מבזקים

"אני לא רבנית – אני רב גוונית"

תוכן עניינים

האומנית ענבר טביב אינה מגדירה את עצמה כרבנית אך משתדלת לזכות את הרבים: "האומנות שלי זוהי שליחות"

מאיר אוליאל | ל' באב תש"פ | יום חמישי 20 באוגוסט 2020 | מערכת ישראל ניוז

היא אינה מגדירה את עצמה כרבנית אלא כאישה שמשתדלת לזכות את הרבים. הכירו את ענבר טביב, זמרת, יוצרת, כותבת ומלחינה. מופיעה אך ורק בפני נשים, וחודש אלול? "זמן לחשבון נפש" האומנית ענבר טביב בראיון מרתק לחודש אלול.

ספרי קצת על עצמך ועל משפחתך. הכניסי אותנו קצת לסיפור חיים המרתק שלך
"שמי ענבר טביב ברוך השם כיום בת 43 נשואה ואימא לחמישה ילדים. גדלתי בבית דתי בארה"ב מה שנקרא "כיפות סרוגות" אך בגיל 18 שהגעתי לארץ לשרת בצבא. התרחקתי מהבית ומשמירת תורה ומצוות. כמו כן גם בעלי שגם גדל במשפחה שומרת מסורת חזר בתשובה דרך סמינר יהדות, ומשם המשיך לישיבת אור החיים בירושלים שעוסקת בקירוב לבעלי תשובה. זה ככה קצת עלינו".

החזרה בתשובה לא סתרה לך את העשייה שלך שבאותו גיל?
"בהחלט שזה התנגש. באותם שנים לפני שהכרנו אני ובעלי אני עבדתי על אלבום בכורה בין לאומי, ובד בבד גם כדיילת אוויר באל על. ככה שזה שני עולמות שונים לגמרי".

איך הגיע רגע ההיכרות ביניכם?
"יום אחד חברה שלי הזמינה אותי לאיזה אירוע שהיה באוניברסיטת בר אילן, סוג של מסיבת סיום לאותה כיתה שהיא למדה. באותה כיתה היה גם בעלי לעתיד, דבר שלא ידעתי. אך דרך החברה שלי איך שהוא נרקם לו שידוך ומשם זה התחיל. תוך כדי ההיכרות, אימא שלו חמותי כיום, הציעה לי גם ללכת לסמינר של ערכים ומשם ללא ספק התחילה הדרך שלי לעולם שמירת המצוות. עשיתי את זה כי איפה שהוא זה היה בי תמיד. אחרי הכל ההורים שלי והבית שלי זה בית מסורתי תמיד היה לי קשר עם הקדוש ברוך הוא והאמונה. הרבה דברים היו קצת קשים בהתחלה, אחרי הכל זה דברים שלא הייתי רגילה אליהם וכל זה בגיל 23 וחצי כשהחתונה הייתה כבר בגיל 24. ברוך השם היום יש לנו חמישה ילדים ובעלי מלמד כמורה בבית ספר דתי שזה תלמוד תורה בעצם".

איך מוותרים על קרירה שכזאת נוצצת?
"בגיל 18 הייתי בדרך למשהו גדול, שמשם הייתי יכולה פשוט רק להתפרסם בארץ ובעולם. באחד מהשמחות המשפחתיות שלנו שמע אותי איזה מפיק מארצות הברית שהיה בדיוק בארץ ובא לשמוע אותי. הוא החליט שהוא הולך להיות מפיק ואמרגן שלי. התחלנו לעבוד על חומרים מקוריים שלי לאלבום, אך איפה שהוא הכל נקטע בעקבות החזרה בתשובה. כיום אני מאושרת מהויתור שעשיתי ובפרט שהקדוש ברוך הוא זיכה אותי לשיר בקדושה. כיום אני מספרת את כל הסיפור שלי במופע ששמו בשביל אל החלומות".

את מקשרת את עצמך לארגון ספציפי לבעלי תשובה?
"לא. אני עובדת כפרילנסר דהיינו, מי שמזמין אותי למופע אז אני מגיעה ונותנת את הסיפור שלי ואת כל מה שיש לי להציע. בלי קשר לאומנות, אני גם מאמנת אישית ומעבירה טיפים לחשיבה חיובית לנשים, כשעל הדרך אנחנו מדברות ומתחזקות ברוחניות".

כאומנית חרדית מה יש לך להציע בחודש אלול אם כבר בכל השנה את משתדלת לחזק?
"אכן קודם כל מזמינות אותי מנהלות סמינרים של בית יעקוב ובכלל, בפרט בחודש אלול להגיד, ולספר לבנות ישראל על מה אני ויתרתי בשביל ללכת בדרך השם. המטרה היא לחזק אותם בכך שהדרך הטובה ביותר היא חיי תורה וקדושה, ושאין מה להתלהב ולהמשך לוורוד שכאילו מחכה להם בחוץ".

מה לדעתך באמת מיוחד בחודש אלול שאין כביכול בכל חודש?
"אני תמיד מסבירה את זה על פי דרך גדולי המוסר, שזה חודש שבו הקדוש ברוך הוא מתנהג אלינו כמו דוד, שרוצה לאהוב אותנו ולתת לנו רק מתנות בלי לראות את החסרונות שלנו. זה בעצם מקפצה בשבילנו ואנחנו רק צריכים להגיד תודה ולקחת את המתנה הנפלאה הזו. אני תמיד אומרת שבמילה אלול יש שתי אותיות ל' שהאות הזאת היא האות הגבוהה ביותר שפונה כלפי מעלה. האות ל' בעצם מלמדת אותנו: "ילדה שלי תרימי ידיים, תבקשי, תעשי בדק בית בכל דבר שאת חושבת שצריך להתחזק בו. צריך ופשוט לחזור בנו ולקבל שפע ושנה של התחדשות והתבוננות, ואהבת השם".

את רואה התחזקות אצל נשות ישראל בתקופת אלול?
"כן הרבה. כל פעם מגיעות בנות צעירות ולפעמים מבוגרות יותר שבאות בג'ינס ומכנסיים שיוצאות מחוזקות ורוצות לקבל על עצמן להתחזק ולהתקרב. כל המופע בשיתוף עם שירה ודרך המוזיקה שאני מעבירה שכבר ידוע, שהיכל התשובה סמוך להיכל הנגינה, וברוך השם אני שמחה שבנות ישראל מתחזקות ורוצות לחזור לבית, לקדוש ברוך הוא ולדוד הזה שרוצה לקבל אותן באהבה".

במה עוסקת בנוסף למוסיקה ולסיפורך האישי?
"במהלך כל ימות השנה אני מפעילה טיסות לקברי צדיקים באומן וגם עורכת ערבי הפרשות חלה, שם אני נחשפת לבחורות ולנשים מכל הגוונים. ללא ספק אני שמחה לראות בחורות שחזרו בתשובה שהולכות ומקימות בית נאמן בישראל. לפעמים עם בעלי תשובה ולפעמים אף עם בחורי ישיבות שגדלו כל החיים סביב הדרך הזאת וברוך השם הם משפחות לתפארת. לדעתי הכל פה זה עניין של שליחות".

האם לדעתך נפתחות מספיק מדרשיות לבנות, לא פחות מישיבות לבעלי תשובה?
"לדעתי כן נפתחות הרבה. מועברים שם שיעורי תורה ובזמן החגים מביאים להן הרצאות ופעילויות רבות בפן הרוחני. מה שיפה בסמינרים האלה זה שיש בנות שעובדות חצי יום וחוזרות למסגרת התורנית תחת ההשגחה וליווי של הרבניות בסמינר. כך מלווים אותן צעד אחר צעד ביעוץ עד לחתונה, וגם בעזרה לאחר מכן".

מהן השאיפות שלך?
"השאיפה שלי כאשה שגדלה בארצות הברית ודוברת אנגלית שפת אם, היא לזכות להשפיע במוזיקה שיש לי ובסיפור חיי לקהילות נוספות בעולם שדוברים אנגלית, וגם עליהן להשפיע".

את עובדת על אלבומים חדשים לנשים?
"יש לי כבר שלושה אלבומים וממש לפני שנה הוצאתי סינגל בשם יהלום. המטרה הבאה היא להוציא עד ראש השנה שיר חדש בשם אם רק תאמיני, לחזק את האמונה אצל האישה גם ברוחניות וגם בגשמיות. אני ישמח להיפתח לקהל נוסף בעולם".

יצא לך להלחין לאומנים מבחוץ?
"עדיין לא, כי אם אני אוציא משהו טוב אני אקח את זה לעצמי. בפרט שהשירים שלי מדברים לנשים ככה שזה פחות רלוונטי, אבל אני תמיד בעד לשמוע הצעות ולחזק על ידי היצירה שלי".

איך את עוברת את תקופת הקורונה, האם נפגעו הופעותיך?
"כן כי כרגע אין הופעות על במות גדולות, אבל אולי נשים לא יודעות שאני ממשיכה להופיע גם בהופעות פרטיות בבתים ובמקומות פתוחים. כל זאת על פי הכללים והמגבלות ואפשר להזמין אותי ואני אגיע. ברוך השם הקורונה נתנה לנו אופציה לעשות דברים כאלה שלא עשינו לפני כן. אני מחזקת את האנשים לא לפחד, להמשיך לשמוח וביחד נעבור את זה".

מילה לסיום?
"אני מברכת את עם ישראל ואת נשות ישראל בברכת חודש טוב וחתימה טובה. שנה נפלאה והרבה שמחה בלב".

צילום | עינב יהב
צילום | עינב יהב
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: