מבזקים

קהילת המדע רועשת עם הופעתה של טבעת אבק משונה מאוד

תוכן עניינים

הטבעת יצאה: מצפה כוכבים בצ'ילה זיהה תופעה משונה מאוד באזור פרוקסימה קנטאורי, כוכב הקרוב ביותר למערכת השמש שלנו שהסעירה את קהילת המדע

גבריאל ודררו | י"ט חשון תשע"ח | 8 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

קהילת המדע רועשת עם הופעתה של טבעת אבק משונה מאוד סביב הכוכב פרוקסימה קנטאורי. מדובר בכוכב הקרוב ביותר למערכת השמש שלנו – כ-4.2 שנות אור בקבוצת הכוכבים 'קנטאורוס'.

טבעת אבק סביב הכוכב פרוקסימה
טבעת אבק סביב הכוכב פרוקסימה

עד כה עדיין אין תשובה ודאית מסוכנויות החלל העולמיות לגבי משמעות הטבעת הזו. הופעתה יכולה לסמל שיש עוד כוכבי לכת באזור הגמד האדום. התופעה נתגלה לראשונה על ידי המצפה הצ'יליאני ALMA. תצפיתנים זיהו זוהר שמגיע מאבק מסתורי במרחק של עד פי ארבעה מזה של כדור הארץ והשמש.

האבק נמצא בחגורה שמשתרעת על פני כמה מאות מיליוני קילומטרים מפרוקסימה קנטאורי. מדענים משערים כי שווי המסה של החגורה הוא בערך כ-1% מזה של כדור הארץ. כמו כן, הם מעריכים כי הטמפרטורה שם היא בערך 230- מעלות צלזיוס – כלומר, קור כמו זה של חגורת קויפר על הגבול של מערכת השמש.

הטבעת יצאה
הטבעת יצאה

גילם אנגלדה, מהמכון האנדלוסי לאסטרופיזיקה (CSIC), סיפר על המשמעותיות של התגלית. "טבעת האבק סביב פרוקסימה קנטאורי חשובה כי היא מהווה סימן לכך שקיימת באזור מערכת כוכבים מורכבת ולא רק כוכב לכת יחיד (פרוקסימה קנטאורי B) שנמצא בקרבת הכוכב הכי קרוב לשמש שלנו".

אנגלדה מסביר כי התגלית הזו מצביעה על כך שפרוקסימה קנטאורי היא למעשה מערכת כוכבים, בדומה למערכת השמש שלנו עם כוכבי לכת מרובים שמשפיעים אחד על השני. כך לטענתו נוצרה הטבעת.

אנגלדה מסכם: "מחקר מעמיק בנושא עשוי לספק מידע נוסף שיוכל להצביע על מיקומם של כוכבי לכת נוספים אשר נמצאים באזור ועדיין לא התגלו".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: