מבזקים

זרם הגולף ממפרץ מקסיקו משפיע על אירופה וגורם לשורה של תופעות אקלימיות

תוכן עניינים

מחקרים מראים כי זרם הגולף שנע ממפרץ מקסיקו צפונה, משפיע על יבשת אירופה וממתן את האקלים הקר שמגיע מהקוטב הצפוני. התופעה נגרמת בעקבות התגברות התמסותם של קרחונים בגרינלנד ואפקט החממה

גבריאל ודררו | א' באייר תשע"ח | 16 באפריל 2018 | מערכת ישראל ניוז

מחקרים חדשים מצביעים על התופעה של זרם הגולף ממקסיקו שנחלש, הזרם ממשיך לגרום לשורה של תופעות אקלימיות. הזרם מסיע מים חם עד נורבגיה ומונע גלי קור קיצוניים בבריטניה ואירופה. המים הקרים חוזרים למרכז כדור הארץ ובסופו של התהליך ממתנים את ימות הקיץ החמים באירופה. האטה והיחלשות הזרם עלולים להוביל לתהליך שרשרת איטי של שינוי אקלים ביבשת אירופה ולהשפעה רחבה על האנושות. מדובר בתהליך בו החורף האירופי יוקצן לאט לאט וגלי קור יהיו יותר משמעותיים ושכיחים באירופה. התופעה הזו מתבצעת גם באופן הפוך כאשר תהליך ההתקררות של האוויר בקיץ גם יהיה איטי. התוצאה:  גלי חום וחמסינים כבדים יגיעו למרכז אירופה.

חלק מהמדענים סבורים שיש קשר בין עצירה, או האטת הזרמים באוקיינוס האטלנטי, בהם זרם הגולף, לתחילת עידן הקרח האחרון שעבר על כדור הארץ וקשה להעריך מבחינה מדעית מה תהיה ההשפעה על כדור הארץ.

ד"ר דייוויד ת'ורנאלי, מדען אקלים מאוניברסיטת קולג' בלונדון, ומחבר שותף של אחד המחקרים האחרונים על זרם הגולף סבור: "לא נראה תרחיש קיצוני כמו בסרט "היום שאחרי מחר", אך עדיין גם להשפעה מתונה יותר על האקלים יש משמעות והשלכות על כדור הארץ. לכן כדאי לעקוב אחרי התהליכים האלו".

 

זרם הגולף
זרם הגולף
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: