מבזקים

הערב: טקס הוקרה ללוחמים הדרוזים שלחמו בקרבות על עצמאות ישראל

תוכן עניינים

נשיא המדינה נשא הערב דברים בטקס הוקרה ל-90 הלוחמים בני העדה הדרוזית שלחמו בקרבות על עצמאותה של ישראל, שהתקיים בדליית אל-כרמל: "ברית החיים גדולה יותר וחשובה יותר מברית הדמים ואת הברית הזו מבססים היום צעירי העדה, חיילי כל החיילות, משרתי כל החטיבות"

עוד אמר הנשיא: "כאן על הר זה אני שב ומבטיח: על כולנו האחריות כי גם נכדיהם וניניהם של אלו שהניחו את היסודות וזרעו את זרעי השותפות ביננו יצליחו לבנות כאן את ביתם"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים הערב, יום שלישי, י"ג בתשרי, 3 באוקטובר, בטקס הוקרה ל-90 הלוחמים בני העדה הדרוזית שלחמו בקרבות על עצמאותה של ישראל וקיבלו את "עיטור לוחמי המדינה", שהתקיים בבית "יד-לבנים" בדליית אל-כרמל. באירוע השתתפו גם מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, יו"ר "יד-לבנים" הדרוזים מר אמל נסר אלדין, ראש העדה הדרוזית השייח' מואפק טריף, נציגי מערכת הביטחון ומכובדי העדה הדרוזית.

עיטור לוחמי המדינה (על"ה) הוא עיטור שהוענק על ידי משרד הביטחון, למי שהיה חבר בארגונים צבאיים או בעלי אופי צבאי, מארגון "השומר" ועד לתקומת המדינה. התקופה הקובעת לשירות בארגונים אלה, המזכה בעיטור היא 1909–1948. הטקס הממלכתי נועד להוקיר את 90 הלוחמים מהעדה הדרוזית שלחמו כתף אל כתף עם ההתיישבות היהודית בארץ ישראל לפני קום המדינה, וחירפו נפשם וגופם למען הקמתה, ולחדש את שותפות הגורל בין העם היהודי לבין העדה הדרוזית על-ידי חתימה על "מגילת שותפות-גורל" עליה חתמו הנשיא, יו"ר "יד-לבנים" הדרוזים וראש העדה הדרוזית.

הנשיא פתח את דבריו ואמר: "עוד לפני קום המדינה כשהמזרח התיכון היה הרבה פחות ידידותי לעם היהודי קמה קבוצת מנהיגים בני העדה הדרוזית והושיטה יד אמיצה להנהגת המדינה שבדרך, מדינת ישראל. יד של שותפות גורל, יד אחים, אחים לנשק, יד של שותפות ואחווה. ברית ללא תנאים, בלי אם, בלי אולי, בלי לבקש ובלי להגביל. שילמנו מחיר כבד על עצמאותנו, אין רגב מאדמת הארץ שקיבלנו ללא מאבק אבל ההישגים שלנו היו בזכות החלוצים האלה. בזכותם אנחנו עומדים כאן היום."

"שמונים ושניים אחוזים מבניכם מתגייסים לצה"ל, זה מספר מדהים. רבים מהם לוחמים וקצינים עזי נפש, שחירפו ומחרפים את נפשם בשדה הקרב, במערכה המתמשכת על ביטחון ישראל. לדאבון הלב, לאורך הדורות מאות מבני ההר הטוב הזה שילמו את המחיר היקר מכל, מחיר חירות ישראל," המשיך הנשיא והוסיף: "ההישג של בני העדה מדהים גם באיכויות שלו. במשך 68 שנה שירתו בני העדה בגדוד חרב, לפני שנתיים הגדוד המעולה הזה נסגר. הבנים רצו לתפוס את מקומם בכל חלקי צה"ל, בכל החטיבות הלוחמות, בכל היחידות המיוחדות. הם התעקשו להוביל ולפקד יחד עם כולם. זהו הניצחון הגדול של האבות המייסדים, זה ההישג האיכותי ביותר. ברית החיים גדולה יותר וחשובה יותר מברית הדמים ואת הברית הזו, מבססים היום צעירי העדה, חיילי כל החיילות, משרתי כל החטיבות."

הנשיא התייחס לקושי שניצב בפני הבנים המשתחררים מצה"ל ורוצים לבנות את עתידם, והדגיש: "כאן על הר זה אני שב ומבטיח: על כולנו האחריות כי גם נכדיהם וניניהם של אלו שהניחו את היסודות וזרעו את זרעי השותפות ביננו יצליחו לבנות כאן את ביתם. זו החובה שלנו, לבנות, לחבר, לחזק את היסודות המשותפים שלנו, את יסודות הבית. את זה עושים בהשקעה בחינוך, בבריאות, בבניה ובתשתיות. כבר כיום, בית הספר התיכון בעל ההישגים הטובים בארץ הוא התיכון בירכא. אני מייחל שכשם שבני העדה מובילים כיום בצה"ל, כך הם יובילו ויהיו בצמרת המדע והרפואה, התעשייה, הכלכלה והתקשורת. אתם ראויים לכך ואנחנו ראויים לכך."

"ללא ספק עוד צפויה לנו דרך ארוכה יחד," אמר הנשיא וסיים: "בכל שלב שבו נתקל בקשיים, נשוב ונביט באותם החלוצים הראשונים שקמו וצעדו קדימה מתוך השורה. יהי זכרם ברוך."

מדברי ראש העדה הדרוזית שייח' מואפק טריף באירוע: "זהו יום מיוחד והיסטורי בתולדות המדינה והעדה הדרוזית – יום בו אנחנו מעלים על נס ולא שוכחים, אלא מוקירים את אלו אשר התוו לנו את הדרך לשיתוף פעולה עם העם היהודי ותרמו את תרומתם הגדולה להקמת המדינה. לו התאפשר לנו לחזור במנהרת הזמן לאותה תקופה בה החליטו הלוחמים האמיצים, בעידוד הנהגת העדה בימי המנדט, נוכל רק להתפאר ולהתפעל מעצם ההחלטה האמיצה ללכת יד ביד, כתף אל כתף עם הלוחמים היהודים השואפים להקים מדינה בימים קשים ולא פשוטים." השייח' הוסיף כי: "בני העדה הדרוזית שואפים כי השותפות תהיה לא רק בנטל הביטחון אלא גם בחיי היומיום, גם בבניין הארץ ובבניין הישובים הדרוזים. בני העדה הדרוזית מייחלים ורוצים בשיווין עם אחיהם היהודים בחיים האזרחיים חשוב לנו להזכיר זאת, לא כתמורה או כגמול. לנו יש את הזכות לשרת בכוחות הביטחון ולהגן על המדינה ולנו גם הזכות לחיות בכבוד בשוויון עם אזרחי המדינה היהודים".

מדברי השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, מיוזמות האירוע: "ישראל, העם והמדינה, חבים חוב מוסרי גדול מאד לאחינו, בני העדה הדרוזית, על התייצבותם לצידנו בברית של דמים, שהפכה לברית של אחים. יהודים ודרוזים אחים הם – באש ובמים, במוות ובחיים".
מאת: שלום שי גיחז

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: