מבזקים

הטרדה מינית בצבא

תוכן עניינים

מגישים תלונה נגד המטריד

הצבא נחשב למקום בטוח עבור חיילים וחיילות המשרתים בו. עם זאת, לעתים לא ניתן למנוע את תופעת ההטרדות המיניות וביצוע המעשים המגונים המתרחשים בצבא. חיילות רבות המשרתות במשרדים או בשטח חשופות להטרדות מצד חיילים או מפקדים המנצלים את סמכותם. כך, גם חיילים אינם חסינים מפני הטרדות, והן מתרחשות מעת לעת. צה"ל רואה בחומרה את התופעה הזו ונלחם בה. משום כך, חייל או חיילת שהוטרדו במהלך שירותם הצבאי רשאים להגיש תלונה.

איך מגישים תלונה

לאחר הטרדה מינית בצבא החיילים הנפגעים אינם יכולים לחזור לשגרה. אלה כמה שלבים שיש להביא בחשבון כאשר מגישים את התלונה:

  • פונים לקצין הממונה – בכל יחידה צבאית יש קצין או קצינה אשר ממונים על הטרדות מיניות בצבא. במקרה זה חשוב לפנות אליהם ולהגיש תלונה.
  • עוברים לחקירת מצ"ח – כאשר המתלוננת (או המתלונן) בוחרים לפתוח תיק פלילי, מעביר קצין ההטרדות המיניות את התלונה לחקירת מצ"ח.
  • מתלוננים שעברו הטרדה מינית רשאים להגיש בקשה לבית המשפט האזרחי על גרימת נזק, וזאת במקביל להגשת תלונה לבית המשפט הצבאי.
  • שלב ההרשעה – הנאשם צפוי לעונשים חמורים אם תוכח אשמתו, דוגמת תשלום פיצויים גבוהים למתלוננת או הורדה בדרגה.

מתי פונים לעורך דין מקצועי

עו"ד לענייני תביעות מול משרד הביטחון מטפל במגוון רחב של עניינים וביניהם גם בנושא ההטרדה המינית בצבא. חייל או חיילת שעברו הטרדה מינית במהלך השירות הצבאי, יכולים לפנות לעורך הדין כדי שזה יוכל לסייע להם בהגשת כתב תביעה. עורך הדין אוסף את כל החומר, מתשאל עדים אם יש כאלה ומנסח כתב אישום מקצועי שישמש כמסמך תביעה בבית המשפט.

מעבר לכך, עורך הדין מייצג גם נאשמים אשר הואשמו בהטרדה מינית על לא עוול בכפם. מדי שנה מתרחשים גם מקרים של חיילים המואשמים בהטרדה מינית ללא כל בסיס, בין אם מדובר בחיילת המבקשת "לנקום" בקצין הממונה עליה ובין אם מדובר במתלונן או מתלוננת המעוניינים לקבל פיצויים. עורך דין מנוסה ומומחה מנסח כתב הגנה מקצועי אשר יפטור את הנאשם מהעונש החמור המאיים עליו.

בוחרים את עורך הדין הנכון

מכיוון שמדובר בנושא רגיש, חשוב לבחור את עורך הדין המתאים לטיפול בבעיה. כדאי להתייעץ עם הסביבה הקרובה כדי לשמוע המלצות על עורך דין טוב, לחפש מידע באינטרנט או לבחון את עורך הדין בפגישה הראשונית. חשוב להשקיע מאמצים בבחירת עורך דין מומחה כדי לצאת נשכרים לאחר מכן.

פיצויים ממשרד הביטחון

חייל או חיילת שהוטרדו מינית זכאים לקבל פיצויים ממשרד הביטחון. צה"ל מתייחס לפגיעה זו בדומה לפגיעה נפשית או פיזית אשר התרחשה במהלך שירות קרבי. משום כך, חיילים שנפגעו זכאים לפיצויים גבוהים. על כל פנים, לעתים מחליטה הוועדה המשפטית לדחות את התלונה, ויש צורך בעזרתו של עורך דין מנוסה כדי לערער עליה שוב.

לא רק עורך דין

הטרדות מיניות לא מעטות מתרחשות בצבא, אך במקרים רבים המתלונן או המתלוננת חוששים לפנות לעזרה מסיבות שונות. זו יכולה להיות הבושה שהם חשים, האשמה, החשש לאבד את תפקידם או הפחד לפתוח מחדש את הפצעים. עם זאת, הצדק מוכרח לצאת אל האור כדי למנוע מהתופעה הזו להישנות. חיילים וחיילות רשאים לקבל סיוע פסיכולוגי כדי שזה יעניק להם את הכוח להתלונן ולהילחם בפוגע. רק כך ניתן יהיה למגר את התופעה ולשדר את המסר כי התנהגות זו בלתי מקובלת בצבא.

harassment army

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: