מבזקים

דיון בצל הפגנה לסגירת מיכל האמוניה

תוכן עניינים

היום התקיים הדיון בנושא הישארות האמוניה בחיפה, בבית המשפט המחוזי בחיפה, בערעור על החלטת בית המשפט לריקון המיכל ולהפסקת פעילותו.
ההפגנה היתה רבת משתתפים לפי הערכות הגיעו אלפים, הפעם השתתפו גם בני נוער אשר יודעו על ידי העירייה כי תתקיים שביתה לצורך הגעתם להפגנה, ולמרות ביטול השביתה ברגע האחרון החליטו חלקם שהדיון חשוב מהלימודים וגילו אזרחות פעילה.

עורכי הדין של העירייה הביאו את פרופ' קינן להעיד בדיון:"כל מה שהמשק צריך לשנה זה 2111 טון. המשק לא צריך את חיפה כימיקלים.
השאלה היא מה יעשה באמוניה הזו שנרוקן מהמכל באופן שתשמש לצורכי המשק לכך וכך זמן. לכל המשתמשים יש מכילים תפעוליים, אפילו בחברת דשנים יש שני מכלים של 1111 טון כל אחד
רק אלו מספקים את צורכי המשק לשנה. ולא דיברנו על כל המכלים התפעוליים שמפוזרים ברחבי המשק, ולכל צרכן יש מכלים תפעולים להבטחת המלאים התפעוליים לחצי שנה קדימה אם לא לשנה".

בית המשפט הקשה בשאלה: "למה בכל הזמן מזמן שכתב האישום הוגש, לקח שנים לפנות בבקשה כזו? כאשר מטבע הדברים הגיוני שהיה צריך להביא אותה בפני בית משפט הרבה קודם, זה בוודאי נוכח דוח ועדת שפיר ודוח אתוס, מ 2013 ".

על כך הגיבה העירייה: "לא ידענו בוודאות מוחלטת את הנתונים לגבי סכנת הקריסה וההתבקעות של המיכל נוכח מצבו התחזוקתי והיעדר בדיקות פנימיות ולא ידענו את המסוכנות הקטסטרופלית של אוניית האמוניה…דו"ח ועדת המומחים הוגש רק בינואר".

בית המשפט סיכם, כי מכל חוות הדעת וגם מכל העמדות שבפניו עולה שקיים סיכון שקיימת הסתברות כלשהי לכך שיקרה איזה תרחיש בו תדלוף אמוניה. וההבדל בין המומחים הוא רמת הסבירות.

העירייה שינתה עמדתה קצת בכך שטענה כי קצב ריקון המכל הוא 311 טון ליום: "אני אומרת שאם ניקח פרק זמן של 41-31 יום, נגיע ל-1.4.17", כלומר דחיית ריקון מעבר ל10 שנקבעו בבי"מ קמא.
בית המשפט יתן החלטתו בעוד כמה ימים.

בהפגנה מחוץ לבית המשפט נכחה ח"כ יעל כהן פארן, יו"ר שדולת מפרץ חיפה: "חיפה כימיקלים חייבים להבין שהמחדל הזה על ראשם! הם היו צריכים להביא חלופות לאמוניה. הדיון היום הראה לנו שהם מנסים להתחמק, להוריד את האמינות של הדו"חות ולהגיד לבית המשפט שאין לו סמכות לדון בנושא. בסופו של דבר סגירת המכל היא באחריות חיפה כימקילים בלבד, שכל השנים טענו שיהיו מקסימום עשרות הרוגים, היום התוודנו בדיון שמדובר כבר באלפים".

תגובת חברת מועצת העיר חיפה, עו״ד שרית גולן שטיינברג, פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה: ״אני מעודדת מהתנהלות הדיון. ניכר שהשופטת קראה את כלל החומרים ומפנה שאלות חשובות לצדדים.

חשובה עמדת נציג היועץ המשפטי לממשלה שמסר שאף משרד ממשלתי לא ביקש ממנו לתמוך בערעור או שטען כי המשק בסכנה".

חנה קופרמן – יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים: "מסתירים מהתושבים הקמה של בית זיקוק נוסף, הגשנו עתירה מנהלית לעצירת ההקמה של בית זיקוק חדש במתחם "קרקעות הצפון"- בשטח של 1,200 דונם, בזמן שמרגיעים את התושבים שאוטוטו יעבירו את מיכל האמוניה והסכנה באזור תחלוף. בשקט בשקט, כשכולם מתחילים להירגע- אושר להקים מתחם פטרוכימי ענק חדש על 1200 דונם צמוד לבית הזיקוק לנפט – בז"ן, במתחם "קרקעות הצפון" בו יוקמו כ- 1.3 מיליון מ"ק דלקים, ליד 20,000 טון גפ"ם. קמנו למאבק נחוש, שנמשך שנים – מול ועדות התכנון ועכשיו, אחרי שהתכנית אושרה במועצה הארצית לתכנון ובנייה- הגשנו את העתירה היחידה שמנסה לעצור את הקמת בית הזיקוק הנוסף, בלי עזרתו של אף גורם ציבורי, בשם ארגון ״אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות״ לבית המשפט המחוזי בחיפה
(עת"מ 45873/12/16) ובלי שום קשר מברכים על כל פעילות לסגירת מיכל האמוניה".
 

אלה נווה מרכזת התארגנות ״אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות״ ושירלי מיראכור פעילה במטה המאבק.
צילום רועי שווץ
צילום דודי פורום אדם וסביבה
סגן השר ירון מזוז וראש העיר יונה יהב בדיון בבית המשפט

צילם: דניאל בוגצ'נקו
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: