מבזקים

עליית הנאצים לשלטון והתחלת תקופת הרייך השלישי

תוכן עניינים

בתחילת שנות ה- 20 הצטרף אדולף היטלר לתנועת הפועלים ולאחר שהשתלט עליה שינה את שמה למפלגת הנאציונל סוציאליסטית. בסוף חודש ינואר 1933 נבחר לקנצלר של גרמניה, המפלגה הנאצית עלתה לשלטון והחל שלטונו של הרייך השלישי

אלי ששון | כ"ה בטבת תשע"ח | 19 בינואר 2018 | מערכת ישראל ניוז

בניית הנאציזם: בתחילת שנות ה- 20 הצטרף היטלר לתנועת הפועלים ולאחר שהשתלט עליה ושינה את שמה למפלגה הנאציונל סוציאליסטית. ניסיונות שלו להתמודד בבחירות נחלו כישלון ועד שנת 1932 לא עבר את ה- 18% בבחירות.

חממה לעליית הנאצים
חממה לעליית הנאצים

 

עליית הנאצים לשלטון

אדולף היטלר לחל הקים צבא פרטי שמורכב בשלב ראשון מ- 15אלף בריונים מובטלים מטילי אימה מתחתית החברה בפיקודו של רהם שהחלו להטיל אימה בקרב יריביו והיכו בהם. בבחירות 1932התמודד לנשיאות מול הנשיא הקשיש הידנברג אך לא זכה לרוב בסופו של דבר לאחר בחירות שלא אפשרו להידנברג לשלוט נאלץ למנות את היטלר לקנצלר וכך בסוף ינואר 1933 החלה תקופת השלטון הנאצי והרייך השלישי.

חודש לאחר מיניו עלה בניין הפרלמנט באש לאחר מינויו לקנצלר נערכו בחירות נוספות והמפלגה הנאצית זכתה ב-45% בלבד שהפך אותו לראש המפלגה הגדולה ביותר שלא סיפק את היטלר. מה שהטריף את היטלר וגרם לו לנקוט באמצעים חריפים בניצוחו של שר הפנים גרינג, כמי שאכף את התקנות היו האס אס יותר שכללו את גירוש כל המפלגות מהפרלמנט ושליחתם למחנה ריכוז בדכאו יחד עם כל מי שהתנגד למשטר.

היטלר: הקנצלר הכל יכול
היטלר: הקנצלר הכל יכול

איסור קיום כנסים או מודעות הפוגעות במדינה. איסור על מפלגות להתמודד פרט לנאצים. פירוק איגודים מקצועיים ועוד כל מני קשיים שהערים. היטלר שחשש מכוחו העולה של ה- SA  שהיה מורכב מצבא של הבריונים שלו, הורה היטלר ל- SS לחסל את ראשי ה- SA אס ולצרף את החיילים לצבא הרשמי וחלקם לאס אס בפיקודו של השטן הימלר. בשנת 1934 לאחר מותו של הנשיא הקשיש השתלט היטלר על כל התפקידים ומינה את עצמו כ"פיהרר" כל יכול, במקביל החל להקים צבא גדול יותר ממה שהותר לגרמנים בחוזה וורסאי (100 אלף חיילים וללא נשק כבד) לאחר מכן הלך לבחירות כשהוא מתמודד יחיד וזכה בכל 661 המושבים בפרלמנט.

היהודים בתקופת עליית הנאצים

בגרמניה של שנת 1933היו 600 אלף יהודים וכ-50 אלף מהם יצאו את גרמניה בשלב הראשון של עליית הנאצים. היטלר החל לחוקק חוקים שאסרו על יהודים לכהן במשרות ציבוריות. גורשו ונאסר עליהם ללמוד בבתי ספר ובמוסדות להשכלה גבוה. כמו כן נחקקו חוקי נירנברג שאסרו על יהודים וגרמנים להינשא וגם איסור על קשרים מחוץ לנישואין בין גרמנים ליהודים שלילת אזרחות מכל מי שאינו ארי טהור שזה כלל את כל היהודים. אסור על יהודים להעסיק עוזרות בית מתחת לגיל 45 שזה גיל הפריון כדי שחלילה לא תהרה גרמניה בטעות על ידי יהודי וכמובן שנאסר עליהם להניף את דגל גרמניה השיא בהתנכלות ליהודים היה בנובמבר 1938 בפרעות "ליל הבדולח".

עם פתיחת מלחמת השנייה ובמטרה להשביח את הגזע הורה היטלר להשמיד כל מי שייוולד "פגום" עי הרופאים בבתי החולים וביתר האזרחים "הפגומים" (לא מושלמים) טיפל בצורה של המתה בגזים. סה"כ 72 אלף אזרחים "לא מושלמים" הומתו בפקודת היטלר.

זו הייתה סקירה מתמצתת מאוד על תקופת תחילת שלטון הנאציזם.

אסירים במסדר במחנה דאכאו
אסירים במסדר במחנה דאכאו
ההמון שואג הייל היטלר
ההמון שואג הייל היטלר
זמירות חדשות בגרמניה הנאצית
זמירות חדשות בגרמניה הנאצית
חוקים חדשים בגרמניה הנאצית
חוקים חדשים בגרמניה הנאצית

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: