מבזקים

דאגה בישראל: ארה"ב תמכור מטוסי F35 לאמירויות הערביות

תוכן עניינים

ארה"ב בוחנת אפשרות למכור מטוסי F-35 לאמירויות הערביות ובישראל דואגים. שבירת הבלעדיות של חיל האוויר הישראלי תוריד את היתרון האיכותי של ישראל בשמירה על הגנת המדינה

גבריאל ודררו | כ"א באדר תשע"ח | 8 במרץ 2018 | מערכת ישראל ניוז

ההיגיון שעומד מאחורי הרצון האמריקאי לספק מטוסי F35 לאמירויות הערביות אינו עומד בקנה מידה עם צרכיה של ישראל. במקרה שהעסקה תצא לפועל, לבעלת הברית של ארה"ב במפרץ הפרסי יעמדו יכולות מול איראן והדבר יסייע לפן הכלכלי של ארה"ב. בנוסף הדבר יסייע לחברת לוקהיד מרטין, המייצרת את המטוס.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "היתרון האיכותי ברור לכולם, הוא בא לידי ביטוי גם במערכת הנשק הזאת, וכך זה יימשך". שמעון ארד, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב (INSS), כתב השבוע מאמר באתר המכון שבו הסביר כי "העליונות האווירית של ישראל תהיה תלויה בעשור הקרוב, במידה רבה, ביתרונות הטכנולוגיים שמעניק ה־F-35 . על ישראל לפעול כדי לעכב את הגעתם של מטוסי קרב מדור חמישי למדינות אחרות באזור".

לדברי ארד, שבירת הבלעדיות הישראלית על מטוסי ה־F-35 תסתור גם את החקיקה האמריקנית מ־2008 הקובעת כי יש לשמור על היתרון האיכותי של ישראל. על פי חקיקה זו, ישראל צריכה ליהנות מיתרון טכנולוגי במערכות הנשק האמריקניות העומדות לרשותה לעומת מדינות ערב. עם זאת, בוושינגטון השסועה נדרשת אמירה מתנגדת מפורשת ונחרצת מצד ישראל כדי להניע את תומכי ישראל בממשל ובקונגרס לפעול נגד האפשרות למכירת המטוסים למדינות ערב.

ארד הוסיף עוד כי "לכוח האווירי של ישראל משקל מרכזי בדימוי וביכולת ההרתעה שלה. הוא מגן על שמי המדינה, מספק מענה ראשוני ורב־זירתי בסיכול איומים קרובים ורחוקים ומשמש לביצוע פעולות תגמול וענישה על תקיפות. עם זאת, העליונות האווירית נשחקת כתוצאה משילוב בין שיפור במערכי ההגנה האוויריות של מדינות ערב ורכישה מאסיבית של מטוסי קרב מתקדמים".

 

מטוס

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: