מבזקים

חשש כבד לטיוח: הפרקליטה לשעבר רות דוד סגרה תיק תוך שלושה ימים

תוכן עניינים

תלונה שהוגשה נגד פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד נמצאה כמוצדקת: בתוך שלושה ימים נגנז תיק חקירה עם המלצה למשטרה להעמיד לדין בכירים ברשות המיסים בפרשה בשנות ה-2000

יעל בן דוד שמ | ג' בכסלו תשע"ח | 21 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד, גנזה בתוך שלושה ימים תיק המלצה להעמיד לדין בכירים ברשות המיסים בעשור הקודם. מסיבה שאינה ברורה הושמד התיק בשנת 2014. נציב התלונות על הפרקליטים מצא שהתלונה שהוגשה היתה מוצדקת: "לא ראוי ותמוה".

בבירור התלונה התברר כי התיק נשוא התלונה הושמד ב-2014, כ-12 שנים לאחר שהוחלט על סגירתו, כתשע שנים לאחר שנדחה הערר על הגניזה וכשבע שנים לאחר תיוק המכתב האחרון בתיק במערכת הממוחשבת של הפרקליטות. על פי תקנות הביעור, רשאית הייתה הפרקליטות לבער את התיק בתוך שנתיים מיום ההחלטה על גניזתו.

רות דוד. חדשות 10
רות דוד. חדשות 10

נציב תלונות על פרקליטים, השופט בדימוס דוד רוזן מסר כי סגירת תיק עב כרס על ידי פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד בתוך שלושה ימים, מיום קבלת המלצת המשטרה מעלה חששות כבדים ותמוהים על נסיבות סגירתו. בתלונה שהגיש חושף השחיתויות רפי רותם הוא טוען כי גניזתו של תיק, המעלה חשדות כבדים כלפי נושאי משרה בכירים במשרד ממשלתי, בתוך ימים ספורים הייתה לא ראויה ואף מעלה חשש לטיוח.

מדובר בפרשה שמתחילה בשנת 2004. המשטרה העבירה לפרקליטות מחוז תל אביב המלצה להעמיד לדין גורמים שונים ברשות המיסים בפרשה מתחילת שנות ה-2000. התיק כלל ארגזים רבים ועשרות קלסרים של עדויות וחומרי חקירה. בתשובת הפרקליטות לתלונה נטען כי התיק שהה בפרקליטות מחוז תל אביב מ-24 ביוני עד ל-12 ביולי ונגנז על ידי רות דוד, שהייתה אז פרקליטת המחוז והייתה גם מעורבת בפרשת רונאל פישר.

לטענת רותם, רות דוד החליטה לגנוז את התיק שלושה ימים בלבד לאחר קבלת תיק החקירה מהמשטרה, זמן קצר מאוד בשביל לנתח את כל הממצאים של המשטרה. הנציב רוזן קבע כאמור כי התיק מעלה חשדות כבדים כלפי נושאי משרה בכירים, שחלקם עדיין משרתים ברשות המיסים, שהיא מ"אושיות מוסדות המדינה".

השופט דוד רוזן. צילום דוברות בית המשפט
השופט דוד רוזן. צילום דוברות בית המשפט

רוזן אישר את טענת רותם והבהיר כי סגירת תיק, שאותו הגדיר "מגה תיק", בתוך ימים ספורים בלבד על ידי פרקליט מחוז שעיין בחוות דעת שנפרשה על פני 160 עמודים "אינה יכולה שלא לעורר תמיהה".

 

 

 

רוזן: "קשה להניח שבימים ספורים אלה, שכללו בתוכם גם סופי שבוע, עיינה פרקליטת המחוז גם במסמכים ועדויות מרכזיות בתיק החקירה. לימוד 160 עמודים של חוות דעת, עמוסי עובדות ופרטים, אינו דבר של מה בכך. גם פרקליט מנוסה ומקצועי לעילא אינו מגיע, ככלל, להחלטה אך על בסיס קריאת חוות דעת. פרקליט מקצועי ומנוסה ככל שיהיה נדרש לעיין בתוצרי חקירה מרכזיים, שהובילו את עורך חוות הדעת למסקנתו".

עוד אמר: "לא ראוי כי ההחלטה על גניזת תיק שכזה תתקבל תוך היוועצות בין הפרקליט המלווה לפרקליט המחוז בלבד ללא היוועצות עם פרקליט בכיר נוסף, שיטול חלק בגיבוש ההחלטה. חוות דעת לגניזה של תיק כתובה באופן שונה מחוות דעת להגשת כתב אישום. אך מובן כי חוות הדעת לסגירה, שהוכנה על ידי הפרקליט, לא הכילה פרטים שהיו נרשמים, ויכול מודגשים, לו סבר הפרקליט המלווה לתומו, כי אלה חשובים לצורך קבלת החלטה להגשת כתב אישום".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: