מבזקים

עימותים קשים בין נציגי נכי צה"ל בוועדת העבודה והרווחה

תוכן עניינים

וועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (א') בהצעת חוק ממשלתית שתעגון בחוק את זכויותיהם של נכי צה"ל בתחום הרכב והדיור, שניתנות כיום מכוח ההוראות הפנימיות של משרד הביטחון

משה פריאל | ט״ו בסיוון ה׳תשפ״ג | יום ראשון 4 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

בין המשתתפים היו מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אייל זמיר ראש אגף השיקום במשרד הביטחון לימור לוריא, יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן, איציק סעידיאן ונציגים שונים המייצגים את נפגעי צה"ל.

את הדיון פתח יו"ר וועדת העבודה והרווחה, ח"כ הרב ישראל אייכלר: "אני רוצה שלא יהיה נכה שירגיש שלא ניתן לו הגיבוי המלא כדי שיוכל לתפקד ולהגיע למקסימום שהוא יכול. את הישיבה האחרונה של כנס החורף הקדשנו להשלמת המהלך להיטיב עם נכי צה"ל ואני מקווה שגם עכשיו נפעל יחד ללא קואליציה ואופוזיציה למטרה הזו".

מנכ"ל משרד הביטחון, זמיר הציג את הצעדים שקודמו במסגרת רפורמת נפש אחת המתמקדת בקידום חמישה תחומים: הכרה, ועדות רפואיות מענה למתמודדים עם פוסט טראומה, ממשק עם צה"ל ושירות. לדברי זמיר בשנתיים האחרונות קודמו מעל 90 מהלכים במסגרת הרפורמה, בהם מסלול ירוק להכרה בפוסט טראומה, ביטול בדיקת נתוני רקע ללוחמים, הענקת סיוע משפטי בהליכי הכרה ועוד.

בנוסף הודיע זמיר על הקמת ועדה לבחינת הקשר בין פוסט טראומה למחלות נלוות ואמר "אנחנו רוצים לממש את תקציב נפש אחת עד לשקל האחרון וזקוקים להשלמת החקיקה כדי לתת מענים נוספים לנכי צה"ל, בהם למתמודדים עם פוסט טראומה. הקצנו 120 מיליון ש"ח להטבות נוספות לנכי צה"ל".

במהלך הדיון התרעמו נציגים של הלומי הקרב על כך שהצעת החוק שמקודמת עוסקת בתחומי רכב ודיור ואינה עוסקת במענים לנפגעי פוסט טראומה. הדיון הפל להיות לסוער ונציגי נפגעי פוסט טראומה התעמתו עם נציגי ארגון נכי צה"ל, בטענה שהארגון לא מייצג אותם ולא פועל להכרה בזכויותיהם. ליו"ר ח"כ אייכלר לא הייתה ברירה והוא הכריז על הפסקת הדיון עד שהרוחות יירגעו.

מנכ"ל משרד הביטחון הבהיר כי הצעת החוק שהובאה כעת לדיון כוללת שני פרקים מתוך שישה, שיתנו מענה כולל לכלל צרכיהם של נכי צה"ל "העסק היה תקוע 12 שנה ויותר בוויכוחים אינסופיים, אני מתכונן לדחוף את זה בכל הכוח ולהשלים את החקיקה. אנחנו כרגע על פרק הרכב והדיור ומקווים להשלים אותו בכנס הקרוב".

כשהוא די נסער אמר יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן: "אני גדלתי עם אבא פוסט טראומתי. ומי שבגיל 19 עמדו מעליו 3 רופאים בחדר חושך ואמרו לו, שבוע אחרי שסיים קורס קצינים, שמעכשיו הוא משותק מהחזה ומטה, אל תלמדו אותו מה זה טראומה".

בהתייחסו להצעת החוק הוסיף ואמר: "מטרת רפורמת נפש אחת היא להחזיר את הכבוד האבוד של פצועי צה"ל. הרפורמה היא אינה עסקת צד חשוכה בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל. זו רפורמה שאושרה ותוקצבה והיא תולדה של תהליך ארוך ומורכב בו לקחו גורמים רבים בהם גורמי מקצוע בכירים וארגונים מהתחום. קליימן אף ביקש מהוועדה להוסיף להצעת חוק בנושא דיור, רכב והתייחסות לצרכיהם של פגועי פוסט טראומה".

איציק סעידיאן הלום הקרב שהצית את עצמו בשנת 2021 כמחאה מול משרדי אגף השיקום אמר: "את המעשה שלי קמתי ועשיתי מתוך כעס, היום אני מבין שיצאתי להילחם על החברים שלי, שלא יוצאים מהבית ומוכרים רק ב- 20% כמו שאני הייתי. הייתי צריך להיות מוכר ב-100% לפחות, כמו בחור שנקטעו לו שני רגליים.

אנחנו עושים היסטוריה ובשביל זה צריך להיות מאוחדים. להבין אחד את השני, בואו נדאג לכולם. אני נתתי את החיים שלי ושל המשפחה שלי. אני לא גיבור, אני פשוט מבין שהנפש שלנו זה משהו שהוא הכי משמעותי בגוף".

בסיכום הדיון אמר מנכ"ל משרד הביטחון איל זמיר: "כולנו אחים גם אני לחמתי, נהרגו מולי חברים, נפצעו בגופם ובנפשם. אין פה אף אחד שהוא שקוף, נפעל למען כולכם. יש פה גם חיבור וגם שונות. נפעל להקמת אגף נפרד לנפגעי פוסט טראומה ונדאג גם למשפחות".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: