיזור הלחימה.
בעת מתן ההצהרה הזו, שהתה אונית הביון האמריקאית uss ליברטי בחלקו המערבי של הים התיכון. חמישה מברקים של רשות הביטחון האמריקאית, הnsa,שהזהירו את קברניט הספינה שלא ייתקרב לאיזור הלחימה לא הגיעו ליעדם!
בליל ה7 ביוני, הופגז כח שיריון ישראלי שנע באזור רומני על ידי משחתת מצרית. במקביל וללא כל קשר, נשמעו באיזור אל עריש פיצוצים חזקים.
פיקוד חיל הים הורה לספינותיו לטפל במשחתת המצרית המפגיזה את החוף.
כח של שלוש טרפדות הוזנק מבסיס חיל הים באשדוד. המשחתת האמריקאית זוהתה, בטעות, כמשחתת המצרית. מאוחר יותר, זוהתה המשחתת האמריקאית, שוב, בטעות, כאונית עזר מיצרית חמושה בשם "אל- קוציר". בשלב הזה הפציצו הכוחות הישראליים את האוניה האמריקאית. בהתקפה זו נהרגו 34 מלחים אמריקאים ועוד 171 נוספים נפצעו.
לאחר תום הארוע ובעקבות החקירות של צה"ל וצבא ארצות הברית, שולמו על ידי מדינת ישראל 13 מיליון דולרים כפיצויים.
נשיא ארצות הברית באותה העת, לינדון ג'ונסון, קיבל את עמדתה הרישמית של מדינת ישראל, אך מדינאים אמריקאים בכירים סוברים עד היום כי ההתקפה הישראלית היתה מכוונת וכי מדינת ישראל ידעה גם ידעה על זהותה של האוניה האמריקאית.
הנה כי כן, אנו עומדים בפני מצב בלתי ניסבל, ולא נותר אלא רק לקוות שהתקרית בה הופל המטוס הרוסי, תחלןף בשקט יחסי.
גמר חתימה טובה וצום קל.
טורפדו שלקחו חלק בתקיפה
טורפדו שלקחו חלק בתקיפה
ליברטי אחרי הפגזת צהל
ליברטי אחרי הפגזת צהל
נזקי הירי על דופן אוניית הביון
נזקי הירי על דופן אוניית הביון
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: