מבזקים

בית המשפט המחוזי קיבל את תביעת מייסדי "סטטוסים מצייצים" להשיב אותו לרשת

תוכן עניינים

לבית המשפט המחוזי תל אביב הוגשה בקשה למתן צו עשה נגד פייסבוק שיורה לה לבטל את חסימת העמוד של התובעים, אבי לן ועדי בנטוב בעלי הדף "סטטוסים מצייצים"

יעל בן דוד | כ"ט בכסלו תשע"ח | 17 בדצמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

פייסבוק מחויבת לפצות את התובעים בגין הנזקים שנגרמו להם בשל הסרת העמוד וכן בשל פרסומים שביצעו הנתבעות ביחס לתובעים. מתוך פסק הדין נכתב: פייסבוק הוא שירות אינטרנטי של רשת חברתית המאפשר למשתמשי ליצור קשר זה עם זה ולשתף מידע על חבריה ובני משפחת (להלן – פייסבוק). לשירות פייסבוק יש כ- 86.1 מיליארד משתמשים פעילי מידי חודש (סעיף 13 לסיכומי הנתבעות). בנוסף לדפי פרופיל אישיי משתמשי פייסבוק יכולים גם להקים ולהפעיל "דפים" ברשת החברתית. בניגוד לדף פרופיל אישי, הקשור לאדם פרטי, "דפים" מאפשרים לעסקים, מותגים וארגונים לשתף תכנים וליצור קשר עם אנשים. משתמשים פייסבוק יכולים גם לחבב (לייק) להגיב לתכנים המועלים בו או לשתף עם אחרים תכנים מתכניו. התובעים הם משתמשי פייסבוק, אשר יצרו וניהלו את הדף "סטטוסים מצייצים".

דף פייסבוק סטטוסים מצייצים
דף פייסבוק סטטוסים מצייצים

התובעים הקימו את "סטטוסים מצייצים" בחודש ינואר 2010 . מטרת העמוד הייתה ללקט סטטוסים, או פוסטים מאתר פייסבוק ומרחבי רשת האינטרנט ולרכז את הטובים והמעניינים בעמוד אחד. כמו כן מתן קרדיט למפרסם המקורי. הגולשים היו יכולים לפרסם תכנים משלהם ישירות בעמוד.

לשם קיום פעילות העמוד קידמו התובעים מעת לעת, מספר קטן של סטטוסים עבור תשלום.

צילום מסך, חדשות ערוץ 2
צילום מסך, חדשות ערוץ 2

ביום 14 בינואר 2015 התפרסם מה באתר "גלובס" כתבה שכותרתה "כמה עולה לפרסם סטטוס באתר הפייסבוק 'סטטוסים מצייצים'?". הכתבה עסקה בכך שהתובעים גבו תשלום עבור קידום סטטוסים מסויימים. התובעים לא הכחישו זאת, אך הבהירו, כי הם סבורים שהם רשאים להציג תוכן שיווקי בעמוד, בשים לב לכך שהם עומדים באמות המידה של העמוד. העובדה, שחלק מהתכנים הם תוכן שיווקי נכתבה באופן מפורש בתקנו העמוד. כפי הנראה, פנה הכתב גם לפייסבוק וביקש את תגובתם. כיומיים לאחר פרסום הכתבה, ביום 16 בינואר 2015 סגרה פייסבוק את העמוד "סטטוסים מצייצים", ללא בירור עם התובעים וללא התראה. פייסבוק לא פנתה לתובעים, לא התריעה בפניהם כי הם מפרים לכאורה את ההסכם בין הצדדים או את תנאי השימוש שלה. פייסבוק לא סיפקה לתובעים הזדמנות לתקן את ההפרות (ככל שהיו), לא התריעה, שאם תימשך הפעילות המפרה ייסגר העמוד.

פייסבוק לא יצרה כל קשר עם התובעים. תחת זאת, סגרה את העמוד באופן חד צדדי ואף לא טרחה לעדכן את התובעים.

התובעים החלו מיד לנסות ליצור קשר עם פייסבוק על מנת לברר, מדוע נסגר העמוד וכיצד ניתן להשיבו לפעילות, אך לא עלה בידם ליצור קשר כלשהו עם גורם כלשהו בפייסבוק. פייסבוק אינה מפרסמת פרטים ליצירת קשר המאפשר שיחה עם גורם אנושי. ניתן ליצור קשר רק באמצעות מענה אוטומטי ובאמצעות טופס יצירת קשר באתר.

לאור זאת, פנו התובעים לפייסבוק, ביום 17 בינואר 2015 באמצעות מנגנון יצירת קשר באתר. בפניה ציינו, שככל הנראה הפרו את אחד מכללי האתר שלא ביודעין וביקשו להשיב את העמוד לפעילות.

בפסק דין נפסק כי: הנתבעות ישיבו את הדף "סטטוסים מצייצים " לשירות פייסבוק, כפי שהיה ערב סגירתו עד ליום 17 בדצמבר, שעה 18:00. וכן תשלם לתובעים הוצאות בסך של 75,000 ש"ח ושכר טרחה בסך של 150,000 ש"ח.

החלטת בית המשפט המחוזי
החלטת בית המשפט המחוזי

חברות פייסבוק ישראל ופייסבוק אירלנד שגרו הבוקר (א') בקשה בהולה לעיכוב פסק הדין עד להגשת הערער לעליון באמצעות הרצוג פוקס נאמן על פסק הדין שהתקבל בעניין סטטוסים מצייצים לפיו על פייסבוק להשיב את העמוד כפי שהיה ביום הסרתו לא יאוחר מהיום (א') בשעה 18:00. בית המשפט המחוזי דחה לפני את בקשת עיכוב פסק הדין של פייסבוק עד להגשת הערעור לבית משפט העליון.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: