מבזקים

מסע בזמן אפשרי באופן תאורטי אבל רק בהליכה אחורנית בזמן

תוכן עניינים

על פי כללי הפיזיקה התאורטית, מסע בזמן דרך חור התולעת הוא אפשרי בהחלט מבחינה טכנית. התפיסה היחידה היא שאנחנו יכולים לבצע את המסע רק בהליכה לאחור

גבריאל ודררו | כ"ט חשוון תשע"ח | 18 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

בפוסט בבלוג של פורבס, הסביר האסטרופיזיקאי איתן סיגל כיצד בתוך תחומי תורת היחסות הכללית של איינשטיין, אדם יכול לנסוע דרך חור תולעת ולחזור אחורנית בזמן.

"כל מה שאנו צריכים לשקול לפני כן זה את חור התולעת בחלל, דרך פורטל החלל שנוצר על ידי תנודות אנרגיה בכיוונים חיוביים ושליליים" אמר סיגל

אנרגיה מקבילית יכולה ליור חור תולעת. צילום: נאס"א
אנרגיה מקבילית יכולה ליור חור תולעת. צילום: נאס"א

במאמר שכתב איתן סיגל הוא ציין תנודות שונות יוצרים התנגדות של חלל אחד לחלל שני. ואם שני אלו היו מחוברים יחדיו הם היו יוצרים חור תולעת. אם זה נמשך מספיק זמן, באופן תאורטי, חלקיק כזה יכול להיות מעבר דרך למסע בזמן".

עוד הוסיף במאמרו האסטרופיזיקאי כי "למרות זאת, קנה המידה מקשים את מעבר הדרך למסע בזמן. ראשית, צריך לגלות את המסה של החלקיקים, ולהשוות אותה עם מסה שלילית ואנרגיה. ברגע שיש לנו שני אלו, אז צריכים ליצור חור שחור supermassive ומונה שלילי עם אנרגיה. צריך לאפשר חור תולעת, וברגע שיש לך חור תולעת, אז אתה צריך את חוקי תורת היחסות הפרטית כדי להתמודד עם היבט הזמן".

חללית נוסעת דרך חור תולעת. רישום של האמן LES BOSSINAS / CC
חללית נוסעת דרך חור תולעת. רישום של האמן LES BOSSINAS / CC

"אם אתה נוסע קרוב למהירות האור", כותב סיגל "אתה חווה תופעה הידועה בשם התרחבות הזמן. התנועה שלך דרך החלל והתנועה שלך בזמן, קשורה במהירות האור. ככל שתנועה גדולה יותר בחלל, כך התנועה שלך פוחתת לאורך זמן. אם היית נוסע איפשהו במרחק של 40 שנות אור, כמעט במהירות האור, ובחזרה לכדור הארץ היו עוברים יותר מ- 80 שנים. הסיבה לכך היא כי שהזמן נוסע קדימה, אבל תלוי כמה מהר אתה זז בחלל".

"עם חור תולעת, זה משתנה". כתב סיגל "קצה אחד של חור התולעת נשאר קרוב ללא תנועה ונשאר קרוב לכדור הארץ, ואילו הקצה השני יוצא למסע רלטיביסטי קרוב למהירות האור. לאחר מכן אתה מזין את הקצה המהיר של חור התולעת, אחרי שהוא נמצא בתנועה אולי בשנה. ומה קורה אז?

ובכן, שנה בחלל זה לא אותו דבר עבור כדור הארץ. במיוחד אם הם נעים לאורך זמן ונעים אחרת בחלל אחרת. אם נדבר על אותן מהירויות כפי שעשינו קודם, הסוף "בתנועה" של חור התולעת הוא בן 40 שנים, אבל בסוף "המנוחה" הוא יהיה רק בן שנה. צעד אל הקצה הרלטיביסטי של חור התולעת, ואתה חוזר לארץ רק שנה אחת אחרי שהתולעת נוצרה. בעוד שאתה עצמך יכול לעבור 40 שנה במסע בזמן.

מבחינה טכנית, אם מישהו היה יוצר חור תולעת שכזה לפני 40 שנים, אפשר היה לחזור אחורה בזמן אל שנות השבעים. שיטה זו של נסיעה בזמן גם שוללת את האפשרות של פרדוקס סבא, שבו הנוסע בזמן יכול לחזור בזמן להרוג את סבא שלו ובכך למנוע את קיומו.

גם אם חור תולעת נוצר לפני שהוריו נולדו, אין שום דרך שתתקיים בקצה השני של חור התולעת מספיק מוקדם, כדי לחזור ולמצוא את סבא שלך לפני אותו רגע קריטי".

לסיכום, מוסיף איתן סיגל: "ישנם הרבה דברים יוצאי דופן ביקום, אם המסה השלילית / אנרגיה אמיתית, שופעת וניתנת לשליטה. אבל הנסיעה אחורנית בזמן עשויה להיות הדבר הפראי ביותר שאי פעם דמיינתי".

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: