מבזקים

השיטה על פי אלדד יניב: "דרוקר לוחץ בטלוויזיה, והיועמ"ש פותח בבדיקה"

תוכן עניינים

גלעד צוויק חשף באתר 'מידה': במפגש בתל אביב חשף אלדד יניב את התכנית להפלת שלטון הימין. בתפריט: שימוש בעיתונאים כדי ללחוץ על רשויות החוק לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה. "גם שופטי בג"ץ רואים טלוויזיה"

ביום רביעי האחרון התייצב אלדד יניב למפגש עם תושבים במרכז 'נווה שכטר' בתל אביב. בפרסומים לקראת האירוע נאמר כי יניב מגיע "לשוחח על הון שלטון ואחריות חברתית". בפועל, יניב שרטט באוזני עשרות הנוכחים באולם ומי שצפו במפגש באמצעות השידור החי בפייסבוק, את התכנית להפלת נתניהו מכס ראשות הממשלה. "ביבי ילך", צפה יניב, והאשים את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כמי שמגן על ראש הממשלה מפני חקירות פליליות. "לא יעזור למנדלבליט שום דבר. מגיעה למנדלבליט מילה טובה, הוא נותן עבודה (כדי להגן על נתניהו, גל"צ). הוא פייטר. אבל גם אלוהים לא יעזור למנדלבליט. תיפתח חקירה פלילית נגד נתניהו".

מדברי יניב עלה כי התכנית להפלת ראש הממשלה כוללת מגוון רחב של אישים וגופים, ובהם עיתונאים וקציני משטרה העושים לכאורה יד אחת נגד ראש הממשלה. "יש אנשים ישרים במשטרה", אמר יניב לנוכחים, וציין את שמו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת־ניצב כורש ברנור, כאחד האישים ש"בעוד זמן לא ארוך יהפכו את השולחן על מנדלבליט".

לדברי יניב, תנ"צ ברנור ואנשיו "כבר עכשיו" לוחצים על היועמ"ש, "אבל בגלל שהם אנשים רציניים וממלכתיים הם עושים את זה בצורה מנומסת. הם כבר ניסו להפוך על מנדלבליט את השולחן, אצלו במשרד, וכשזה לא עזר הם מתדרכים עיתונאים בימים האחרונים שזה מה שהם עומדים לעשות. שמעתם את זה אצל ברוכי קרא בערוץ 10. יגיע הרגע שהם (השוטרים) יבינו שצריך לעשות את זה בידיים שלהם. שאין ברירה, שצריך ללכת לטלוויזיה ולהגיד את זה. וגם לרגע הזה נגיע. ייפתחו חקירות נגד נתניהו. אנחנו נמצאים בבג"ץ ואנחנו נמצאים בכל הזירות האחרות ואנחנו נפרוץ את הקיר הזה. אתם רק צריכים לא להיכנע ולא להתייאש".

יניב, שלקראת הבחירות האחרונות התמודד בפריימריז של המחנה הציוני ונכשל, הבטיח לנוכחים כי "בימים הקרובים" תצוץ פרשה חדשה שיש בה "מכל טוב הארץ. על קזינו, על סמים. הכל תשמעו. אחר כך נְקשר מי קשור למה".

"יגיע הרגע שהמשטרה תקרא לפתוח בחקירה"

פעילותו הענפה ורבת השנים של אלדד יניב למען הפלת נתניהו, שאותו כינה בעבר "איש שפל", ידועה. לאחרונה למשל, הוא הגיש עתירה לבג"ץ בדרישה שהיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, ינמק מדוע לא פתח בחקירה נגד נתניהו בגין פרשיות 'שחיתות' שונות. עתירתו של יניב נידונה בימים אלו בבית המשפט. יניב גם לא בוחל בחדירה לענייניו הפרטיים של ראש הממשלה, כשטען כי נתניהו מתכחש לכאורה לבתו הבכורה נועה. ראש הממשלה הכחיש את הטענות.

על פי תפיסתו של יניב, אחת הדמויות המרכזיות בתכנית להפלת נתניהו היא עיתונאי ערוץ 10, רביב דרוקר. "מזל שיש רביב דרוקר", אמר יניב במפגש בתל אביב. "פעם היו אומרים מה נותנים בחדשות. היום בחמישה לשמונה כולם בלחץ מה דרוקר נותן. כל יום סיפור אחר. כל יום משהו יותר מטורף מהקודם".

התשבחות שמרעיף יניב על דרוקר מגיעות על רקע סדרה של 'חשיפות' בערוץ 10 הנוגעות להתנהלות נתניהו ובני משפחתו. בין היתר מדובר בטענה של שרים בכירים כי בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, עומד מאחורי חוק המואזין; ב"פרשת הצוללות" שבמרכזה נטען כי מקורביו של ראש הממשלה 'גזרו קופון' לכאורה על עסקת רכישת כלי הים מהחברה הגרמנית; ובטובות הנאה שקיבל בנו של נתניהו מהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, בתמורה להטבות מס אפשריות שיינתנו לפאקר בישראל.

יניב לא רק משבח את דרוקר, אלא גם מתגאה בקשריו עם עיתונאי ערוץ 10. ביום חמישי שעבר, לדוגמה, העלה יניב לעמוד הפייסבוק שלו תמונה שלו עם דרוקר, בצירוף הכיתוב: "צוללים לעוד יום של עבודה. בחיי שלביבי יש הרבה סיבות לדאגה". יניב לא ציין באופן מפורש מהי אותה "עבודה" שאליה הוא צולל עם דרוקר, אך ההתייחסות הברורה בפוסט לראש הממשלה ולדאגה הרבה שבה הוא צריך להיות שרוי לטענת יניב, מרמזת על שיתוף פעולה בין איש מפלגת העבודה לעיתונאי ערוץ 10.

יניב האיץ בשומעיו "לכתוב בעשרת הימים הקרובים כל יום משהו טוב על דרוקר", וקישר בין דיווחיו של עיתונאי חדשות 10 למידת הסיכוי שתיפתח חקירה נגד ראש הממשלה. "כשלמנדלבליט אין ברירה ודרוקר לוחץ בטלוויזיה, הוא (מנדלבליט) מעביר ל'בדיקה'", אמר בהתייחסו להחלטת היועמ"ש לבדוק את פרשת הצוללות.

על פי יניב, שופטי בית משפט העליון מושפעים גם הם מהדיווחים של דרוקר ושל עיתונאים נוספים. "שופטי בג"ץ גם רואים טלוויזיה ורואים מה מדווחים על מה שקורה", אמר, והוסיף כי "יגיע הרגע שחוקרי המשטרה ייתנו מכה על השולחן ויגיע רגע ששופטי בג"ץ ייתנו צו, אבל עד אז צריך להיאבק ולהילחם. זה יותר קרוב ממה שחושבים". לטענת יניב, הדרך לגרום לחוקרי המשטרה להגיד לבג"ץ ש"היועץ טועה וחייבים לפתוח בחקירה", היא באמצעות "עוד חשיפות, עוד פרסומים ועוד פרשיות. זה יותר קרוב ממה שאתם חושבים".

קונספירציה בע"מ

"אסור להיות קונספירטיבי", קבע יניב במפגש, אך הטון הקונספירטיבי המובהק עבר כחוט השני לכל אורך דבריו. מצד אחד הוא תיאר מציאות עובדתית כ"סיפורי אלף לילה ולילה", ומנגד הוא חיבר בין רצף אירועים נסיבתיים המצויים כרגע בחקירה, לכדי קו ישר אחד המוביל לתפיסתו לאמת מוחלטת שאין בלתה.

"אם רוצים לשנות מה שקורה במדינה", אמר יניב לנוכחים, "צריך להפסיק עם הסיפורים על הערבים נוהרים לקלפיות, הערבים שורפים לנו את הארץ, איראן על השולחן, וכל שאר הקשקושים האלו שמבלבלים לנו את המוח בהם כדי לפלג אותנו ולשנוא אחד את השני, כדי לגנוב את המדינה".

בניגוד לדבריו של יניב, העובדות הן שהמצביעים הערבים, המשויכים כמעט כגוש אחד לשמאל הרדיקלי, נהרו גם נהרו לקלפיות (בפער של כמעט 100 אלף מצביעים לעומת הבחירות הקודמות), בין היתר בעידודו הפעיל של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו־מאזן; בצפון הארץ ובאזור השומרון אכן היו הצתות מכוונות על ידי ערבים משני עברי הקו הירוק; ואיראן דומיננטית ומסוכנת מתמיד בעידן שלאחר הסכם הגרעין, שממשלת ישראל בראשות נתניהו התנגדה לו בכל מאודה.

יניב טען בין היתר כי נתניהו "משמן את ראש המוסד", וכי ראש הממשלה עצמו, לא פחות, עומד מאחורי הפרסומים המכפישים נגד אשתו "כדי שנרחם עליו". בנוסף, השמיע יניב האשמות חריפות נגד נתניהו הגובלות בפגיעה בביטחון המדינה. "הוא רוצה שתדבר על המואזין כדי שיוכל לקחת כסף ולהיפגש עם השכנים שלו בסוף שבוע", אמר, כשהוא מתייחס לקשריו של ראש הממשלה עם עורכי דינו, דוד שמרון ויצחק מולכו, ולטענתו גם עם מיקי גנור, הנציג הישראלי של חברת הצוללות הגרמנית שעמה ביצעה ישראל את העסקה המדוברת. לדברי יניב, "עכשיו אנחנו יודעים מה ביבי עושה בקיסריה בסוף שבוע, ולמה הוא מגיע עייף לישיבות הממשלה ביום ראשון".

יניב גם הלין על כך שבשם "מלחמה מדומיינת עם איראן", נתניהו "שרף 11 מיליארד שקלים". לטענתו, בזמן שראש המוסד לשעבר מאיר דגן מנע את התקיפה על מתקני הגרעין האיראניים, נתניהו השתמש במיליארדי השקלים שנועדו למתקפה כדי לחלק אותם למקורביו. "לאן הלך הכסף, מה עשו ומה קנו? מי לקח את זה? אפשר לדמיין", אמר יניב, שבחלק אחר של הערב טען כי "אנחנו לא יודעים מי היה מיקי גנור של איראן ומי היה דוד שמרון של איראן, ואם לא הם אז מישהו אחר. אנחנו מבינים את זה, לא אדיוטים".

"לחסום את תומכי נתניהו בפייסבוק"

מרבית הנוכחים באולם הביעו תמיכה גורפת בטענותיו של יניב, אך היו גם מי שהעלו ספק בנוגע לטוהר כוונותיהם של חלק ממבקריו החריפים של ראש הממשלה, ובהם רה"מ לשעבר אהוד ברק. יניב מיהר להבהיר להם כי מטרת העל, "רק לא ביבי", מקדשת כל אמצעי. "אני חושב על ברק דברים גרועים מכולכם, אבל זה לא חשוב", השיב יניב לאחד השואלים, והדגיש כי "כל מי שמנהל מאבק אופוזיציוני נגד נתניהו שכותרתו 'די ביבי די, לך הביתה', צריך להגיד לו ברוכים הבאים".

לכל אורך הערב ביקש יניב מהנוכחים באולם, מצביעי שמאל ברובם המוחלט, "לגלות סולידריות" כלפי מי שחושב אחרת מהם, כולל למשל אוכלוסיית המתיישבים ביהודה ושומרון, ובשום אופן "לא להתנשא מעליהם". מדובר בשינוי כיוון מצד יניב, שב־2010 היה ממנסחי מסמך 'השמאל הלאומי', שאחת מסיסמאותיו הייתה "ציונים לא מתנחלים". לדבריו עכשיו, "נתניהו ניצח בבחירות בכל רחבי ישראל, כולל בין חדרה לגדרה", ורק אם השמאל יצליח "לספר את הסיפור שלו ולרגש מחדש", יהיה לו סיכוי לשוב לשלטון.

דבריו של יניב היו יכולים להישמע כנים, אלמלא דקות ספורות לאחר מכן הוא תיאר את כל מי שמביע תמיכה בראש הממשלה ברשתות החברתיות כ"צבא הטרולים שנתניהו מממן דרך מימון מפלגות". יניב הלין על "כל אלו שעולים לעמוד פייסבוק שלך ומטרילים אותך על כל מילה שאתה כותב על נתניהו", והמליץ בחום "לחסום אותם כדי שלא ידברו שטויות".

יניב גם הודה כי נכון לעכשיו אין במערכת הפוליטית "מישהו שיכול להחליף את נתניהו שלא יהיה דומה לו". בסוף הערב הוא נשאל על ידי אחת המשתתפות האם ברצונו להיות ראש ממשלה. יניב לא שלל את האפשרות. "אני חושב שאני יכול לתקן את המדינה בתפקיד משמעותי", אמר יניב, "להיות או לא להיות ראש ממשלה זה לא משהו שפוליטיקאי צריך לחשוב עליו. כל אדם שמקבל זכות עצומה להיות שר בממשלת ישראל יכול לעשות תיקון שישנה את חייך לעשרות שנים. זה מה שאני מנסה לשכנע אנשים שייתנו לי הזדמנות לעשות".

תקוותיו של יניב לשאת את שרביט ההנהגה, או לפחות להגיע לשולחן הממשלה, מנותקות מביצועיו הפוליטיים עד כה. מאז ניסיונו להצטרף לפוליטיקה בשנת 2012 נחל יניב שני כישלונות צורבים – הקמת מפלגת 'ארץ חדשה' שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות 2013, והצבתו במקום לא ריאלי בפריימריז האחרונים במפלגת העבודה.

יניב מבקש כנראה להחיות את הקריירה הפוליטית שלו דרך מלחמת חורמה בראש הממשלה, במטרה למצב עצמו בתודעה כ"איש שהפיל את נתניהו". בתום שעתיים רוויות בקונספירציות אפלוליות, לצד מנות גדושות של הכחשת מציאות, אפשר לומר כי אם שותפו ועוזרו הנאמן של דרוקר הוא הדמות הכי מעוררת השראה שיש כיום למחנה שהקים את המדינה – זוהי הוכחה חותכת כי מצבו של השמאל, בדומה למצבה של העיתונות הישראלית, קשה מתמיד.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: