מבזקים

רמת הגולן: טיול עם הילדים אנרגיה חלופית ומעיינות

תוכן עניינים

פרויקט 50 שנה לשחרור רמת הגולן חלק שלישי לפניכם: אנחנו ממשיכים צפונה בכביש 98. נכיר מספר אתרים שמספרים סיפורים היסטוריים, אנרגיה חלופית, אתרים שמעניקים לנו תצפית יפה או סיפור מעניין. כמובן נציין אתרי מורשת קרב על הדרך, בעיקר אתרי קרבות ממלחמת יום הכיפורים. לא נוותר על מעיין או מקור מים בדרך.

רוב האתרים ניתן להגיע פיזית עם הרכב הפרטי וחלקם הקטן מחייב הליכה לא ארוכה. סיימנו את הטיול הקודם בגבעת אורחה ועין אורחה – לנוחיותכם קישור למסלול הקודם:

חוזרים מהמעיין עם הבריכה היפה של אום – שרשיח (עין אורחה) ונפנה ימינה צפונה בכביש 98.

כבר בפניה ימינה אחרי מספר מטרים, אנו רואים ג'יפ תלוי. צומת הג'יפ התלוי או במקומות אחרים צומת "אל תקרא לי שחור". אין מידע רב על הג'יפ התלוי וברשת יש מספר גרסאות. כרגיל אנו רוצים להפעיל את הילדים במהלך הטיול ומתחילים כאן. בקשו מהילדים להקליד בגוגל "צומת הג'יפ התלוי", או "צומת אל תקרא לי שחור" וראו את המידע הרלוונטי.

מעט רחוק יותר מהצומת ישנו תל גדול עגול, התל הינו תל פארס. הר געש קדום ורדום ונקווה שיישאר כך. במלחמת יום הכיפורים התנהלו קרבות רבים על התל ומסביב לו.

כשלושה ק"מ אחרי העיקול בכביש וכ-300 מ' מהצומת, יש כניסה לכיוון תל פארס ממערב לדרך ישוב נטוש, במפות מכונה חרבת פרג'. למי שיש מפות סימון שבילים רואה שיש סימון שבילים בין בתי הישוב. הסיבה לכך מצויה במה שמצאו באחד המבנים..מבנה שמכונה בחלק מהמפות בית המנורות, מנורות חרוטה על אבני המבנה, מזכיר לנו מהיכן באנו והיכן היינו מחזק את הקשר והזיקה שלנו לארץ ישראל בתקופות קדומות. הישוב עצמו מזוהה כישוב שמקורו בתקופה הערבית המאוחרת – ממלוכית ויש אף האומרים ביזנטית, שבאמצע המאה הקודמת העות'מאנים בחרו ליישב בו צ'רקסים, הישוב ננטש במלחמת ששת הימים.

כפי שנאמר יש מסלול מסומן בין בתי הכפר. למי שרוצה לעשות אתנחתא קצרה ושחרור רגליים מסלול נהדר קצר ולא קשה. בצמוד לישוב יש בריכה עונתית מיוחדת. בחורף היא מלאה מים עם דו חיים נדירים וצמחים נדירים לא פחות.

כשישה וחצי ק"מ צפונה בכביש מגיעים לצומת בשן. ממזרח לצומת אנדרטת חט' 188 גדוד 71, מחזיר אותנו לסיפור מלחמת יום הכיפורים. נעצור לכמה דקות ניתן כבוד לנופלים נכנס לגוגל בעזרת הילדים נקליד "אנדרטת חטיבת ברק גדוד 71" ונשמע את סיפור החטיבה והגדוד.

אנחנו בצומת מפגש בין כביש 87 לכביש שבאנו איתו כביש 98, כביש 87 מתחיל מכביש 90 בצומת כפר נחום בצפון מערב הכינרת ומסתיים כאן.

כשניים וחצי ק"מ צפונה לצומת ממזרח לכביש חורשה, מעבר בקר, במפות בוסתן וחרבת ג'ויזה, במקום מעיין בשם דומה. ממול תל געשי קטן ועליו מדחף ענק, זה הסימן לבאות, התל נקרא הר בני צפת והמדחף/שבשבת נדבר עליהן עוד מעט כאשר נגיע לריכוז שלהן בצמות לתצפית יפה.

כשנים, שניים וחצי ק"מ צפונה, ממערב לכביש אנדרטה נוספת לחללי מלחמת יום הכיפורים מכונה אנדרטת הנגמ"ש והארז, סיפור גדוד סיור 134, מהנגמ"ש הפגוע ממרכזו צומת עץ ארז ענק, וליד עץ נוסף של תאנה, סיפור העצים והאנדרטה על השלטים במקום, הליכה קצרה ברגל, חנייה בצד המערבי של הכביש.

ממזרח לנו רכס בשנית. שמורת טבע שאולי בעתיד נקדיש לה מאמר נפרד.
ההר שמצפון לרכס זה הר בני רסן הינו היעד הבא שלנו, הכניסה אליו בשביל עפר המוביל אותנו במעל ההר מזרחה.

הר בני רסן, חלק משביל הגולן, תצפית מדהימה לצד המזרחי אל מעבר לגבול לסוריה, סדרת מוצבים צה"ליים ובעיקר מתקני אנרגיה ירוקה, שבשבות ענק, או בשפת העם פרופלורים גדולים המנצלים את הרוח ומייצרים ממנה אנרגיה, חשמל.

נקודה נהדרת תצפית ולעצירה קטנה, לאפשר לילדים להיכנס לתעלות קשר ולמוצב אבל בזהירות רבה ותוך שימת לב.

וחוזרים שוב בדרך העפר לכביש 98 וממשיכים צפונה. כשניים וחצי ק"מ צפונה הכביש מקבל תפנית חדה לכיוון דרום מערב מתחת לתל רחניה, כמובן שנמשיך עם הכבש, אחרי כקילומטר לערך מדרום לכביש משמאל, חניה ושביל המוביל פנימה, כדאי, זה השביל המוביל למעיין עין זיוון או בשמו העממי עין מוקש, בריכה עגולה, מים צוננים שווה את ההליכה של ה – 500 מטר לכיוון – שימו לב לכו רק על השביל יש מוקשים בסביבה ולא סתם מכונה עין מוקש בשפה העממית..

הבריכה עמוקה אל תשאירו את הילדים ללא פיקוח, המקום נהדר להפסקה ומנוחה.

ואם באזהרות עסקינן, זכרו שרמת הגולן הוא אזור קרבות אין לחצות גדרות ויש לשים לב היכן הולכים. אנחנו נסיים כאן. כזכור התחלנו במעיין עין שרשיח (עין אורחה) וסיימנו במעיין עין זיוון (עין מקש). מקווה שנהניתם, אני לשירותכם לשאלות או בקשות נוספות.

ויקיפדיה כביש 98
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%A9_98

זכרו יש לנו ארץ נהדרת, נשאר לנו לטייל ולהכיר אותה.

 

מאת: ירון ניטקה נקש

הר בני רסן
הר בני רסן
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: