מבזקים

סקירה מהעבר: פריצת כלא עכו היום לפני 70 שנה

תוכן עניינים

היום לפני 70 שנה פרצה יחידת 'אצל' את חומות כלא עכו במטרה לשחרר אסירים מה'אצל' וה'לחי'.

34 לוחמי 'אצל' יצאו ממחנה סמוך לבנימינה כשהם מחופשים לטכנאי טלפון ולחיילים אנגלים כשהם מצויידים בג'יפ פיקוד משאית קטנה 4 טנדרים ש-2 מהם מוסווים כרכבים צבאיים.

בכלא שהו באותה עת 163 אסירים יהודים 60 לוחמי 'אצל', 22 אנשי 'לחי' 5 אנשי ההגנה והיתר אסירים פלילים, כן היו בנוסף גם 460 אסירים ערבים. במפקדת ה'אצל' הוחלט לשחרר רק 41 לוחמים מה'אצל' וה'לחי' כי הייתה בעיה למצוא ליתר האסירים מקומות מילוט.

בפריצה עצמה השתתפו חלק מ"טכנאי הטלפון" שהיו מצויידים בסולמות חבלים וציוד נוסף שבאמצעותו העלו אל החומות את חמרי הנפץ. חוליות נוספות פקחו עין על הבריטים כדי למנוע מהם להפריע לפעולה, והיתר המתינו בחוץ כדי למלט את המשוחררים.

עם פיצוץ החומות והשערים החלו להימלט מספר גדול של אסירים. 3 מלוחמי הכח התוקף (כולל המפקד) נהרגו. 6 מהנמלטים נהרגו גם כן. 8 מהנמלטים נלכדו וכן 5 לוחמים מהכח התוקף, 182 אסירים ערבים הצליחו להימלט כשניצלו את הבלגן וכן 27 מהאסירים היהודים שהצליחו להגיע בשלום לקיבוץ דליה.

מבין 5 התוקפים שנלכדו, נידונו 3 למוות בתליה ו 2 נוספים שהיו מתחת לגיל 18 נידונו למאסר עולם. בניסיון להציל את שלשת הנידונים למוות חטפו אנשי ה'אצל' 2 סמלים בריטים ואיימו לתלות אותם, באם הבריטים ייתלו את אנשי ה'אצל', אך הבריטים לא נכנעו לאולטימטום ותלו את הלוחמים. בתגובה תלו ה'אצל' את הסמלים הבריטים בפרדס סמוך לנתניה. תליית הסמלים גרמה לזעזוע בבריטניה וגרמה בעקיפין להפסקת עונש התליה נגד היהודים.

עד כאן

 

מאת: אלי ששון
מאת: אלי ששון

 

ה'אצל' פוצץ את שער הברזל של הכלא
ה'אצל' פוצץ את שער הברזל של הכלא
הפריצה לכלא עכו
הפריצה לכלא עכו. צילום: אתר ה'אצל'
כלא עכו
כלא עכו. צילום: אתר ה'אצל'
פריצת כלא עכו. אתר ה'אצל'
פריצת כלא עכו. צילום: אתר ה'אצל'
הבריטים מפנים את ההריסות בכלא
הבריטים מפנים את ההריסות בכלא
תליית הסרג'נטים בפרדס
תליית הסרג'נטים בפרדס
חיילי ה'אצל' מחופשים לחיילים בריטים
חיילי ה'אצל' מחופשים לחיילים בריטים

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: