מבזקים

איך הגיע פגז מימי התורכים לפינת רחוב תמר במושב רשפון?

תוכן עניינים

דרישת שלום למושב רשפון מלפני 100 שנים בדיוק: ב 1 באוגוסט 2017 הופץ SMS לתפוצת תושבי רשפון בזו הלשון: "בשעה הקרובה ייתכן ויישמע קול נפץ. הפיצוץ הוא פיצוץ מבוקר על ידי חבלן משטרתי. אין צורך בבהלה".

ערן ריבק | ג' בטבת תשע"ח | 21 בדצמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

מאחורי ההודעה הסתתרה "דרישת שלום" מיוחדת. דני רכז הביטחון של המושב עמד בפינת רחוב התמר ודרך הפקאנים, והמתין לבעל מקצוע. לפתע הבחין בתעלת הניקוז בחפץ חשוד, שנראה כמו קליע פגז (בתמונה). אחרי מבט נוסף החליט דני לקרוא לחבלן, ומכאן החל להתגלגל כדור השלג.

קליע של פגז מהתקופה העותומנית
קליע של פגז מהתקופה העותומאנית

חבלן משטרה, כבאית, אמבולנס וכל צוות החירום הנדרש. חבלן והכוחות הנדרשים הוזנקו למקום ולבסוף פוצץ החפץ. השקט והשלווה חזרו לשכון במושבנו הקט. נשאלת השאלה, מה בעצם עשה פגז בתעלת הניקוז? איך הגיע לשם וממתי הוא שם?

על פי הערכות חבלן המשטרה היה זה קליע פגז מתוצרת צרפת, שהיה בשימוש על ידי התורכים. זה כבר ממקם אותנו בזמן, תקופת השלטון העותמאני בארץ ישראל. התורכים משלו כאן בשנים 1516-1917, במשך401 שנים. מושב רשפון כמובן טרם הוקם ואולי נמצא תאריך מדויק יותר?

הבריטים כבשו את הארץ מידי התורכים בשנת 1917. נזכור את הדרך בה היא נכבשה: הבריטים באו מדרום, ממצרים, דרך תעלת סואץ אל סיני. בשנת 1917 הם הגיעו לאזורנו ונבלמו בקרב בעזה. באביב 1917 נבלמו הבריטים בשני קרבות בעזה ובסתיו 1917 בעקבות כיבוש באר שבע, נפלה גם עזה בידם.

מכאן המשיכו בכיבוש הארץ צפונה ונעצרו על גדות הנהר הגדול, נהר הירקון. בתאריך 24 בנובמבר 1917 ניסו הבריטים לראשונה לחצות את הירקון צפונה, אך נבלמו בידי העותמאנים. ניסיון חציה שני היה בליל ה- 20-21 בדצמבר 1917, היום לפני 100 שנים. כוחות הדיויזיה ה- 52 חצו את הירקון, שעטו צפונה ותפסו שטח מצפון לירקון עד צפונית לשפיים של ימינו.

מפה צבאית
מפה צבאית משנת 1917

מפה צבאית בריטית שבידי חברנו יואב אבניאון Yoav Avneyon מאמתת את העובדות הללו. המפה משנת 1917 (וברור לנו שמסוף 1917) מסמנת את קו החזית בין הבריטים לתורכים. את המפה אביא (קרדיט ליואב אבניאון) בהערה לפוסט זה. איך נוכל לזהות אתרים במפה והרי כששרטטו אותה לא היו עדיין קיימים היישובים: נתניה, הרצליה, רעננה, רשפון, שפיים או גליל ים. איך נוכל להזדהות אותם במפה? ניתן לראות במפה הצבאית הבריטית את המבצר הצלבני באפולוניה ומתחתיו נמל ארסוף. מעט מדרום להם סימונו של מגדל סידנא עלי על המפה: עיגול שחור, עליו קו קטן ועליו חצי סהר. שניהם נמצאים באזור משבצות 21,27 של המפה הצבאית מצפון ומדרום לכפר אל חראם, נוף ים של ימינו, לערך.

מכאן המלאכה פשוטה. ניתן לקחת קנה מידה ולמצוא הכל. בית הספר היסודי שלנו נמצא בשטח בו פעם היתה ביצה ומופיעה כך בצילום הישן המוכר מגג מגדל המים. במפה הצבאית היא מופיעה כ- pool עיגול קטן בין המספרים 22 ל- 23. אם כן, רחוב הפרחים מתחיל מעט מזרחית לשלולית זו, ועולה לכוון השעה אחת בשעון. ניתן לראות סימוני קברים ממזרח למיקום רחוב הפרחים, כפי שקיימים במציאות במשקי נוריאל, ניצן, נומברג, מזרחי ועוד.

אם כך הספרה 17 וקו גבול החזית המתרחק ממנה צפונה ואחר כך נסגר צפונית לשפיים היא אכן אזור רחוב הפרדס דרך הפקאנים. מכאן לא נותר ספק. הפגז התורכי מתוצרת צרפת נורה בקו החזית הבריטי תורכי, שעבר דרך צפון מזרח רשפון, ונחת קרוב לחזית. שם המתין הפגז לרב"ש, דני שימצא אותו ויפוצץ אותו מאה שנים לאחר שנורה.

מקור: אמיר רובנשטיין

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: