מבזקים

טקס השבעה בבית הנשיא: "המעבר לכס השיפוט דורש מהשופטים תעצומות נפש"

תוכן עניינים

נשיא המדינה השביע היום שופטים ורשמים בכירים בטקס שהתקיים בבית הנשיא. במושבעים גם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון ושני שופטי עליון נוספים

שלום שי גיחז | י׳ בחשון תשע״ז | 30 באוקטובר 2017 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, השביע היום, יום שני, י' בחשוון, 30 באוקטובר, שבעה שופטים ושני רשמים בכירים בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה שופט אחד כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, שני שופטים לבית המשפט העליון, שני שופטים לבית משפט השלום ושני רשמים בכירים. עוד נשאו דברים בטקס, שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. בטקס נכחו שר האוצר ח"כ משה כחלון, חברי הועדה לבחירת שופטים, נשיאי בתי המשפט, שופטי בית המשפט העליון, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.

בראשית דבריו ברך הנשיא את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת, חיות ואיחל לה הצלחה רבה בתפקידה. "המעבר לכס השיפוט דורש מן השופטים תעצומות נפש", המשיך הנשיא את דבריו ואמר: "השפיטה שאנו מצפים לה מכם, השופטים, איננה 'השיפוטיות'. בעוד שהשיפוטיות מכלילה, מתנשאת ומדגישה צד אחד של המציאות, מעשה השפיטה הוא אמנות בה עושה השופט בדיוק את ההיפך. במעשה השפיטה השופט נדרש להשאיר את השיפוטיות מחוץ לכותלי בית המשפט. שכן, השפיטה היא היכולת לראות את התמונה המלאה, המורכבת. היא היכולת להשתמש במאזני צדק, להכיר בערכים הנוגדים ולאזן ביניהם. מלאכת השפיטה היא החובה לראות את שני הצדדים במכלול הנסיבות." בסיום דבריו אמר הנשיא לשופטים המתמנים: "אתם שייכים למערכת משפט מפוארת מאין כמותה, מערכת משפט ששמה יצא למרחוק ועליה גאוותינו הגדולה. אני מאחל לכם, לכולכם, הצלחה רבה בתפקיד רב האחריות הזה. עשו משפט צדק והיו ברוכים."

מדברי שרת המשפטים איילת שקד: "הנשיא לשעבר גרוניס אמר לי שהוא בדק ומצא ש 54 אחוזים משופטי ישראל הם שופטות. בעוד שבארצות הברית הגדולה לא הייתה מעולם נשיאה, בישראל יש כבר נשיאה שלישית. המשפט הישראלי הוא, לפני הכל, משפט הנכתב ומתפתח על ידי שופט ישראלי. בתפילתו בגלות, עם ישראל נשא מדי יום תפילה להשבת שופטיו כבראשונה. ומימושה של תפילה זו, הוא קודם כל באמצעות 'שופטיו'. שופטים מקרבו.

החברה הישראלית עודדה מאז ומעולם את ההתפלמסות והמחלוקות הטהורות. מסיבה זו, בשנתיים האחרונות שאפתי להגביר את הגיוון התרבותי והרעיוני במערכת בתי המשפט. ביקשתי להשמיע לציבור הישראלי ניגונים ושירה שלא נשמעו במערכת המשפט במשך שנים. שאפתי, ועודני שואפת, להביא לפרצופים שונים ומתוך כך לדעות שונות. יש מקום לכולם במערכת המשפט".

מדברי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות: "לא רבים הם עורכי הדין שמוכנים לרתום את הידע וההשכלה הפרטית שלהם לטובת הציבור ולטובת החברה, ולא אגזים אם אוסיף ואומר כי נדירים המקרים בהם יסכימו עורכי דין בשיעור קומתו של המשנה לנשיאה מלצר, לוותר על הפרקטיקה המשגשגת שהקימו ולהירתם לשירות הציבורי. המשנה לנשיאה נענה לאתגר, הוא מכהן כשופט של בית המשפט העליון מזה כ-10 שנים, פסיקותיו המעמיקות ורחבות היריעה משקפות את יכולותיו המקצועיות המעולות ועתה התברך בהם הציבור הישראלי כולו.

על כתפי מערכת המשפט משורת הרשמים ועד שופטי בית המשפט העליון מוטל מסע עצום ורב אך כולנו נושאים אותו באהבה ומתוך תחושת מחויבות עמוקה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה כפי שהצהרתם היום. עלו והצליחו."

 

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: