מבזקים

וועדת הבריאות דנה על מצבם הפיננסי הקשה של קופות החולים והחשש שזה עלול לפגוע בציבור

תוכן עניינים

סמנכ"ל משרד הבריאות: "כבר לקראת סוף השנה חלק מקופות החולים יגיעו לבעיה תזרימית". יו"ר וועדת הבריאות: "המצב מדאיג ומחייב פעולה נמרצת של משרדי הממשלה. עלינו האחריות לוודא שמצבן הפיננסי של הקופות לא יפגע בשירות לציבור"

משה פריאל | כ״ב באלול ה׳תשפ״ג | יום רביעי 7 בספטמבר 2023 | מערכת ישראל ניוז

ועדת הבריאות בראשות ח"כ אוריאל בוסו קיימה היום (ה) דיון בנושא של מצבן הפיננסי של קופות החולים. הדיון התבסס על דו"ח מסכם פעילות קופות החולים לשנת 2022 שפורסם לאחרונה על ידי משרד הבריאות.

על פי הדו"ח בסוף שנת 2022 היו קופות החולים בגירעון של 1.5 מיליארד ש"ח, זאת לאחר קבלת תמיכות מהמדינה בשווי של מעל 2 מיליארד ש"ח. עוד עולה מהדו"ח כי הצפי הוא שבשנת 2023 יגיעו הקופות לגירעון כפול של כ-3 מיליארד ש"ח לאחר התמיכות. יו"ר הועדה ח"כ בוסו פתח את הדיון ואמר: "עלינו האחריות לוודא שהקופות ימשיכו להעניק את השירות בצורה שוטפת וטובה ושמצבן הפיננסי לא יפגע בציבור".

ח"כ בוסו ביקש מליאור ברק סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים והשב"ן במשרד הבריאות, להרחיב בפני הוועדה את נתוני הדו"ח. "על פי הנתונים הקיימים כבר לקראת סוף השנה חלק מקופות החולים יגיעו לבעיה תזרימית והפתרון שלהן כרגע הוא לא להעביר כספים לבתי החולים הממשלתיים", ציין ברק והמשיך וסקר מספר צעדים שהמשרד רוצה לקדם, בכדי לייצב את מצבן הכלכלי של הקופות ובהם עדכון נוסף של המקדם הדמוגרפי שעודכן לפני שנה, באופן לא מספק ועדכון מדד יוקר הבריאות בין היתר בשל הסכמי שכר שצפויים בשנה הקרובה ולא מקבלים ביטוי במדד הנוכחי
ברק גם התייחס גם לצעדי המשילות כלפי קופות שלא יעמדו בייעדי האיזון, זאת רק לאחר שיקבלו תקצוב המותאם לצרכיהן "ככול שהממשלה תצליח לתת לקופות את כל הכסף בבסיס ומדדי קידום ראליים שיעזרו להן לעמוד בהתחייבויות שלהן, לא נאפשר להן לחרוג. ברגע שאתה נותן את המשאבים אתה יכול לדרוש מהן אחריות וניהול נכון", הדגיש.
גיא עפר מאגף התקציבים באוצר אמרה כי הנושא מטריד מאוד, "היו לאחרונה צעדים של משרד הבריאות שחששנו שהולכים לכוון ההפוך כמו הקפאת השתתפויות עצמיות".

בתגובה לדבריה אמר ח"כ בוסו: "חוץ מדיונים צריך להכניס את היד לכיס וגם כשמדובר על קיצוצים רוחביים במשרדים צריך לזכור שכל קיצוץ בבריאות הוא פגיעה ישירה במתן השירותים הבסיסיים לאזרחים".

הראל שרעבי מקופת לולים לאומית התייחס למחסור בכוח אדם בתחום הבריאות: "בכל שנה אנחנו באי ודאות גדולה, לא יודעים איך נסגור את השנה וזה מקשה עלינו".

את הדיון הארוך סיכם יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו ואמר: "מצבן הפיננסי של הקופות מדאיג ומחייב פעולה נמרצת של משרדי האוצר והבריאות לייצובן. אני מבקש לקבל בהקדם ממשרדי הממשלה מתווה לקביעת מנגנונים לעדכון מדדי ההזדקנות, יוקר הבריאות והקפיטציה".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: