מבזקים

צה"ל מגדיל באופן משמעותי את מספר הלוחמות בצבא

תוכן עניינים

מספר הלוחמות שיתגייסו לצה"ל צפוי להגיע לשיא בשנת הגיוס הקרובה, שתחל בחודש יולי. במהלכה יתגייסו כ–400 לוחמות יותר מאשר בשנה שעברה, ובסך הכל כ–2,500. "השנה נגייס את היקף הלוחמות הגבוה ביותר אי־פעם", כך צוטט מפי קצין בכיר באגף כוח האדם.

בצבא יכריעו בקרוב כיצד ישולבו הלוחמות בגדודים המעורבים — אם ישובצו בפלוגות חדשות או ששיעורן ביחידות הקיימות יגדל. כיום, נשים מהוות כיום 60–70 אחוזים מהחיילים בארבעת הגדודים המעורבים — קרקל, ברדלס, אריות הירדן ולביאי הבקעה — המוצבים בגבולות המזרחי והדרומי ומוגדרים כגדודי ביטחון שוטף.

במארס דווח ב"הארץ" כי גם בגדודי פיקוד העורף המעורבים יגדל שיעור הנשים. הגידול במספר הלוחמות, שברקע לו נמצאת המוטיבציה הגבוהה של נשים לשירות קרבי, צפוי להביא לכך שמספרן יהיה גבוה יותר ממספר הפקידות בצבא.  אשתקד דווח ב"הארץ" כי שיעור המשרתות הן בתפקידי פקידות והן בתפקידי לוחמה עמד על שבעה אחוזים.

בצה"ל מקיימים בחינה נרחבת על היבטים שונים של שילוב הלוחמות. בין היתר, נבדק אם אחוזי הנשירה שלהן עולים בשנת שירותן השלישית והאחרונה, אחרי שחברותיהן המשובצות בתפקידים אחרים השתחררו. נבדקות גם טענות על שיעורי פציעה גבוהים בשלב ההכשרה הראשוני, וכן את היערכות הצבא לגידול במספרן מבחינת מזון, ציוד, רפואה ותשתיות. "עשינו מהפכה: מכמה מאות בודדות של נשים לוחמות, לכמה אלפים — בחמש שנים. זו מהפכה בכל סדר גודל, ועכשיו אנחנו מתחקרים את עניין הלוחמות, גם מבחינה פיזיולוגית, וגם מבחינה לוגיסטית", אמר הקצין הבכיר. "יש תהליכים שקורים שהם תהליכים חברתיים — וכשנגמור לתחקר, נחליט מה הלאה".

לפני כשבועיים פורסם דו"ח נציב קבילות החיילים, שמצא שורת ליקויים בכל הנוגע לגדודים המעורבים. הנציב מצא כי המפקדים בגדודים המעורבים מתנכלים לחיילים ופועלים בנוקשות יתר, והמוטיבציה של לוחמים ולוחמות יורדת. לפי הדו"ח, חיילים התלוננו גם על כך שהמפקדים מתעלמים מתלונותיהם האישיות ומבטלים הנחיות של צוותי רפואה ובריאות הנפש.

בתגובה לכך אמרו בצה"ל כי בשל צמיחת הגדודים המהירה, התבססו בגדודים אלו על מפקדים מיחידות אחרות. "אני בטוחה שמהר מאוד נראה מפקדים מעולים מתוך הגדודים שמפקדים על היחידות האלו, הדברים האלו לא קורים ביום אחד", אמרה על כך קצינה בכירה בצה"ל. עוד מצא הנציב ליקויים בתשתיות, שלא הותאמו להכשרת הגדודים המעורבים לגברים ולנשים. בעקבות כך, מפקדים גברים נכנסו למגורי הלוחמות כדי לקיים מסדרי בוקר, ולוחמות התקלחו במקלחות הגברים, בשל המספר הזעום של מקלחות עבורן.

 עוד נקבע בדו"ח כי הכשרת הגדודים המעורבים בבסיסי חי"ר גורמת באופן ישיר לפגיעה בזכויות החיילים והחיילות ובמוטיבציה לשרת, במיוחד בקרב הלוחמות. "הן חשות שיכולותיהן נבחנות לעומת יכולותיהם וכישוריהם של החיילים בפלוגות החי"ר", נכתב. צה"ל מקים בסיס הכשרה משותף לכל הגדודים המעורבים בבסיס סיירים. הנציב קבע עוד בדו"ח כי משרתי הגדודים המעורבים נשחקים כיוון שהם מוצבים באותה גזרת פעילות לתקופה ארוכה – עד שנתיים.

מאז דווח אשתקד על הכוונה לבחון שילוב נשים כטנקיסטיות בחיל השריון, מופנית ביקורת עזה כלפי צה"ל על שילוב נשים כלוחמות, בעיקר מגופי ימין ומארגונים דתיים. לטענתם, בשל שילוב הנשים לא מתקיימת הפרדה ראויה בין המינים, צה"ל מקל על הלוחמות כדי שיוכלו לעבור את מסלול ההכשרה, וכן נטען כי הדבר פוגע בצה"ל וביכולתו המבצעית. ראש המכינה בעלי, הרב יגאל לוינשטיין, אמר בעבר כי "תלכי לקרקל מי ירצה להתחתן אתך". מאוחר יותר אמר כוונתו היתה ש"בחור ירא שמיים יחשוש להיפגש עם בחורה ששירתה בגדוד לוחם מפני ששם, בדרך כלל, אין אפשרות להיזהר מאיסור נגיעה ומאיסור ייחוד".

לטענת קצין בכיר האחראי על שילוב הלוחמות כחלק ממערך הגנת הגבולות, אכן נעשות התאמות כדי שנשים יוכלו לשרת כלוחמות — אך בהתאם לצורך המבצעי. "המשקל שקבענו הוא לא לפי הלוחמת — אלא לפי הצורך המבצעי. הורדתי משש מחסניות שחיילים צריך לשאת, לארבע — עבור הלוחמים ועבור הלוחמות. זה קשור לצורך בהגנת הגבולות: שם אין צורך ביותר מארבע מחסניות", הסביר בעבר הקצין. הוא ציין כי הוחלט גם שחיילים לא יישאו את מקלע הרימונים ואת המאג על גבם, אלא ברכב שהותאם לכך.

חרף הביקורת, בחודש הבא תחל הכשרתן של 15 הטנקיסטיות הראשונות במסגרת ניסוי שנועד לבחון את התאמתן של נשים לשירות בתפקיד. עד חודש נובמבר, צפויות החיילות לעבור הכשרה על גבי טנק בגדוד שבבסיס השריון בשיזפון. הן ישובצו בשלושה צוותי טנקים שעליהם יפקדו מפקדי טנקים גברים. "לבוא ולהגיד שבנות לא יהיו בשריון רק כי הן בנות — זו אמירה שלא במקומה", אמר הקצין הבכיר באגף כוח האדם. "אנחנו בוחנים את זה, ונבחן את זה בצורה הכי מקצועית שיש, מבלי להיות מושפעים מאג'נדות — לא מהצד הזה, ולא מהצד השני".

לוחמות באימון קרקל, לפני כשנתיים , צילום : אליהו הרשקוביץ
לוחמות באימון קרקל, לפני כשנתיים , צילום : אליהו הרשקוביץ
לוחמת ולוחם באימון קרקל, לפני כשנתיים , צילום: אליהו הרשקוביץ
לוחמת ולוחם באימון קרקל, לפני כשנתיים , צילום: אליהו הרשקוביץ

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: