מבזקים

הנשיא בטקס הזיכרון לרבין: "חברה דמוקרטית משולה לכד שנשבר"

תוכן עניינים

נשיא המדינה הדליק את "נר יצחק" בטקס הממלכתי הפותח בבית הנשיא את אירועי הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, לציון 22 שנים להירצחו

שלום שי גיחז | י"ב חשון תשע"ח | 1 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

מדברי הנשיא בטקס: "שנים רבות התרעתי מפני העמדת ציבור שלם על ספסל הנאשמים, שמחתי לשמוע על הגשרים שאת בונה דליה בין מחנות אידיאולוגיים שונים להפיכת זיכרון רבין, למורשת של דיאלוג לטובת ביצור אבני היסוד הדמוקרטיים"
"הממלכתיות היא פעולה של איחוי וחיבור – גם אם הממלכתיות עצמה דורשת תיקונים ועדכונים, אסור לנו לוותר עליה או לתת יד לכרסום בה"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הדליק את "נר יצחק" ונשא דברים בטקס הממלכתי לזכר ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, לציון 22 שנים להירצחו, היום, רביעי י"ב בחשון, 1 בנובמבר. עוד השתתפו בטקס שנערך בבית הנשיא בני משפחת רבין, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, סגן יו"ר הכנסת יחיאל (חיליק) בר, שופטת בית המשפט העליון ענת ברון, חברי כנסת ותלמידי ביה"ס הממלכתי דתי "שערי תקווה".

צילום:
צילום: מארק נוימן/לע"מ

בדבריו סיפר הנשיא על מפגש משותף בו נכח בין אנשי מרכז רבין, אנשי גוש קטיף ומשפחתה של שירה בנקי, שחברו יחד לעשייה חינוכית ואמר: "שנים רבות התרעתי מפני העמדת ציבור שלם על ספסל הנאשמים. השנה שמחתי לשמוע על הגשרים שאת בונה, דליה, בעמל רב, בין מחנות אידיאולוגיים שונים ובין השקפות עולם שונות. על המאמצים המושקעים בהפיכת מורשת זיכרון רבין, למורשת של דיאלוג לטובת ביצור אבני היסוד הדמוקרטיים. בפעם הראשונה מזה עשרים ושתיים שנה, אנחנו מצליחים לגעת בנקודה הכואבת. כאשר סיפרת לי דליה, ששמונים אחוז מבני הציונות הדתית תומכים בביקור של ילדיהם במרכז רבין, זוהי ההוכחה שהרצח פגע בכולנו ושהאבל משותף לכולנו".

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ

"חברה דמוקרטית משולה לכד שנשבר", המשיך הנשיא ואמר: "צמתי ההכרעה אליהם היא נקלעת, הקולות השונים בתוכה, אינם רק שונים זה מזה, הם סותרים זה את זה. המחלוקות הקשות שהיא נושאת, ואירועים מכוננים המתרחשים בהיסטוריה של חייה, חיוביים ונוראיים גם יחד. כל אלה יוצרים בה שברים וסדקים. חופש הביטוי מדגיש ומבליט את השברים והסדקים הללו".

הנשיא ציין כי את תפקיד איחוי השברים והסדקים נושאת על עצמה הממלכתיות ואמר: "הממלכתיות אמונה על יצירת איזון עדין בין קיום המחלוקות בצורה הנוקבת והחריפה ביותר, לבין החיבור. והיא התבססה בין היתר, על רגש של כבוד יסודי ובסיסי לכללי המשחק הדמוקרטיים, למוסדות, לסמלים. הממלכתיות במובן זה, היא פעולה של איחוי וחיבור".

"זוהי מלאכה עדינה ורגישה של איזונים", הוסיף הנשיא ואמר: "אסור לנו להיות תמימים, או להאמין כי לעולם חוסן. גם אם הממלכתיות עצמה דורשת תיקונים ועדכונים, אסור לנו לוותר עליה או לתת יד לכרסום בה. רק באמצעות פעולה נחושה ומשותפת של חיזוק הממלכתיות והרחבת שעריה, נצליח לחזק את רקמת החבור בין השבטים והמחנות, תוך מחויבות לבניה עיקשת ובלתי מסתיימת של הדמוקרטיה הישראלית ושמירה עליה. כי אין לנו, לאף אחד ואחת מאתנו, ארץ אחרת".

צילום: מארק נוימן/לע"מ
צילום: מארק נוימן/לע"מ

מדברי דליה רבין בטקס: "לאחר המלחמה יצחק רבין בחר לפשוט מדים ולהתגייס למערכה על השלום, אף פעם לא השתהה לשבת על זרי הדפנה תמיד הסתכל קדימה אל הקרב הבא אלא שבטרם הגיע אל הארץ המובטחת נורה בגבו ונרצח. הלוחם למען חברה צודקת נפל ירוי בכדורים של מי שלא האמין בדמוקרטיה, בחר באלימות שנסמכה על ציווים דתיים מעוותים, והביא אל קיצם חיים שלמים של עשייה מתוך אהבה ותקווה. אנחנו במרכז רבין בחרנו בממלכתיות, באמונה שאף פעם לא מאוחר ליצור דיאלוג, לדלג על מכשולי דעות קדומות ובאומץ להביט זה לזה בעיניים ולנסות לשבור את הקירות של הפילוג והפלגנות".

הנשיא עם אחותו ובתו של יצחק רבין ז"ל. צילום: מארק נוימן/לע"מ
הנשיא עם אחותו ובתו של יצחק רבין ז"ל. צילום: מארק נוימן/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: