מבזקים

מבצע כורש: ניסיון חיסול כושל של חאלד משעל

תוכן עניינים

סקירה מהעבר: בעקבות דרישת ראש הממשלה להתנקשות בדרך שקטה, שלא תעורר התקהלות והמולה, נעשה ניסיון חיסול של ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל בירדן.

הימים הם שנת 1997 בנימין נתניהו ראש ממשלה חדש יחסית והתקופה היא תקופה של פיגועים קשים מצדד החמאס.

לאחר פיגוע קשה בירושלים מתקבלת החלטה לפגוע במנהיגי החמאס. היעד שנבחר הוא ראש הלשכה המדינית של החמאס חאלד משעל. דמות לא מוכרת מדי לציבור באותן ימים, שהפך עם הזמן למנהיג בכיר מאוד בחמאס. משעל ניהל את העניינים מרבת עמון.

המוסד שהתקשה לפעול בירדן, כמתחייב מהסכם השלום עם ירדן, החל לאסוף חומר ולתכנן את הפגיעה במשעל. המבצע יצא לפועל בתאריך 25/9/1997 כשחולית החיסול שמנתה שני אנשי מוסד עם זהות קנדית, התקרבו למשעל שהגיע למשרדו בעמאן. כל שהיו צריכים לעשות זה להצמיד לחלק מגופו החשוף מכשיר הנושא חומר קטלני, שלא ניתן לזיהוי ובמקביל לגרום שיירטב ממשקה תוסס, כך שהנבל לא ירגיש שהיה יעד לחיסול.

התכנון היה לכשיסיימו את ה"מפגש" עם משעל, הם יחברו לחולית מילוט שהמתינה להם ברחוב סמוך. אך לא הכל עבד "לפי הספר". משעל קלט שמשהו בוצע נגדו והפעולה רק הסתבכה. המתנקשים החלו להימלט ברכב כשאחד מאנשי חמאס יצא בעקבותיהם ועם רדתם מהמכונית הוא התעמת אתם.

בהמולה שנוצרה נעצרו הסוכנים שטענו בתחנת המשטרה שהם תיירים מקנדה טענה שהופרכה על ידי הקונסול הקנדי.

בעקבות הארוע אושפז משעל בבית חולים והמלך חוסיין זעם על התקרית ודרש "תמורה הולמת" כדי שיוכל להתמודד עם זעם האזרחים הירדנים פלסטינים, תוך שהוא מאיים להוציא להורג את המתנקשים, באם משעל ימות וגם לפרוץ בכח לשגרירות אליה נמלטו חברי החוליה הנותרים.

נתניהו שיגר בדחיפות את ראש המוסד דני יתום לירדן שהתבקש לפתור את הבעיה בכל מחיר, והמחיר כבד מאוד. לירדנים נמסר חומר ניגוד שהציל את משעל מ"התייצבות בבקו"מ" ובנוסף ישראל שחררה באופן מיידי את גדול אוייביה אחמד יאסין, מנהיג החמאס מהכלא. אגב אותו אחמד יאסין חוסל בתקופת אריאל שרון כשמסוק פגע בו בצאתו מהמסגד שם התפלל את תפילתו האחרונה.

בסופו של המבצע, שוחררו הסוכנים אך המשקעים עם ירדן נמשכו עוד זמן רב. 20 שנים חלפו, נתניהו גם היום ראש ממשלה וחאלד משעל גם היום עדיין בחיים

עד כאן

 

מאת: אלי ששון
מאת: אלי ששון

 

חאלד משעל לאחר ניסיו התנקשות בחייו
חאלד משעל לאחר ניסיו התנקשות בחייו
מתאושש בבית חולים. צילום: AP
משעל מתאושש בבית חולים. צילום: AP
ניסיון ההתנקשות במשעל. תרשים: גיא דרוקר ועומר חגי
ניסיון ההתנקשות במשעל. תרשים: גיא דרוקר ועומר חגי
תרשים: גיא דרוקר ועומר חגי
תרשים: גיא דרוקר ועומר חגי
משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס
משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: