מבזקים

דוח העוני: 1.8 מיליון עניים ומתוכם 840 אלף ילדים

תוכן עניינים

המוסד לביטוח לאומי מפרסם את הדו"ח השנתי שלו לדוח העוני. למרות שיפור במדדים, ישראל עדיין מובילה לרעה ביחס למדינות המערב

שלום שי גיחז | י"ח בכסלו תשע"ח | 6 בדצמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

על פי הדו"ח עולה כי בשנת 2016 חיו בעוני 463.300 אלף משפחות שבהן 1.809.200 נפשות שמתוכן 463.300 אלף ילדים. שיעור הילדים העניים עלה, נוכח כניסת הבדואים לראשונה לדגימת הלמ"ס. נתון מדאיג נוסף הוא עלייה בכמות המשפחות העובדות העניות וזינוק בתחולת העוני של משפחות חד-הוריות.

בשנת 2016 ירדה תחולת העוני בקרב משפחות בהשוואה ל-2015 – מ-%1.19 ל-%6.18 . תחולת העוני של נפשות עלתה מ- %7.21 ב-2015 ל-%0.22 ב-2016 ושיעור הילדים החיים בעוני עלה מ-%0.30 ב-2015 ל-%2.31 ב-2016

עליות אלה, המנוגדות למגמות החיוביות בתחומי העוני והאי שוויון ב-2016 נובעות בעיקרן משינוי הרכב באוכלוסיית הסקר של 2016 ,זאת בשל פקידת האוכלוסייה הבדואית לאחר ארבע שנים שבהן נעדרה מהסקר בשל קשיי פקידה. כאשר מתייחסים להרכב אוכלוסייה דומה בשני הסקרים, תחולת העוני של משפחות יורדת בנקודת אחוז שלמה (לרמה של %1.18) ומתקבלת ירידה גם בתחולות העוני של נפשות וילדים.

ח"כ אמיר פרץ
ח"כ עמיר פרץ

ח״כ עמיר פרץ, יו״ר השדולה למעמד האדם העובד בישראל, התייחס לנתוני דו״ח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2016: ״העובדה כי אנו ממשיכים להוביל במדדי אי השוויון והעוני בקרב המדינות המפותחות מלמדת שמדיניות הממשלה נכשלה. חרף מאמצי הממשלה והארגונים החברתיים בישראל והתיקונים שנעשים מעת לעת בתחומים ובקרב אוכלוסיות מסוימות, בישראל ב-2017 יש יותר ילדים עניים והורים עובדים עניים.

תפיסת עולם המקדשת הפחתות במסים במקום הרחבת שירותים וקצבאות פרוגרסיביות על-פני קצבאות אוניברסליות תשאיר אותנו בתחתית העולמית בהתמודדות עם העוני. מדיניות הממשלה נכשלה ושינויים קוסמטיים לא משנים את חייו של האדם העני, גם כשהוא עובד. דרושים מהפכה חברתית ושינוי מדיניות״.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס לדוח העוני שפורסם הבוקר ואמר: "דוח העוני לשנת 2016 מהווה עדות נוספת למאבק החשוב שמנהלת ההסתדרות למען צמצום הפערים החברתיים, תוך חיזוק האוכלוסיות המוחלשות. הדוח מצביע על כך שמאבק ההסתדרות למען הגדלת קצבאות הנכות, הסיעוד והזקנה הוא מהלך נכון וחיוני לצמצום העוני ולחיזוק המרקם החברתי. גם בזמן שנאבקנו למען צעדים מקדמי שוויון, כמו קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה והעלאת שכר המינימום באלף שקל, היו גורמים שהפגינו התנגדות גלויה בטיעונים שונים שהופרכו כבר על ידי המציאות כמו למשל צמיחת האבטלה. ראינו כי המהלך להעלאת שכר המינימום הצליח להביא לזינוק מואץ של השכר הריאלי במשק לאחר כעשור וחצי של קיפאון בשכר, תוך הורדת שיעור האבטלה בארץ לשפל היסטורי של ארבעה עשורים. מקבלי ההחלטות בישראל מתחילים להפנים כי הפערים החברתיים לא יכולים להיפתר רק בהורדה של יוקר המחייה. אם נתמקד רק בזה, נמשיך לראות את הנתונים הקטסטרופליים שנחשפים מדי שנה במדדי העוני של הילדים. גורמי השלטון חייבים לשלב ידיים עם ההסתדרות ולהתייצב לצידה במאבק למען סקטורים מוחלשים ולחיזוק צד ההכנסות של העובדים".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הדגיש בדבריו כי "המהלך להעלאת שכר המינימום הביא לכך כי הכנסתם של משקי בית שבהם שני בני הזוג מתפרנסים משכר המינימום, גבוהה היום ב-24 אלף שקל לשנה ממה שהייתה ב-2014. צריך לזכור כי הדוח הנוכחי עדיין אינו משקף את שתי הפעימות האחרונות של העלאת שכר המינימום אשר השפיעו על כל מדרג השכר, תוך דחיפתו כלפי מעלה. רק אם נתמיד להגדיל את הכנסת העובדים, בערכים שההסתדרות הובילה בשנתיים האחרונות, נוכל להביא לשיפור משמעותי במדד אי השוויון בהכנסה הפנויה ולקוות לדוחות שמראים מציאות אחרת".

שלי יחימוביץ
שלי יחימוביץ

על הדוח הגיבה גם שלי יחימוביץ: "קואליציה מנותקת ושבעה מקדישה מאות שעות לחוקים מושחתים שנועדו להישרדותה, שעה ששני מליון מאזרחי המדינה חיים בעוני מרוד. לו עשירית מהאנרגיה המוקדשת לחוקי הישרדות ושחיתות היתה מוקדשת לאנשים אלה, שמעט מחציתם ילדים החיים בעוני – היתה מדינת ישראל יכולה לוותר סוף סוף על ה"כיכוב" המביש במקום הראשון בעוני מבין מדינות ה OECD. הדו"ח משקף תמונה מבהילה ומדאיגה, ובראשה האמת המרה כי עבודה אינה מחלצת מעוני, להיפך. יש גידול בשיעורי העוני בקרב אוכלוסיות עובדות".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: