מבזקים

השבעת הממשלה ה- 37

תוכן עניינים

מליאת הכנסת החלה היום (חמישי) בשעה 11:00 את ישיבתה לכינון הממשלה ה- 37 ובחירת יו"ר הכנסת

משה פריאל | ה בטבת תשפ"ג | יום חמישי 29 בדצמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הציג במליאת הכנסת את ממשלתו ואמר לחברי האופוזיציה: "אני מצפה מכם שתכבדו את הכרעת הבוחר ושתפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת. בדמוקרטיה לא מטפסים על גדרות הקפיטול ולא מטפסים על גדרות הכנסת".

מליאת הכנסת החלה את הישיבה המיוחדת לצורך כינון הממשלה ובחירת יו"ר הכנסת, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

ראש הממשלה המיועד, ח"כ בנימין נתניהו הציג קווי היסוד של מדיניות הממשלה ואמר: "הממשלה החדשה יוצאת היום לדרך בעיצומה של שנת ה-75 לעצמאות ישראל. בארבע השנים הבאות נפעל כדי שבשנת המאה לעצמאותנו ישראל תהיה מעצמה עולמית. לשם כך עלינו לבצע שלוש משימות גדולות.

"הראשונה לסכל את מאמציה של איראן להשגת נשק גרעיני", לאחר שנשמעו קריאות מספסלי האופוזיציה העתידית הגיב לעברם נתניהו: "אתם שתמכתם בהסכם הגרעין, מי אתם שתחנכו אותנו?" נתניהו המשיך: "המשימה השנייה היא לפתח את תשתיות המדינה כולל לפתח רכבת בזק. המשימה השלישית היא להמשיך להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי ערבי".

במקביל הממשלה החדשה נחושה לטפל בהחזרת השקט, הביטחון האישי והחזרת המשילות אנחנו נחושים לטפל ביוקר המחייה ובשדרוג מערכת החינוך לטובת כל ילדי ישראל בלי יוצא מן הכלל. אני לא צריך לשמוע את הצעקות שלכם כדי לדעת שיש בנינו אי הסכמה אבל יש בינינו הסכמה רחבה על רוב האתגרים שעומדים לפתחנו, אם כי בפירוש לא על כולם.

אני שומע את הקינות הקבועות של האופוזיציה על ״סוף המדינה״, ״קץ הדמוקרטיה״, חברי האופוזיציה, להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה – זאת מהות הדמוקרטיה. משטר דמוקרטי נבחן קודם כל בנכונות של הצד המפסיד לקבל את הכרעת הרוב. בדמוקרטיה מסודרת מכבדים את כללי המשחק. ראינו זאת רק עכשיו במסגרת אחרת, במשחקי המונדיאל:

אוהדי צרפת היו מאוכזבים כמוכם, אבל הם קיבלו את התוצאה. הם אפילו מחאו כפיים לנבחרת ארגנטינה. אני יודע שלא תמחאו כפיים אבל אני כן מצפה מכם שתכבדו את הכרעת הבוחר ושתפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת. בדמוקרטיה לא מטפסים על גדרות הקפיטול ולא מטפסים על גדרות הכנסת.

זאת הפעם השישית שבה אני מציג ממשלה בראשותי כדי לזכות באמון הכנסת. אני מתרגש כמו בפעם הראשונה. אני מודה למשפחתי היקרה והאהובה, רעייתי שרה שנמצאת כאן היום ותמיד נמצאת לצידי, מבניי יאיר ואבנר, שתמיד עומדים לצידי. יקירי נפשי, זאת הזדמנות נוספת לומר תודה – אתם משענת חיי ואני אוהב אתכם מאוד מאוד". בסיום דבריו בירך נתניהו ברכת שהחיינו והציג את הרכב הממשלה.

רשימת השרים שיכהנו בממשלה הנכנסת

הליכוד:

יריב לוין שר המשפטים, אבי דיכטר שר החקלאות, מירי רגב שרת התחבורה, אופיר אקוניס שר המדע החדשנות, עידית סילמן השרה להגנת הסביבה, עמיחי שיקלי שר התפוצות והשוויון החברתי, ניר ברקת שר הכלכלה, גלית דיסטל אטבריאן שרה ללא תיק במשרד ראש הממשלה, יואב קיש שר החינוך, מיקי זוהר שר התרבות והספורט, חיים כץ שר התיירות.

עוצמה יהודית:

איתמר בן גביר שר לביטחון לאומי, יצחק וסרלאוף שר לפיתוח הנגב והגליל, עמיחי אליהו שר המורשת.

הציונות הדתית:

בצלאל  סמוטריץ שר האוצר ראשון ברוטציה ושר במשרד הביטחון, אופיר סופר שר העלייה והקליטה. אורית סטרוק שרת המשימות הלאומיות.

ש"ס:

אריה דרעי שר הפנים והבריאות השני. ברוטציה, יעקב מרגי שר הרווחה, מיכאל מלכיאלי שר הדתות. מטעם ש"ס יכהנו שני שרים נוספים יואב צור, וחיים ביטון, במשרד החינוך ובמשרד הרווחה.

יהדות התורה:

יצחק גולדקנופף שר השיכון, מאיר פרוש שר ירושלים.

ראש הממשלה היוצאת יאיר לפיד סקר במליאת הכנסת את פעילות הממשלה במגוון נושאים ואמר: "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצוין, תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תיכף חוזרים".

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד סקר במליאת הכנסת את פעילות הממשלה במגוון נושאים ואמר: "השבעת הממשלה היא העברת מקל. בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. מן הראוי ברגע כזה לתת לכנסת ישראל ולאזרחי ישראל דו"ח מסודר על מצב המדינה.

מתוך כבוד למעמד, אני רוצה להביא בפני הכנסת את הנתונים העובדתיים על מה שעשתה הממשלה תחילה בהובלת נפתלי בנט, שזה הרגע לשלוח לו מכאן תודה גדולה, ולאחר מכן בראשותי. כדי למנוע ניסיונות לשכתב את ההיסטוריה, צריך שיהיה ברור מה היה מצבה של המדינה ברגע העברת השלטון.

ראש הממשלה הנכנס נתניהו אמר בסדרה של ראיונות שמשימתו הראשונה במעלה היא בלימת ההתעצמות האיראנית. אני מסכים איתו, זהו אכן האיום הראשון במעלה, ועסקנו בו רבות בשנה וחצי האחרונות.

בניגוד לכל התחזיות ונבואות הזעם הממשלה שלנו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם הגרעין עם איראן. זה היה כרוך בעבודה מדינית מורכבת, חלקה הגדול מתחת לרדאר, מול הממשל האמריקאי, וגם מול אירופה.

התוצאה ידועה: ההסכם לא נחתם, הסנקציות על איראן נשארו בתוקף ואף הורחבו. משמרות המהפכה לא הוצאו מרשימת ארגוני הטרור. התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא נסגרו.

במהלך הכהונה שלנו ישראל ביצעה שורה של פעולות גלויות וחשאיות כדי למנוע את ההתעצמות האיראנית. הגברנו את המאמץ למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה, אבל ידה הארוכה של ישראל הגיעה גם הרחק מעבר לזה.

כל זה נעשה תוך דיאלוג אינטנסיבי ולעתים נוקב עם האמריקאים, אבל גם תוך חיזוק מעמדה של ישראל בארצות הברית. לא שילמנו מחירים מדיניים. לא הסכמנו לפתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

לא הסכמנו כמובן, בניגוד לכמה פרסומים ואמירות לתת לאמריקאים שום זכות וטו על פעולות ישראליות. לא הסכמנו, כמובן, לחקירות בינלאומיות של חיילי צה"ל ומפקדיו.

הנחנו את היסודות להצטרפות סעודית מלאה להסכמי אברהם. הפרטים החסויים יועברו כמובן לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך.

אחרי הרבה מאוד שנים החזרנו את מדיניות הסיכולים הממוקדים נגד מנהיגי ארגוני הטרור. אני רוצה להבהיר, היות ושמענו הרבה דיבורים לא מבוססים בנושא, הוראות הפתיחה באש ברורות לכל חייל בצה"ל: אם מישהו מנסה להרוג אותך, תהרוג אותו.

למרות כל האיומים ובניגוד לעבר, התעקשנו לקיים בירושלים את מצעד הדגלים בתוואי המקורי, קיימנו את חגיגות יום ירושלים כסדרן. שמרנו על הסטטוס-קוו בהר הבית, אבל מספר שיא של יהודים עלו לבקר בהר בשנה האחרונה. חודש הרמדאן עבר השנה בשקט.

הממשלה העלתה ב-50% את שכר החיילים. העברנו את תוכנית ממדים ללימודים, תוכנית שמממנת 75% מלימודי התואר ראשון לכל מי שהיה לוחם בצה"ל.

בעיני זהו ביטוי לסדר עדיפויות לאומי, לכך שהממשלה שלנו הציבה בראש סדר העדיפויות שלה את המשרתים בצה"ל, את האנשים הצעירים שמסכנים את חייהם כדי להגן על חיינו ועל גבולותינו."

לפיד סיכם את דברי ואמר: "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב ממצוין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות ביטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תיכף חוזרים".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: