מבזקים

היום לפני 42 שנים שוחררו בני הערובה האמריקאים בטהרן

תוכן עניינים

היום לפני 42 שנים השתלטו סטודנטים איראנים על שגרירות ארה"ב בטהרן ולקחו את הצוות כבני ערובה. איך זה קרה? בכתבה הבאה

אלי ששון | כ״ו בטבת ה׳תשפ״ג | יום חמישי 19 בינואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

מעט רקע. היחסים בין טהרן לארה"ב היו תקינים ביותר כששלט שם השאה של איראן לשעבר, מוחמד רזא שאה פהלווי עם הדחתו על ידי אייתוללה סייד רוח-אללה מוסאווי ח'ומייני  הקיצוני השתנה הייחס לרעה.

 

זמן מה לאחר עלייתו של חומייני לשלטון הוא קרא לבני עמו לפגוע באינטרסים אמריקאים באיראן וכך אכן היה כשסטודנטים השתלטו על השגרירות ולקחו בני ערובה את כולם, חלק הצליחו להימלט, וחלק נוסף שכלל גם את כל הנשים שוחררו כעבור מספר ימים. לגבי היתר סירבו האיראנים לשחרר.

בעקבות כך אסרה ארה"ב על ייבוא נפט מאירן והקפיאה את נכסיה שהיו בארה"ב. כעבור כ- 5 חדשים יזם הנשיא האמריקאי קרטר מהלך במטרה לחלץ את הבני ערובה בפעולה צבאית. המטרה הייתה לפרוץ צבאית לשגרירות ומשם להבריח את בני הערובה למטוסים/מסוקים, שימתינו בקרבת האצטדיון.

הפעולה כשלה לחלוטין כאשר 2 מסוקים ניזוקו בטרם הגיעו ליעד ובעקבות כך בוטלה הפעולה. כשהחלו הכוחות לסגת, התנגש המסוק במטוס תובלה ו- 8 חיילים נהרגו.

כאמור הפעולה בוטלה ובני הערובה נותרו נצורים עוד מספר חדשים. כל אותה העת האיראנים ביקשו את הסגרתו של השאה, אך נענו בסירוב.

בתאריך 20/1/81 עם עליית הנשיא רייגן לשלטון, ניאותו האיראנים לשחרר בו ביום את בני הערובה תמורת שחרור הנכסים המוקפאים וכך היה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: