מבזקים

מי גורם לדייגים בישראל לנטוש את החכה ולהפוך למובטלים?

תוכן עניינים

מי אחראי לעובדה המצערת, שגורמת לדייגים לנטוש את החכה ואת הפרנסה ולהפוך למובטלים? אזרחי ישראל אנא הכירו דג אבונפחא הקטלני

ירון שמלצר | ט' בטבת תשע"ח | 27 בדצמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

בעשור האחרון מבחינים הדייגים כי רשתותיהם מחוררות ושלל הדייג הולך ופוחת עד שבשלוש שנים האחרונות, רבבות דייגים בישראל חדלו לעסוק בדייג והפכו למובטלים.

זהירות: דג הלגינון רעיל ביותר
זהירות: דג הלגינון רעיל ביותר

 

 

 

 

 

 

האחראי לקטילת החי בים הוא הלגינון הנודד. דג קטלני ששמו אבונפחא אבל לא כך הוא. דג לגינון הוא נודד מצוי באסייה והינו רעיל ביותר בשל נוכחות הרעל הקטלני ציאניד בתוכו ובעורו של הלגינון הנודד. בישראל ובלבנון הדג החל להופיע בשנת 2010 והוא אוכל כל חי בים. מדגים, צדפים וכל אשר חי וזז. לגינון נודד הוא סוג של אבונפחא שנראה כמהונדס גנטית, להביא הרס וחורבן על הדגה בלבנון וישראל כאשר במקור הוא מצוי אך ורק באסיה.

הדג האסייאתי הזה הוא נראה כמו פיגוע. כבש את הים התיכון כמגפה והשמיד את רוב הדגה. לפחות ישראל ולבנון מלאים בו. אף אחד לא יודע בוודאות כיד הוא הגיע לחופינו ויש הסבורים כי כנראה שיובא במימי האיזון, מאניות אסיאתיות שהעבירו את הצרה הזו לכאן.

מי שנוגע בדג הזה, גם כאשר הוא מת, יקבל מיד הרעלת ציאניד לדם ותוך דקות יחוש ברע. במקרה כזה חייב פינוי מיידי לבית חולים קרוב. אם חלילה יאכלו את בשרו, המוות צפוי לאוכל הדג מהר מאוד. יש הטוענים כי הדג הקטלני פלש מים סוף, אך בחיפושינו כצוללנים בכירים בים סוף לא ראינו אף פרט ממין זה.

הלגינון הרעיל והנשכן אשר עורו עבה כ- 1.5 מ"מ וקשה כאבן. שיניו קטלניות וחותכות פחיות קולה בשנייה. עצם קיומו של גד הלגינון הביא לתוצאה עגומה ולייבוא מוגבר של דגי ים ממגדלים אסיאתיים. עכב כך בשוק הדגים בישראל ולבנון מחירי הדגים עלו מאוד בעשור האחרון.

רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות שילבו ידיים. אין להם יחידות צוללנים או פתרונות לחיסול הנגע שמתרבה כארבה ומשחית כל אזור בארץ. כדאי מאוד להכיר את הסכנות ולהימנע מלגעת בדג רעיל זה. זכרו שנגיעה בו מהווה סכנת חיים ממשית שלא נדבר על אכילתו בטעות שגורמת למוות בסבירות גבוהה מאוד .

דגי האבו נפחא של ים סוף נבדלים מאוד מדג האבונפחא שנראה מהונדס גנטית
דגי האבו נפחא של ים סוף נבדלים מאוד מדג אבונפחא לגינון שנראה מהונדס גנטית

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: