מבזקים

אכזבה למצביעי נתניהו: התבטלה התכנית להעביר את המסתננים למדינה שלישית

תוכן עניינים

שר הפנים אריה דרעי במסיבת עיתונאים: "כבר כמה שבועות שאנחנו עם הידיעה שהמדינה השלישית לא עמדה בלחצים. האפשרות להעבירם למדינה שלישית התגלתה כאופציה לא קיימת"

שלום שי גיחז | י"ז בניסן תשע"ח | 2 באפריל 2018 | מערכת ישראל ניוז

אחרי מאמצים, ישראל הגיעה היום (ב') להבנות עם האו"ם בנוגע לגירוש מבקשי המקלט והמסתננים מהמדינה למדינות שלישיות: ישראל תגרש כ-16 אלף פליטים ותעניק מעמד ארעי לאלפים אחרים בתוך 5 שנים. במסיבת עיונאים שהתקיימה היום, חשפו נתניהו ודרעי את הסכם המסתננים והודיעו כי הם "יועברו למדינות כמו: קנדה, גרמניה ואיטליה". שר הפנים אריה דרעי אמר: "מתקן חולות עלה לנו יותר מ-250 מיליון שקל, כמעט ללא תועלת. המתקן הפך להיות בית הבראה די נחמד. לאו"ם יש מדיניות ברורה. בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם הם לא מתערבים. אנחנו המדינה היחידה שהאו"ם החליט לבוא לכאן, ופתחו איתי במו"מ".

בסיכום בין נציבות האו"ם לפליטים ובין ישראל סוכם כי למעלה מ- 16 אלף מסתננים מבקשי מקלט יגורשו מישראל, בסיוען ובהתערבות ישירה של מדינות מערביות. בתמורה, ישראל תעניק מעמד ארעי לחמש שנים ל-16 אלף מבקשי מקלט אחרים. כל זאת בהתאם לקריטריונים שייקבעו בשיתוף פעולה בין ישראל לנציבות. במקביל תוקם מנהלת מיוחדת שתעסוק בתכנית לשיקום דרום תל אביב. בראש המנהלת יעמוד אביגדור יצחקי וישולבו בה גם נציגי עיריית תל אביב ונציגי השכונות. התקציב והמשאבים שנועדו ליישום ואכיפת המתווה הקודם יושקעו בפיתוח ושיקום דרום תל אביב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "זהו יום חשוב היום. רק לפני שמונה שנים, הגבול שלנו עם אפריקה היה פרוץ לחלוטין. לפי כל ההערכות היינו מגיעים לקצב כניסה של כ-100 אלף מסתננים בלתי חוקיים בשנה, תוך עשור היינו מגיעים למיליון. הסיבה לכך היא שישראל היא מדינה מפותחת מאוד, והיא המדינה המפותחת היחידה שאתה יכול ללכת אליה ברגל מאפריקה, בלי להסתכן בחציית הים התיכון עם כל הסכנות המוכרות והטרגדיות המוכרות לכם, ולכן, ישראל כאבן שואבת הייתה סופחת כמיליון איש.

המשמעות של הדבר הזה עבור מדינת ישראל כולה ולעתיד שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, הוא קשה ביותר. מול הסכנה הגדולה הזאת אני הוריתי על בניית גדר וליוויתי את הקמתה, הייתי יורד בערך כל שלושה-ארבעה חודשים לשטח לוודא שהגדר הזאת מוקמת. אני חייב להגיד לכם שזה נעשה חרף ביקורת אדירה, ספקנות אדירה. הסבירו לי שזה לא יעבוד, זה ברכה לבטלה, אנשים יכנסו בלאו הכי, ימצאו דרכים אחרות להיכנס, ואל לנו לבזבז את המאמצים הכבירים שלנו בבניית מכשול שלא יעבוד. אני לא קיבלתי את ההסברים הללו, והמכשול הוקם.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

המכשול אכן מנע את כניסתם, את תרחיש האימים, של מיליון מסתננים שהיו נכנסים למדינת ישראל. עד השלמת הגדר, קצת פחות מ-60 אלף הצליחו להיכנס. ממיליון ירדנו לקצת פחות מ-60 אלף שנכנסו ורבים מהם השתכנו בשכונות של דרום תל אביב ובמקומות אחרים. אנחנו לא ויתרנו, נקטנו במדיניות נחושה מאוד והוצאנו למעלה מ-20 אלף ונשארו כ-35 אלף, אפשר להוסיף איזה אלף או שניים, רובם בדרום תל אביב ובשכונות. הלכתי לשכונות, ראיתי את הסבל של האנשים, ביקרתי בבתים, שוחחתי עם האנשים, ביקרתי בלילות. אריה דרעי ואני עשינו אפילו סיור סמוי בלילות, ראינו את מלוא הבעיה, ואמרנו שאנחנו חייבים להוציא את היתרה שנמצאים שם. כדי להוציא אותם הייתה בעיה, משום שביהמ"ש, הלכה למעשה, אסר עלינו להוציא אותם למדינה שאינה מוכנה לקבל אותם, ללא הסכמתם.

כדי להתגבר על הבעיה הזאת היינו צריכים לחפש מדינה, חיפשתי ועמלתי על כך קשה מאוד, שתסכים לקבל את האנשים הללו בלי שהם יסכימו לעבור אליה. זו הייתה פריצת דרך חשובה מאוד. נתנה לנו הרבה מאוד תקווה. התחלנו להוציא אנשים אליה, אבל מהר מאוד התברר שהמדינה השלישית הזאת איננה עומדת בתנאים, איננה עומדת בלחץ. ולכן מן הרגע שהתברר בשבועות האחרונים שהמדינה השלישית כאופציה לא קיימת, אנחנו למעשה נכנסו למלכודת שאומרת שכולם היו נשארים, זו המשמעות. היינו מחכים לתשעה בחודש לבג"ץ, והבג"ץ היה אומר לנו: 'אין לכם מדינה שלישית, ולפיכך, כולם, בלי יוצא מן הכלל, כ-35,000 איש, כולם נשארים, אתה לא יכול לעשות כלום'. לא ויתרנו שוב. וכאן אני חייב לשבח את הפעולה של ראש המל"ל מאיר בן שבת, שפעל בהנחייתי במהירות רבה מאוד, בנחישות רבה מאוד, להגיע להסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם. הסכם ייחודי עם מדינת ישראל שמוציא 16,250 איש החוצה, למדינות המתקדמות ביותר, כמו קנדה או גרמניה או איטליה. זו המחויבות של נציבות הפליטים של האו"ם להוציא אותם, לארגן את זה ואפילו למממן את ההוצאה הזו.

תחילה הם אמרו שעל כל אחד שייצא, יהיו ארבעה שיישארו כתושבים ארעים. לא הסכמנו לכך, והגענו בסוף להסכם שאומר: על כל אחד שיוצא, אחד יישאר. זאת אומרת, ההתחייבות ההדדית – אתם מוציאים 16,250, אנחנו משאירים כתושבים ארעיים 16,250. זה כמובן מאפשר להוציא אוכלוסייה גדולה מאוד, 6,000 איש כבר ב-18 החודשים הראשונים, שאותם אנחנו נוציא מדרום תל אביב ומהשכונות. אבל אנחנו לא מסתפקים בזה. אנחנו הולכים להשקיע במנהלת מיוחדת שאנחנו מקימים, בראשותו של אביגדור (יצחקי), שהקים השר אריה דרעי, לקחת מאות מיליוני שקלים שנחסכים ממתקן חולות וגם מעלות השיקום של אותן מדינות של אותם אנשים במדינה השלישית שהיינו צריכים להשקיע, לקחת מאות המיליונים הללו, ולהשקיע בשיקום דרום תל אביב ובדבר נוסף – בפיזור האוכלוסייה, שזוהי סמכותו של שר הפנים, בפיזור האוכלוסייה במקומות שונים בארץ כדי להקל על הסבל של תושבי השכונות. אנחנו עושים כאן מאמץ קשה מאוד, אני מבין שהציפייה הייתה, כפי שהייתה גם אצלי, שנוכל להוציא את כולם באמצעות המדינה השלישית, אבל מן הרגע שהדבר הזה אינו עומד על הפרק, אנחנו עושים את הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות בהסכם חסר תקדים, וגם במאמץ תקציבי וארגוני אדיר. להוציא את האנשים, לפזר את היתרה, לשקם את דרום תל אביב. זה יום חשוב, זה יום בשורה".

שרת המשפטים איילת שקד הגיבה: "בניגוד לתדרוכים, לא הייתי שותפה להסכם ולא זומנתי לאף ישיבה בנושא אצל רה"מ. לא ידעתי כלל שהמתווה נחתם ואושר. כן ידעתי על הכוונה ועל המגעים. אני מצפה ממי שעמל על המתווה שיקח עליו אחריות. לגופו של עניין, מדינת ישראל לא צריכה להשלים עם השארתם של מסתננים שנכנסו לכאן שלא כחוק . ראוי להביא את ההסכם על כל פרטיו לדיון ואישרור בממשלה"

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: