מבזקים

מבצע ערצב 19: כיצד חוסלו סוללות נ"מ סוריות בבקעת הלבנון?

תוכן עניינים

במבצע שתוכנן במשך שנים אחדות, והכנות לוגיסטיות וקרביות של כמה חודשים הוחלט לצאת למבצע ערצב 19. זה קרה בתחילת מלחמת לבנון הראשונה

אלי ששון | ט"ו בשבט תשע"ח | 31 בינואר 2018 | מערכת ישראל ניוז

בתקיפה אחת הושמד כל מערך טילי קרקע אוויר הגדול והחדיש של צבא סוריה בבקעת הלבנון. המבצע נערך ב-9 ביוני 1982 על ידי חיל האוויר הישראלי וביומיים שאחריו הושמדו כ-19 סוללות של טילי קרקע אוויר, והופלו כ-23 כלי טיס של חיל האוויר הסורי ללא אבדות לחיל האוויר הישראלי.

בשיאו של קרב האוויר שהתפתח במהלך התקיפה היה הגדול בתולדות מלחמות ישראל ובעידן הסילון, שהו בשמי לבנון למעלה מ-60 מטוסי מיג סוריים ולמעלה מ-90 מטוסים ישראליים. במבצע הושמד, לראשונה בתקיפה אחת, מערך ההגנה האווירית שנבנה על פי הדוקטרינה הסובייטית

הצבת הסוללות הסוריות החלה כשנה לפני המבצע לאחר שחיל האוויר הפיל 2 מסוקים סוריים בלבנון. בתחילה הוצבו 3 סוללות וישראל דרשה לפנות אותם אך הסורים סרבו. צה"ל רצה לתקוף אך האמריקאים מנעו זאת. בהמשך הוצבו עוד כ-20 סוללות. ראש הממשלה דאז, מנחם בגין הזהיר בעצרת הבחירות את הסורים במילים אלו: "אסאד (האב) היזהר. רפול ויאנוש מחכים לך". ברור שזה לא עזר וההזדמנות הגיעה בתחילת מלחמת לבנון הראשונה כשהחל עימות גם עם הסורים. ממשלה החליטה להשמיד את הסוללות הסוריות.

המבצע החל כאמור בתאריך 9/6/1982 כש-25 מטוסי פנטום יצאו לתקוף בו זמנית את סוללות הנ"מ. זאת לאחר שהסורים הפכו לעיוורים כתוצאה משיבוש המכ"מ שלהם באמצעים אלקטרונים.

עשרות מטוסים נוספים המתינו במארב למטוסים הסורים. הסורים הזניקו עשרות מטוסים לאוויר ובקרב אווירי מהגדולים בהיסטוריה מאז מלחמת העולם השנייה, מופלים 82 מטוסים סורים. רובם הופלו ביום התקיפה ומעט ביומיים שלאחר מכן. כל זאת ללא אף אבדה מצידנו.

לאחר מספר שעות מושמדות כליל 15 סוללות. עוד 4 מושמדות חלקית ו 4 נוספות לא נפגעו מכיוון שבצה"ל החליטו להפסיק את התקיפה מחשש לאבדות במטוסים. בימים שלאחר מכן הופלו עוד מספר קטן של מטוסים סוריים בקרבות אוויר.

 

מבצע ערצב: כך זה קרה
מבצע ערצב: כך זה קרה
מבצע ערצב. ציור של יעקב מרגלית
מבצע ערצב. ציור של יעקב מרגלית
מבצע ערצב: סוללת הטילים
מבצע ערצב: סוללת הטילים

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: