מבזקים

טקס רב משתתפים התקיים בגן המייסדים בקיבוץ מגידו

תוכן עניינים

גן המייסדים בקיבוץ מגידו, מקום של גאווה לקיבוץ מגידו ולמועצה אזורית מגידו

בשני לפברואר 1949 עלה קיבוץ מגידו על הקרקע. בכתבה בעיתון "דבר "של אברהם מש משנת 1964 במלאות 15 שנים לקיבוץ הוא כתב: "תל שומם זרוע קוצים קיבלו האנשים להתיישבותם, ובלהט יצירתם הפכוהו לגבעה מוריקה עטורת דשא ועצי נוי שמפכים בה חיי משק וחברה של עדה שיתופית יוצרת".

אגב, רכז המשק שמרואיין באותה הכתבה ומלין בה על גודל מכסת המים וטיב האדמות הוא שרגא גלז. יוזם גן המייסדים מספר איך נולד הרעיון להקמת הגן: "מייסדי קיבוץ מגידו, כיוצאי שואה קיבלו תשלומי פיצויים מגרמניה . למרות הוויכוחים שהתנהלו במדינה האם פירוש לקחת הפיצויים לסלוח, בן גוריון החליט שזקוקים לכסף לבנות המדינה. בקיבוץ הוחלט שהפיצויים ילכו אך ורק להנאת החבר וכך היה.

נבנתה בריכת שחיה, הוקם המועדון לחבר והוחלט להקים בית הנצחה לזכר החברים שנספו, לזכר משפחות החברים, קורבנות השואה, לזכר הנופלים במערכות ישראל ולכלל החברים, שלא יצא לפועל.

בהגיעי לגבורות החלטתי שאני חייב לעשות משהו שלפחות ינציח את מייסדי הקיבוץ – יוצאי השואה, החלטתי להקים את גן המייסדים ובו קיר הקדשה לחברי הגרעין המייסד, אלו שעודם חיים ואלו שנטמנו בקיבוץ".

אייל רונן תושב ההרחבה היה מיוזמי הוצאת רעיון הגן אל הפועל: "גן המייסדים מוקדש לכל מייסדי הקיבוץ ובוניו חברי גרעיני תנועת השומר הצעיר. לכל אלה שעלו ובאו מאירופה, מלבנון, ממקסיקו, מישראל, מארגנטינה, מצ'ילה ומאורוגואי

לכל חברי חבורת הנוער ולחברי ההרחבה ולכל אלו שעלו כקבוצות, כמשפחות וכיחידים. לכל אלו שלחמו, שחלמו, שעמלו ושהקימו כאן בית לקהילה מפוארת. הגן כולו מופת לרוח האדם, שבנתה יש מאין, שקמה מעפר ובנתה בית".

מוסיף איל: "הרוח החיה מאחורי המפעל היפה הזה, היא רוחו של אדם אחד. לא צעיר, נחוש, יש יאמרו עיקש, ניצול שואה, פרטיזן, מעפיל, לוחם ומפקד, בנאי וחולם, איש חזון, אמן, איש משפחה למופת, אב, סב לנכדים ולנינים, איש יקר ואהוב – שרגא גלז.

שרגא עלה לארץ לאחר תלאות השואה והדרך ומיד הוטל אל הקרבות לשחרור העמק ומגידו. לחם, עלה על הקרקע ובמשך עשרות שנים היה שותף פעיל ומוביל בבנייה ובהקמה. לולא נחישותו של שרגא, לולא תרומתו ומנהיגותו, הגן הזה לא היה קם.

שרגא הגה את הרעיון ובעזרתו של משה אזולאי החלו מגלגלים את הרעיון ומוציאים אותו מהכוח אל הפועל. וזו שעה מתאימה להודות למשה אזולאי על תרומתו המשמעותית להקמת הגן".

בטקס רב משתתפים שהתקיים בקיבוץ צוינו רבים בתרומתם להגשמת הפרויקט ביניהם, ראש המועצה איציק חולבסקי ומנכ"ל המועצה אברהם אזולאי, שלאחר פניית נציגי הקיבוץ וחרף כל הקשיים גילו רגישות, נדיבות ומחויבות יוצאת דופן והקצו סכום כסף גדול מאוד להקמת הגן.

את הגן תכננו האדריכלית שלומית שלמה, המהנדס איתי דנגור בתכנון הקונסטרוקטיבי ואדריכל המועצה ברוך שמיר שאישר את ההקמה. הנהלת מתיישבי מגידו והנהלת קיבוץ מגידו, אישרו את הפרויקט, והקצו סכומי כסף גדולים ומשאבים אדירים.

איציק חולבסקי ראש המועצה האזורית מגידו: "ותיקי קיבוץ מגידו שהגיעו מהתופת באירופה, אבדו את משפחותיהם בשואה, עלו לארץ, הובאו למחנה מעצר בקפריסין, נלחמו בקרובות קשים במלחמת העצמאות בנגבה והקימו יצירה ציונית לתפארת.

בעשור האחרון יחד עם ההרחבה המבורכת והאיכותית נבנית בקיבוץ מגידו קהילה לתפארת עם תהליכי חשיבה אסטרטגית צופה פני עתיד עם גיבוש חברתי, קהילה תוססת, חינוך למופת, תרבות ופעילות ספורט ענפה.

לזיכרון ולהנצחה בכלל ושל דור המייסדים בפרט, יש חשיבות עצומה וערך רב בביסוס מורשת ואתוס של יישוב. יש לי הערכה עצומה ליוזמה הנפלאה של שרגא ולהתגייסות הנהדרת של איל רונן ותושבים נוספים.

מודה לכל מי שהיה לו חלק ביוזמה חשובה ובביצוע של גן המייסדים היפהפייה ומאחל לקבלת קיבוץ מגידו צמיחה נפלאה בכל התחומים והמשך יצירה ועשייה באיכות נפלאה".

מי שמגיע לקיבוץ מגידו, מוזמן להתארח בגן המייסדים ומובטח לו ברקע נוף מדהים שאין שני לו בעמק.
מאת: שלום שי גיחז

 

‏‏צילום: יעל ברניר
‏‏צילום: יעל ברניר
‏‏צילום: יעל ברניר
‏‏צילום: יעל ברניר
‏‏צילום: יעל ברניר
‏‏צילום: יעל ברניר

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: