מבזקים

הכרישים בעדה הדרוזית מתנגחים: מי המרוויח ומי המפסיד?

תוכן עניינים

בית הדין הדרוזי בעכו הוציא מכרז לשני קאדים שיכהנו כשופטים בבית הדין הדרוזי. 11 מועמדים הגישו את מועמדותם למשרה ונבחנה בקשתם על ידי וועדה בראשות שרת משפטים איילת שקד, שייח' מופאק טריף נציג לשכת עורכי הדין, שר התקשורת איוב קרא, ח"כ עבדאללה אבו מערוף והשופטים המכהנים.

הוועדה בחרה בשני מועמדים לתפקיד וגרמה לסערה בקרב העדה הדרוזית. אחד המועמדים לתפקיד שייח' עטא עיסמי הגיש עתירה נגד המינויים לבית המשפט העליון יחד עם בני משפחתו בטענה שיש ליקויים בבחירה של הוועדה. (ראו בסרטונים המצורפים לכתבה)

הקאדי הראשון שהועדה בחרה הוא שייח' עורך דין נאזם סרחאן בן 67 בעל תואר למשפטים ואמור לפרוש מתפקידו בעוד 3 שנים. הקאדי השני שנבחר הוא שייח' עורך דין אחסאן חלבי בעל תואר במשפטים.

בחירת הקאדים החדשים מבין 11 המועמדים הבעירה את השטח בעדה הדרוזית בטענה כי היו מועמדים טובים יותר לתפקיד אך הם לא נבחרו. שאלות רבות נשאלו: האם הרכב חברי הוועדה היה מסוגל להתמודד באופן מקצועי לבחירת הקאדים והשופטים לכהונה בתפקיד הזה? מה מיומנותם של חברי הוועדה בספרי הדין של הדת הדרוזית? מדוע שני עורכי דין שהיו מועמדים לתפקיד ומכירים את החוק על בוריו, מדוע שמם לא עלה למועמדות המשרה?

תשובות לשאלות לא הגיעו וההרגשה ברחוב הדרוזי היתה שהנושא הגיע למבוי סתום. גם ראש העדה הדרוזית שייח מופאק טריף שמנתב בדרך כלל את המדיניות באופן כללי וגם בבית הדין הדרוזי, לא הגיב לשאלות. האם השר איוב קרא נמצא בקונפליקט עם ראש העדה הדרוזית? ומי האדריכל של מה שקורה על פני השטח בתקופה הזו?

אם ננתח את הדברים לאמת ולאמיתה, ולהגיד את מה שהיה חסוי כי אף אחד לא יכול היה לומר זאת עד היום, הרי שמשפחת חלבי מדלית אל כרמל היא המשפחה הכי גדולה בעדה והיא זו שנתנה את הזכות לשייח' מופאק טריף להיות ראש העדה, אחרי מותו של שייח' אמין טריף ז"ל.

בפועל משפחת חלבי היא רשת הבטחון לשייח' מופאק טריף לכהן כראש העדה הדרוזית והוא מחוייב לה מבחינה אתית. לתת למשפחה את הייצוגים המתאימים בבית המשפט ובית הדין הדרוזי. והפעם בחירת השייח' אחסן חלבי, עוררה זעם במשפחת שייח' עורך דין עטא עיסמי שיש לה מתמודד והוא לא נבחר לכהן כשופט.

אחד המתמודדים, שייח' עורך דין טליע באדר מספר: "ישנה התרעמות חסרת תקדים בקרב עורכי הדין מבני העדה וגם מחוצה לה. זו הפעם שנייה שמתמודדים עורכי דין לתפקיד זה, ושלכל הדעות ראויים ביותר, אך הם לא נבחרו בגלל שקולים נעלמים. ואם בנעלמים עסקינן מדובר במשוואה/קושייה בתשעה נעלמים כמספר חברי הוועדה. כמו בכל ועדות המנויים, רב הנסתר על הגלוי ואין ביכולתנו להצביע מה היו השיקולים שעמדו מאחורי ההחלטה הסופית. לי אישית נראה לא ענייני ונשמע לא מקצועי ואף מריח רע בלשון המעטה. שלחתי מכתב לשרת המשפטים איילת שקד. במכתב אני מלין על האופן בו פעלה הוועדה ועל תוצאותיה הסופיות. הפצרתי בשרה להתערב בעשיית צדק, כמי שאמונה על מערכת הצדק וטרם קבלתי תשובה. כעורך דין בישראל, עוד ישנה בליבי אמונה ומקווה שלא אתבדה, שבג"צ יתערב ויעשה צדק. במיוחד שהתנהלות הוועדה נראית כמו סצנה נכרית ממשטר אפל אי שם בעולם השלישי".

כתב ישראל ניוז, סמיר חלבי פנה לשייח מופק טריך לקבלת תגובתו אך עד כה לא התקבלה תגובה במערכת.

 

מאת: סמיר חלבי
מאת: סמיר חלבי

 

שייח' עור אחסאן חלבי
שייח' עו"ד אחסאן חלבי
שייח' עו"ד נאזם סרחאן
שייח' עו"ד נאזם סרחאן
חברי הועדה
חברי הועדה
עו"ד דיין קשקוש
עו"ד דיין קשקוש

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: