מבזקים

הסימפטומים של הקרטוקונוס? וכיצד מטפלים בבעיה

תוכן עניינים

קרטוקונוס הינה מחלת עיניים שמשפיעה על הקרנית של העין. כתוצאה מכך, נפגמת הראייה. אבחון קרטוקונוס מחייב בדיקה מקצועית של אופטומטריסט מיומן (או אופטומטריסטית מיומנת, כמובן). הפתרונות האפשריים לתיקון הפגמים בראייה הם משקפיים, עדשות מגע ייעודיות או ניתוח.

karktnos1

מהם הסימפטומים של הקרטוקונוס?

מקור שמה של המחלה הוא בחיבור של שתי מילים בלטינית, קרטו (קרנית) וקונוס (חרוט). בהתאם קרטוקונוס פירושו הפיכתה של הקרנית לבעלת צורה של חרוט – וזאת בניגוד למצב התקין של הדברים שבו לקרנית יש מבנה דמוי כיפה. קרנית שהופכת לבעלת צורת חרוט מייצרת עיוותים ועל כן קרני האור אינן מסוגלות להגיע בצורה מדויקת אל הרשתית.

בהתאם נוצרים מספר סימפטומים וליקויים בראייה:

  1. הופעה של הילה כשמתבוננים במקור אור או בפריטים בוהקים.
  2. הופעה של “תמונת צללים” בכל מצב שבו אדם בעל קרטוקונוס מתבונן בתמונה שמתאפיינת בניגודיות גבוהה (למשל חפץ בהיר שמופיע על רקע מאוד כהה).
  3. קושי הולך וגובר להבחין בעצמים קטנים ובפרט אם הם גם רחוקים.
  4. ראייה תלת ממדית פחות טובה – סימפטום זה מאפיין בעיקר את מי שיש להם קרטוקונוס חמור בעין אחת ופחות חמור בעין השנייה. באופן כללי כדאי לדעת שבדרך כלל העיוות בצורה מאפיין את שתי הקרניות, אבל מבחינת הקצב שבו מתפתח העיוות אין בהכרח אחידות בין שתי העיניים.

מבחינת ההשפעה על התפקודים היומיומיים, כל הנ”ל מקשים על הקריאה, על ראיית הלילה וגם על היכולת לנהוג בבטחה.

אבחון

בדיקת ראיה פשוטה לא מסוגלת לזהות קרטוקונוס. במקרה שבו ישנו חשד לעיוות של הקרנית כך שהיא הופכת לבעלת צורת חרוט יש לבצע בדיקה אשר נקראת מיפוי קרנית. העובי של החלק הקדמי של העין, מידת העקמומיות של החרוט והעוצמה המקסימלית של העדשה הם הפרמטרים לפיהם נקבעת רמת החומרה של הקרטוקונוס – מתקדם, חמור או אבנורמלי. מומלץ בחום למי שנמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלה (על רקע גנטי, כלומר למי שיש להם קרובי משפחה בעלי קרטוקונוס) לבצע ביקורות תקופתיות.

karkatnos2

כיצד מטפלים במחלה?

מרבית בני האדם אולי לא נתקלים לעתים קרובות במונח “קרטוקונוס”, אבל מדובר במחלה נפוצה. על פי ההערכות, השכיחות שלה היא 1 ל-1,000. בחלק גדול מהמקרים מתחילה הקרנית להתעוות בסביבות גיל 15-16 והמחלה מחריפה עד לתחילת העשור ה-4 לחיים. הפתרונות האפשריים הם כאמור משקפיים, עדשות ייעודיות ובמקרים חמורים – ניתוח.

משקפיים הם פתרון אפשרי לעיוות קל. כשהעיוות מחמיר משקפיים לא יכולים לספק פתרון ובדרך כלל ההמלצה תהיה להשתמש בעדשות מגע. העדשות מאפשרות מעבר אור בצורה חלקה בזכות העובדה שהדמעות נכלאות בין העדשות לבין הקרנית, ולשם כך נדרשת התאמה אופטימלית של העדשות בהתאם למבנה העין של המטופל ולרמת החומרה של המחלה. ניתוח נדרש אצל רבע מהמטופלים. הניתוח הוא למעשה השתלת קרנית חדשה, ובפרט יש בו צורך כשישנן צלקות על הקרניות הקיימות. מצב נוסף שמחייב ניתוח הוא כשהקרנית הופכת דקה מאוד. לאחר ההליך הכירורגי, שישנן מספר שיטות להוציא אותו לפועל, נדרשת החלמה של כחודש עד חודש וחצי. כמו כן יש להתאזר בסבלנות במשך כשנה, ורק אז הקרנית המושתלת תתפקד באופן מיטבי. במצבים מסוימים גם לאחר הניתוח יהיה עדיין צורך בעדשות מגע, וחשוב להתאים אותן באופן המקצועי ביותר שיש.

עוד על קרטוקונוס תוכלו לקרוא בקישור הבא:

https://www.arzavision.co.il

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: