מבזקים

שחר לויפר: הפתרון למשק המים נמצא במחזור מים אפורים

תוכן עניינים

מהם מים אפורים? מים אפורים הם מים לאחר שימוש ראשון של מי כיורי רחצה, מי מקלחות, מי מכונת כביסה, ומי מזגנים, מי דלוחין. מים שחורים הם מי כיורי מטבח, מי מדיח הכלים, ומי האסלות, מי קולחין.

נוזל ירוק

אחד הפתרונות למשק המים הוא מחזור מים אפורים ביתיים. באמצעות מחזור המים האפורים ניתן לחסוך עד כ- 50% מצריכת המים הביתית. בכדי למנוע זיהום וסכנות בריאותיות חשוב להתקין מערכת מחזור מים אמינה וטובה ולהקפיד על שמירה על כללי השימוש במים אפורים

מערכת בה משולבים פיתוחים ייחודיים בנושאים טכניים וביו-טכנולוגים העונים על הבעיות הכרוכות בהשקיה במים כאלה. מורכבת ממיכל הקולט את המים, מסנן כניסה, בקטריות לטיפול בשומנים, משאבה המזרימה אותם למערכת ההשקיה כשהם מטופלים וראויים להשקיה הגינה או למילוי ניאגרות.

גינה פרטית צורכת כ- 500 ליטרים של מים להשקיה ביום לאורך מרבית ימות השנה.

השימוש החוזר במים, עליהם כבר שולמה התמורה, מאפשר תכנון גינה ירוקה ופורחת יותר, שימוש במים יכול לשפר את איכות החיים ואת איכות הסביבה באופן משמעותי.

את המערכת ניתן להרכיב בכל בית בו יש הפרדה בין המים האפורים לשחורים, תקופת בנית/שיפוץ הבית היא חלון הזדמנויות קצר, המאפשר לכם  בהליך פשוט וזול, לבצע הפרדת צנרת המים האפורים (דלוחין) ממערכת המים השחורים (קולחין).

בצעו הפרדת צנרת גם אם נדמה לכם שאינכם מעוניינים ו/או יכולים להשתמש במים אפורים בעתיד הקרוב. במקרה כזה חברו את הצנרת המופרדת למערכת הביוב. בכל עת תוכלו להתקין מערכת השבת מים אפורים.

בבתים קיימים יש לבצע עבודות הכנה נפרדות לפני ההתקנה, וזאת יש לבדוק על ידי בעלי מקצוע.

מה עושים?
עקב השוני בין מבנה למבנה אין באפשרותנו לספק שרטוט כהמלצה לתכנון, אי לכך הרכבנו רשימת הנחיות בסיסיות בנושא הכנת המבנה והפרדת מערכות הולכת מים אפורים ממים שחורים ושרטוט סכמאטי:

הולכת מים אפורים ממים שחורים
הולכת מים אפורים ממים שחורים

פעולות:

  1. יש כמובן לחזור ולהפריד את הקולחים והדלוחים במבנה כפי שהיה מקובל בימים עברו.
  2. מים אפורים הם מי מקלחת, כיורי רחצה, מי מכונת כביסה, ומזגנים. במים אלה לא  נכללים מי שירותים, מי כיור המטבח ומדיח הכלים הללו מוגדרים כמים שחורים.
  3. יש לשאוף ולרכז את יציאות מי הדלוחין קרוב ככל האפשר אחד לשני. למשל על ידי מיקום מקלחות אחת מעל השניה או קרוב אחת לשנייה, אם הן ממוקמות באותה הקומה.
  4. אנו ממליצים לבצע הפרדת קולחין ודלוחין גם במידה ואינכם ערוכים להשתמש במים אפורים מיד עם סיום הבנייה. הפרדה זו תשמור על האופציה להתקין מתקן בכל עת, מאידך אי ביצוע ההכנה בעת הבנייה סותם את הגולל על אופציה זו.
  5. יש לנסות ולהוביל בקירות או עליהם, את צנרת ניקוז למזגנים אשר תגיע אל אותה נקודה בה מרוכזות יציאות הדלוחין.
  6. את צנרת הניקוז של מכונת הכביסה ניתן לחבר אל צנרת ההולכה של המקלחות והכיורים.
  7. צינור היציאה מהבית יצא מעל גובה יציקת הבטון של קומת הקרקע ומתחת לגובה הריצוף. יש לוודא כי גובה היציאה בצד החצר, יהיה גבוה מגובה הקרקע. כדי לקבל סינון מיטבי למים הבאים בגרוויטציה. יש לגרום למים "ליפול" לפחות 5 – 10 ס"מ מן הצינור אל המסנן. (וכל המרבה הרי זה משובח).  מנקודת יציאת הצינור הגלויה ניתן לרדת אל הקרקע ולהתחבר אל בריכת הביוב הקרובה. אנו לכשנספק את המערכת נרכיב על גבי הצינור הזה ברז מיוחד תלת דרכי אשר בסיבוב ידית יאפשר את הזרמת המים למערכת או לביוב (לצרכי חורף/ קיץ למשל). כאמור מיקום המערכת ימוקם קרוב  לבריכת ביוב על    מנת לאפשר בנוסף גם גלישת מים ממתקן המחזור אל  הביוב במקרה של תקלה, בנקודה זו יש גם להכין תקע חד פזי מוגן מים או קופסת חיבורים שקועה בקיר
  8. מנקודת מיקום המערכת יש להוביל צינור פלסטי בקוטר של 25 מ"מ או פחות מהסוג המיועד להשקיה, המיועד לחיבור מערכת הטפטוף למערכת מדגם 1001 יש להוביל גם צינור פלסטי בקוטר 25 מ"מ מן הברז הראשי של החצר לטובת הולכת מים שפירים למערכת הגיבוי.
  9. מאחר ואופיים של המתקנים הוא שהם מפעילים את עצמם כל אימת שהם מתמלאים, ומאחר והחוק האמריקאי אותו אנו מאמצים ובהעדר כל חוק מקומי אחר, קובע כי אסור להשקות מים אלא בהמטרה, אנו ממליצים על טפטוף טמון במדשאות.  מחיר הכנת מערכת טפטוף טמון, יקרה אך מעט מזו של מערכת המטרה, אך החיסכון במים גדול. המערכת יעילה יותר מהמטרה עקב השקיה ישירה של בית השורשים ללא הפסדי התאיידות  והתוצאה מדברת בעד עצמה.

דוגמא של חברת "פלסגן" למערכת מחזור:

2

 

  1. חשוב ביותר: הפניית מים אפורים למילוי ניאגרות. נושא זה נכתב אחרון אך אינו בהכרח בזה בחשיבותו, כאמור קיימת אופציה להפניית המים למילוי ניאגרות. אופציה זו היא המועדפת בעייני ובעיקר מן הסיבה שהחיסכון בה רב יותר. השימוש במי ניאגרות נמשך לאורך כל השנה בעוד השקיה מתבצעת רק 6-8 חודשים, יש להכין בעת הבנייה מעגל הספקת מים נפרד לניגרות בקוטר 1/2. מוצא מעגל זה יהיה ליד מיקומה המתוכנן של המערכת. יש לזכור כי נושא זה לא זכה עדיין לאישור בעולם.
  2. למתלבטים שביינכם אני מציע א. להפריד מים אפורים משחורים בעת הבנייה. ב. להכין מעגל נפרד למילוי ניאגרות. כך תוכלו להחליט בכל עת על שיטת השימוש.
  3. קוטר צנרת הולכת המים האפורים מתחת לריצוף יהיה בד"כ 50 מ"מ מהסוג המיועד להולכת ביוב. קוטר הצנרת להולכת מים שחורים (ביוב) יהיה בדרך כלל 110 מ"מ.

יש גם אפשרות לאיגום מי גשמים בחצר משק הבית, בישראל זו פעולה לא חוקית.

אשמח לעזור ולענות על שאלות בנושא מחזור מים ובנייה ירוקה.

 

מאת: שחר לויפר
מאת: שחר לויפר

אדריכלות ירוקה
050-3409646

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: