מבזקים

ממתק לשבת פרשת ויגש תשפ"ב

תוכן עניינים
פרשת שבוע ויגש

בפרשת השבוע אחרי שיוסף מתגלה לאחיו ויעקב יורד למצרים מספרת לנו התורה "ויכלכל יוסף את אביו ואת אחיו ואת כל בית אביו לחם לפי הטף" אומר המדרש שזה מה שכתוב בתהילים "נוהג כצאן יוסף" אנחנו פונים לקב"ה ואומרים לו כפי שיוסף כלכל את אחיו לפי מעשיהם כך אנחנו מבקשים ממך שתכלכל אותנו לפי מעשינו

יוסי נחשון | מנכ"ל פרוייקט "לחיילים באהבה" | חב"ד חברון

יש במדרש הזה כמה דברים לא מובנים ראשית הרי ברור שכך הקב"ה נוהג עם כל אדם ונותן לו לפי מעשיו למה אנחנו צריכים כביכול ללמוד מיוסף, וגם ההיגיון אומר שמעשיו של האדם הם המדד למה שיקבל.

מספרים על הצדיק רבי נחום מהורודנה היה מקבץ נדבות כדי לעזור לאנשים קשי יום ולמשפחות נזקקות, יום אחד הגיע לביתו של עורך דין עשיר, הוא דפק בדלת והיהודי שפתח הסתכל עליו בלעג ושאל "מה רצונך?" רבי נחום הסתכל עליו ואמר בחיוך "הלא יהודי אתה, בודאי תרצה לקיים את המצוה הגדולה של נתינת צדקה". עורך הדין התעצבן וצעק עליו "איזו חוצפה! איך יהודי זקן כמוך מעז, לבוא להטריד אותי, אתה נהנה לקבץ נדבות, לך למקומות שמכירים אותך ואל תבוא להפריע במקומות שלא רוצים לראות אותך".

כשנטרקה הדלת על פניו, ניער ר' נחום את טיפות הגשם מעל פניו והמשיך במסע לזכות יהודים במצוות הצדקה. עברו כמה שנים, עורך הדין היהודי נתפס בסיוע לשר בממשלה בגניבת סכומים גדולים ונשפט לשנתיים במאסר, תוך כדי ישיבתו בכלא עלו הרהורים במוחו על אשתו וילדיו איך הם מסתדרים? אולי הם מכרו את הבית היפה שלו כדי להתפרנס, כל החפצים הנדירים שאסף כל חייו בטח נמכרים בזול כדי להתקיים, בצר לו השלים עם המצב הקשה, עברו שנתיים והשחרור המיוחל הגיע, הוא הגיע לביתו ולהפתעתו הוא רואה שהכל על מקומו, הבית מטופח ושום דבר לא נמכר, לשאלתו איך הסתדרו אמרה לו האשה, "אתה זוכר את הרב הזקן הזה שבא לקבץ נדבות? מאז שנעצרת הוא הגיע כל שבוע ונתן לי סכום כסף וכך הצלחנו להתקיים וב"ה עברנו את זה בשלום.

עורך הדין המופתע, לבש בחזרה את מעילו ורץ לביתו של רבי נחום, נישק את ידו ואמר לו "רבי, אני מבקש סליחה שלא הבנתי מה מעשיך, למדתי שיעור גדול על דרך אבותי וכנראה שהגיע הזמן שאחזור לאמץ את הדרך המיוחדת הזו, דרך שמסוגלת לגמול כל כך הרבה טוב גם לאדם שהתנהג בצורה כזו משפילה.

בפרשת השבוע אחרי שיוסף מתגלה לאחיו ויעקב יורד למצרים מספרת לנו התורה "ויכלכל יוסף את אביו ואת אחיו ואת כל בית אביו לחם לפי הטף" אומר המדרש שזה מה שכתוב בתהילים "נוהג כצאן יוסף" אנחנו פונים לקב"ה ואומרים לו כפי שיוסף כלכל את אחיו לפי מעשיהם כך אנחנו מבקשים ממך שתכלכל אותנו לפי מעשינו.

ויש במדרש הזה כמה דברים לא מובנים ראשית הרי ברור שכך הקב"ה נוהג עם כל אדם ונותן לו לפי מעשיו למה אנחנו צריכים כביכול ללמוד מיוסף, וגם ההיגיון אומר שמעשיו של האדם הם המדד למה שיקבל.

ושנית מה פשר הדברים שיוסף נהג עם אחיו לפי מעשיהם, הרי יוסף היה הסמל של זה שלא נהג לפי מעשיהם, אלא להיפך גמל להם טובה תחת רעה, הם מכרו אותו לעבד והוא דאג להם והאכיל אותם?

והרעיון הוא שאחי יוסף אכן חשבו לעשות לו רעה אבל בפועל יצא מזה טובה גדולה וכפי שיוסף אמר להם "אתם חשבתם עלי רעה, אלוקים חשבה לטובה" ולזה מתכוון המדרש באמרו שיוסף כלכל את אחיו לפי מעשיהם, הכוונה היא שהוא לא התחשב בכוונתם הרעה ובמחשבה השלילית שלהם אלא בתוצאה המעשית ומכיוון שהתוצאה היתה טובה נתן להם שכר.

ואת זה אנחנו מבקשים מהקב"ה אנא כלכל אותנו לפי מעשינו ולא לפי המחשבות כי לפעמים אדם עושה מעשה טוב אבל לא עם כל הלב או שיש לו אינטרסים, ואנחנו אומרים לקב"ה שיראה מה יצא בפועל ואם עשינו מעשה טוב גם אם התערבבו מחשבות שליליות עדיין תן לנו שכר שלם.

ולפי זה גם נבין את דברי בעל התניא שגם כשאדם ניזוק מחברו "שלא לשלם לו כפעלו חס ושלום אלא אדרבא לגמול לחייבים טובות, כמו שכתוב בזוהר ללמוד מיוסף עם אחיו" והכוונה היא שלא רק למחול לאדם שהזיק לי אלא לעשות לו טובה תחת רעה כי הרי ברור שאין רע יורד מלמעלה אז הרי ברור שיצא מזה טוב ואם כן אגמול לו לפי מעשיו, לפי הטובה שתצא ממעשיו.

יהי רצון שנזכה להיות שלמים גם במחשבה וגם במעשה ובזכות המעשים הטובים שלנו נזכה לראות בבניין בית המקדש השלישי במהרה בימינו.

שבת שלום

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: