מבזקים

איחוד משפחות ערביות – חוקים ונהלי משרד הפנים

תוכן עניינים

משפחות רבות אשר חיות במדינת ישראל נאלצות להתגורר בריחוק רב ללא יכולת להתאחד. הסיבה העיקרית למצב זה היא ביטחונית, שכן האזור כולו שורר תחת אירועים אלימים, פיגועי טרור רצחניים ופעולות איבה שונות שמתרחשות ללא הרף. החוק הישראלי בא להגן על תושבי מדינת ישראל ממקרים של ניצול לרעה. כיום החוק לא מאפשר איחוד משפחות גם כאשר מדובר על קרבה מדרגה ראשונה.

פלסטינים בשלטון ישראלי

כיבוש השטחים גרם לכך שאוכלוסייה גדולה של פלסטינים מתגוררת תחת שלטון ישראלי, אך התושבים אינם נחשבים לאזרחים ואין בידם תעודת זהות כחולה. רצועת עזה פונתה כליל מכל הישובים היהודיים וכיום האוכלוסייה מקיימת שם אוטונומיה משלה.

ובינתיים בישראל

גם בגבולות המדינה מתגוררים ערבים ישראלים רבים אשר מחזיקים בתעודת זהות כחולה. עד לשנת 2003 התקיימו איחודי משפחות וחתונות רבות בין תושבי השטחים לערבים ישראלים. כאשר התפרצה האינתיפאדה השנייה חוקק חוק שאסר על איחוד משפחות זה.

לחוק ישנם סייגים שונים אשר נוגעים למצבים שונים שעשויים לקרות:

  • כאשר מדובר על בת/ בן זוג, יוכל שר הפנים להעניק אישור מיוחד לאיחוד. כל זאת כאשר מדובר על גבר  שגילו עולה על 35 או לחילופין אישה שגילה יותר מ-25 שנה.
  • ככל שמדובר על ילדים יוכל שר הפנים להעניק אישור לאיחוד של הורים עם ילדיהם. התנאי לכך הוא שמדובר על ילדים מתחת לגיל 14. כמובן שהאישור יינתן רק במידה וההורה הוא תושב קבע כחוק.
  • במקרים הומניטריים שר הפנים יוכל לאשר כניסה או איחוד של משפחה. מדובר על מקרים של מחלה, עבודה בישראל ועוד דברים. האישור יינתן רק אם יש למבקש קרוב משפחה שהוא תושב קבע בארץ.
  • אנשים אשר מבקשים להתגורר במדינת ישראל ומוכיחים שהם מזדהים על הערכים שלה יוכלו לקבל אשרת שהיה.גם אנשים אשר סייעו בעבר למלחמה בטרור וכעת הם נמצאים בסכנת חיים עשויים לקבל אישור כזה. את האישור הזה יוכל לנפק גם מפקד האזור והוא לא שמור רק לשר הפנים.
  • בכל מקרה, לא יינתן אישור באם המבקש מהווה סיכון ביטחוני למדינת ישראל.

לפני שחוקק החוק

החוק אשר אוסר על איחוד משפחות לא היה קיים מאז ומעולם, וטרם חוקק היו תושבים ערבים רבים אשר החזיקו באשרת שהייה חוקית. למעשה כאשר חוקק החוק הפכו כל אלו למשיגי גבול בעל כורחם. אם מי מהם החל בתהליך של בקשת אזרחות בישראל בטרם חוקק החוק, הרי שהוא בעל סיכוי גבוה להצליח בתהליך.

פניה לעורך דין מומחה אשר יש לו את הידע המתאים בנושא זה תהיה הפתרון הטוב ביותר. מדובר על תהליכים מורכבים אשר כרוכים בהמצאת מסמכים שונים, תשאולים ובירוקרטיה ענפה שעלולה להתיש כל אחד. היות שמדובר על אזור נפיץ מאוד, כל אירוע ביטחוני עשוי לטלטל את האזור ולגרום להטלה של מגבלות חדשות.

איחוד עם בן/בת הזוג עשוי להוות תפנית חיובית מאוד בחיים ואפילו העלאה של רמת החיים בכמה דרגות ולכן כדאי שלא להתפשר וללכת על  הטוב ביותר. עורך דין מיומן הוא בעל קשרים במקומות הנכונים וידע להשתמש בהם על מנת לקדם את עניינכם ולהעלות אתכם על דרך המלך.

together

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: