מבזקים

אין מימון למאות הלומי קרב שממתינים לטיפול

תוכן עניינים

ביום השנה למלחמת לבנון השנייה מנכ"ל עמותת לא מפקירים פצועים בשטח, חיים הלד מבקש את סיוע הציבור ויוצא לקמפיין לגיוס המונים: "לוחמים משוחררים מתחננים לעזרה אבל מתחנו את התקציב עד לקצה"

רון אטיאס | כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ג | יום רביעי 12 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

"מאות לוחמים משוחררים שלקו בהלם קרב ממתינים לקבל טיפול, אבל התקציב שלנו נמתח עד לקצה ואנחנו זקוקים לעזרה, כדי לתת להם עזרה", אומר חיים הלד, מנכ"ל עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח". היום, יום רביעי, יוצא העמותה בקמפיין מימון המונים, שנועד לאפשר לה להמשיך ולהעניק מעטפת שיקומית מלאה להלומי קרב בישראל.

את הסטטיסטיקה הזאת הרוב לא מכירים: אחד מכל חמישה לוחמים, שמשתחררים מצה"ל הוא הלום קרב. הם לא ישנים בלילה בגלל הסיוטים. הם מתפרצים, לעיתים באלימות, אפילו על הילדה. הם לא מצליחים להחזיק עבודה, חברים, זוגיות, חיים.

כיום, מוכרים רשמית כ-5,000, אבל ההערכה היא שיש 25,000 והם לא מאובחנים. בתוך כך, רבים מהם לא מקבלים טיפול בזמן, בכלל או בתדירות מספקת. זאת, בשל משך הזמן שאורך תהליך ההכרה, בושה במצבם, חוסר אמון במערכת, או בעיות כלכליות שלא מאפשרות להם לשלם על טיפולים, גם אם הכסף יוחזר להם על-ידי המדינה בהמשך.

"העמותה מטפלת בהלומי קרב ללא צורך בהכרה ממשרד הביטחון, ללא הגבלת זמן, ללא עלות וללא ביורוקרטיה", אומר מנכ"ל העמותה, חיים הלד. "אנחנו עוטפים את המתמודדים בטיפולים לצד הכנסתם לקהילה מכילה, שנותנת להם מקום בטוח. כיום העמותה מחזיקה שני מרחבים שיקומיים בדרום ובמרכז ובהם אנו מטפלים בכ-100 לוחמים פצועים בכל רגע נתון. אבל צריך להגיע לעוד. צריך להציל עוד, ולזה צריך את עזרת הציבור".

"אף אחד לא הבין שאני פצוע קשה, גם לא אני. הפציעה שלי בפנים, בתוך הראש", אמר ד', שמטופל מזה בעמותה. "איבדתי קשר עם המשפחה והחברים. לא הצלחתי לעבוד, ובסוף נזרקתי מהדירה והפכתי להומלס. רק הטיפול שעברתי בכפר השיקום בלם אותי מלהתנגש בקרקעית. אם לא היו מחבקים אותי, ואומרים לי שיהיה שוב טוב, הייתי ממשיך את המסלול שלי ומתאבד".

"יש לי שני חברים במצב לא טוב. רציתי לצרף אותם לפעילות של 'לא מפקירים', אבל התרומות שהם קיבלו מאפשרות לטפל בכמות מוגבלת של אנשים. הלוואי שיצליחו לגייס עוד הרבה כסף. כל שקל הוא צעד לקראת ריפוי".

קמפיין גיוס ההמונים, שיוצא היום לדרך יאפשר לקלוט עוד עשרות רבות של חיילים משוחררים הלומי קרב. "המשימה שלנו היא להציל את החיים שלהם. לא פחות", מסביר הלד, שטיפול בהלום קרב לשנה עולה 20 אלף ₪.

בתמונה: צוות העמותה ולוחמים משוחררים בפעילות נטיעות. צילום: בנימין דוכובני

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: