מבזקים

גלגולו של וילון

תוכן עניינים

ההגדרה היבשה למילה וילון היא יריעת בד, או חומר אחר תלוי לנוי או להסתרה. ובאמת בעבר שימשו וילונות להפרדה, או להסתרה.

מקור המילה וילון הוא לטיני velum. במשמעות של בד כיסוי, צעיף, פרוכת. בתנ"ך, פרוכת מופיעה בתפקיד של מחיצת וילון. לא סתם מחיצת וילון, אלא מחיצה מפוארת.

תחשבו על זה: כמה עבודה, מחשבה ועיצוב השקיעו בפרוכת, שהייתה עשויה מצמר ופשתן. צבועה בשלל צבעים של תכלת, ארגמן, לבן, ירוק ושחור. ארוגה עם צורת הכרובים, מעשה חושב. רק מאוחר יותר, בתקופת המשנה מופיעה המילה וילון..מוצאים אותה במדרשים וגם במשנה: "סדין שהוא טמא מדרס ועשהו וילון טהור מן המדרס" (מסכת כלים). גם פה במשמעות של הפרדה וחציצה.

עם השנים וילונות נשארו בתפקידם עתיק היומין. אולי שמשו פחות כמחיצה ויותר בתפקיד של הצללה, או נוי. אולם סוגי הבדים והחומרים מהם עשויים הוילונות השתנו לבלי הכר. בעבר השתמשו לעשיית וילונות בחומרים טבעיים כגון: צמר, פשתן, כותנה ומשי. רקמו ותפרו ביד את הוילונות במעשה אומנותי.

לאלו שטיילו ברחבי העולם וראו וילונות ואפריונים בארמונות, או במוזיאונים שונים, יכולים להתרשם מהאמנות שהושקעה בעיצובם של אותם וילונות ואפריוני מיטות רקומות בחוטי זהב וכסף עם גדילים ושנצים ושלל קישוטים.

עם התקדמות הטכנולוגיה התקדמו גם סוגי הבדים המיועדים לתעשיית הוילונות. הפוליאסטר כבש את הבמה לפני כ-200 שנה ועשה מהפכה בעולם הטקסטיל בכלל ובעולם הוילונות בפרט. בדים כביסים, לא קמיטים, קלים יותר, חסיני מים, אנטי אלרגנים, חסיני-אש ועוד יתרונות.

הטכנולוגיה נתנה לנו גם אין ספור של דוגמאות, הדפסים, אפליקציות, רקמות ועוד עיטורי בדים ההופכים את הוילונות לחלק עיצובי בלתי נפרד של הבית.

 

מאת: צילה שפיגל
מושל וילונות: 052-6861296

 

11

12

13

14

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: