מבזקים

האם דם צעיר יכול לרפא חולים מבוגרים באלצהיימר?

תוכן עניינים

מחקר על דם נערך בעכברים ועורר את סקרנותם של חוקרי אלצהיימר שהחליטו להעביר אותו לבני אדם. בסיום המחקר החוקרים מצאו נתונים מאוד מעניינים

גבריאל ודררו | י"ח חשוון תשע"ח | 7 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

האם התרופה למחלה שתוקפת אנשים מבוגרים, נמצאת בדם של צעירים? מחקר שהתפרסם בכנס רפואי בבוסטון טוען שעירוי דם של צעירים לחולי אלצהיימר הראה שיפור בחשיבה ובזיכרון שלהם ועשוי להוות פתח למחקרים נוספים בנושא.

עירוי של פלזמה בדם – החלק הנוזלי ונטול התאים של הדם – משמש לניתוחים ולטיפול במצבים כגון מחלת כבד. מחקרים עבר על עכברים הראו כי עירוי פלזמה קבוע מעכברים צעירים שיפר את הזיכרון בעכברים מבוגרים. הניסוי החדש שנערך על ידי אוניברסיטת סטנפורד ביקש לבדוק זאת הפעם על בני אדם. לשם כך גויסו 18 חולי אלצהיימר במצב מתון עד בינוני, שקיבלו ארבעה עירויים בשבוע של תמיסת מלח (פלצבו) או של פלזמה מתורמים בגילאי 18-30.

לאחר מכן במשך שישה שבועות המשתתפים לא קיבלו אף עירוי. בהמשך הניסוי החוקרים החליפו את העירויים שקיבלו המשתתפים, כך שאלו שקיבלו בעבר את הפלזמה קיבלו את הפלצבו ולהיפך. המשתתפים השתתפו גם במבחני זיכרון והערכות על יכולתם לבצע משימות יומיומיות. בהמשך הניסוי נשארו רק 9 אנשים, שקיבלו כולם את הדבר האמיתי – עירוי פלזמה, פעם בשבוע למשך חודש.

"ציפינו למצוא שהפלזמה בטוחה לשימוש", אמר לאתר TIME, ד"ר שרון שא, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת סטנפורד ומוביל המחקר. "לא ציפיתי למצוא שום שינוי ביכולת הקוגניטיבית", אבל זה בדיוק מה שהם מצאו. אלו שקיבלו את הפלזמה הראו שיפורים משמעותיים בכמה מדדים הבוחנים את עצמאותם, כגון היכולת שלהם לקנות בעצמם, לשלוט על כספם ולאזן את פנקסי ההמחאות שלהם.

"המחקר מצביע על סימנים אפשריים לשיפור, אך אנו צריכים לערוך מחקרים הרבה יותר גדולים לפני שנוכל לדעת אם הגישה זו יכולה לעזור לשפר את חייהם של אנשים החיים עם אלצהיימר", אמרה ד"ר קרול ראאווטלדג', מנהלת מחקר האלצהיימר בבריטניה. עורכי המחקר ביקשו להבהיר כי מדובר במחקר ראשוני וקטן, וכי אומנם יש דברים שניתן לעשות אבל כרגע אין תרופה שיכולה להאט את ההתקדמות של מחלת האלצהיימר.

חוקרים את מחלת האלצהיימר
חוקרים את מחלת האלצהיימר
מנות דם
מנות דם

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: