מבזקים

חקירת משטרה על סמים: כיצד לנהוג ומהן זכויות הנחקר?

תוכן עניינים

אחת העבירות הפליליות השכיחות ביותר היא עבירת הסמים הכוללת עבירות של החזקת סמים, סחר בסמים, תיווך לסמים ועוד. לא אחת, אנשים נורמטיביים אשר אינם מעורבים בתחום הפלילי, נקלעים בפני הדרישה להתייצב לחקירה משטרתית בגין עבירות סמים בדרך כלל בשל שימוש בסמים קלים מסוג קנאביס. מהי הדרך להתנהלות נכונה בעת חקירה משטרתית בגין עבירות סמים?

במקרים של חקירה משטרתית בחשד לעבירות סמים, ישנן פעולות אשר עלולות להחמיר את החשד כנגד הנחקר, בעוד פעולות אחרות עשויות להקל על המצב הלא נעים והמורכב. כיצד נכון להתמודד עם החקירה ומתי לפנות לעורך דין?

חיפוש סמים משטרתי – מה מותר ומה אסור?

השוטרים אינם רשאים לבצע חיפוש על גופו או בביתו של אדם ללא הצגת צו חיפוש אשר הוצא בבית המשפט ואושר על ידי שופט. כאשר מתעורר חשד סביר לביצוע עבירה או שעלולה להתרחש, המשטרה מקבלת סמכות לביצוע חיפוש באופן מיידי גם ללא פנייה מקדימה לבית המשפט. חיפוש המתבצע ללא חשד סביר אינו עומד בדין והראיות אשר נתגלו עשויות להיפסל, גם כאשר נמצאו סמים ברשות החשוד. ללא צו חיפוש, החשוד רשאי לסרב לחיפוש תוך הצגת נימוק וסיבה מדוע הוא מסרב לחיפוש.

policeand drugs

התנהגות נכונה במהלך חקירה משטרתית בעבירות סמים

מציאת סמים או מידע על שימוש ומכירה של סמים, מוביל לחקירה בתחנת משטרה. במקרים אלה, חשוב לנחקר לדעת כי מותר לו להסתייע בייעוץ משפטי של עורך דין פלילי והוא רשאי לשמור על זכות השתיקה. חקירת משטרה בתחום הסמים עלולה להוביל להפללה עצמית ולכן מוטב שלא לדבר עם החוקרים בטרם התייעצתם עם עורך דין וכמובן שלא כדאי לשקר לחוקרים. זכויות נחקר במשפט סמים מחייבות על פי חוק את השוטרים להודיע לחשוד שהינו קטין, על זכותו לבקש נוכחות אחד מההורים או קרוב משפחה בזמן החקירה. כמו כן, החוק מחייב להסביר לקטין ולבני משפחתו על הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי בכל שלב של החקירה.

ראה גם: עשרת הדיברות לנחקר / חשוד

השלכות אפשריות של חקירת משטרה

עם השלמת החקירה, יכול התיק להיסגר מחוסר ראיות או מחוסר אשמה וניתן פעול על מנת למחוק את רישום הפלילי. במידה והכמות שנתפסה אינה משמעותית, בדרך כלל לא יינקטו הליכים פליליים נגד הנחקר. מדיניות אי ההפללה אשר אושרה בממשלה מובילה להקלה מבחינת יחסה של המשטרה בנוגע לעבירות סמים קלים המיועדים לצריכה עצמית. הנחקרים יכולים להשתחרר ללא כל תנאי עד להחלטת המשטרה לגבי המשך ניהול התיק. במידה והוחלט על הגשת כתב אישום, רצוי להסתייע בעורך דין ולגבש תכנית פעולה במטרה למנוע הרשעה ולהגיע להסדר טיעון מקל בהתאם לנסיבות המקרה.

נכתב באדיבות: שי רודה – criminallaw.co.il

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: