מבזקים

מחלוקת בטיפול מוכנות המדינה: האם ישראל ערוכה לרעידות האדמה?

תוכן עניינים

הבוקר התקיים דיון בנושא מוכנות המדינה לרעידות אדמה, תשתיות לאומיות ומבנים, דו"ח ביקורת מיוחד לשנת 2018. האם ישראל מוכנה לרעידת אדמה במדינה?

אהרון קלפה | כ"ח בחשוון תשע"ט | 6 בנובמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

מחלוקת בין משרד ראש הממשלה לבין משרד הביטחון: תחת מי תפעל וועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה?
יו"ר הוועדה, ח"כ יחימוביץ' אמרה הבוקר: "קרב הסמכויות בין משרד ראש הממשלה לבין משרד הביטחון עומד להימשך וזוהי בדיוק אבן הנגף, שפעם אחר פעם מונעת מכל התוכניות להתבצע ולהגיע ליישום. אני סבורה כי המל"ל הוא זה שצריך להיות הגוף המתכלל".

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה היום דיון מיוחד בהשתתפות ראש המל"ל מאיר בן שבת על דו"ח חריף של מבקר המדינה מיולי האחרון ובו  נמנו ליקויים רבים על "היערכות המדינה לרעידות אדמה". פרק מרכזי בדו"ח עוסק בוועדת ההיגוי שהוקמה ב1999 ונועדה לקדם את ההיערכות של ישראל לרעידות אדמה, אך ועדה זו נותרה ללא סמכויות ויכולת לתפקד.

בישיבה היום עלה כי קיימת עדיין מחלוקת בין משרד ראה"מ למשרד הביטחון תחת מי תפעל אותה ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה. ראש רח"ל במשרד הביטחון, זאב צוק-רם, שעומד בראש ועדת היגוי אמר בישיבה כי מקומה של הוועדה צריכה להישאר כבתחילה ואילו ראש המל"ל, מאיר בן שבת שהשתתף לראשונה בדיון בכנסת בעניין, הצהיר כי הם חושבים שיש לבחון את מיקומה של הוועדה מחדש.

יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ': "בטוחה שראש המל"ל לוקח את הדו"ח במלוא הרצינות, המקצועיות והיסודיות, אבל כבר מצליחה לקרוא בין השורות כי קרב הסמכויות בין משרד רוה"מ ומשרד הביטחון עומד להימשך; ההתכתשות הזו היא בדיוק מה שימנע מכל התכניות להתבצע ולצאת לפועל. יש לי אמון מלא בראש המל"ל. הוא אדם מקצועי, רציני ויסודי, והוא איננו רודף כותרות; אדרבא, הייתי ממש צריכה להכריח אותו להגיע לכאן. אבל עם כל הצער שבדבר, אני כן מצליחה לקרוא בין השורות כי קרב הסמכויות בין משרד רוה"מ ומשרד הביטחון עומד להימשך – וזוהי בדיוק אבן הנגף שפעם אחר פעם מונעת מכל התוכניות להתבצע ולהגיע ליישום".

עוד אמרה: "אני כשלעצמי סבורה כי המל"ל הוא זה שצריך להיות הגוף המתכלל, כיוון שיש לו את מיטב הכלים לעשות זאת, מה גם שהקרבה לרוה"מ מעניקה לו יתרון וסמיכות למוקדי קבלת ההחלטות. אנו נעקוב בקפדנות ובחומרה אחרי יישום וביצוע דו"ח המבקר, ונקיים ישיבת מעקב עם כלל הגופים הרלוונטים בעוד כחודשיים. התעקשתי לקיים את הישיבה היום עם ראש המל"ל, מכיוון שהישיבות הקודמות היו כאוטיות ובלתי-פרודוקטיביות, עם אינסוף גופים שמתווכחים ביניהם על סמכויות. הבעיה המרכזית שעולה בכל הנוגע להיערכות המדינה לרעידות אדמה היא היעדר תכלול ואיגום ברמה הלאומית – ולכן המל"ל הוא הכתובת לכך"

ראש המל"ל, מאיר בן שבת: "הממשלה קיבלה החלטה על תכנית מיגון לעורף בעלות כוללת של 5 מיליארד שקלים, 500 מיליון מהם מוקצים כבר לשנת 2018-2019. אני רוצה להדגיש כי התכנית הזו אינה נובעת מדו"ח המבקר, למרות סמיכות הזמנים בין פרסומה ומועד פרסום הדו"ח. מיגון העורף הוא חלק מרכזי בתפיסת הביטחון של ראש הממשלה. המל"ל כבר קיים דיון עם כל משרדי הממשלה כדי לוודא שההמלצות מדו"ח המבקר מיושמות. ישנה כבר טיוטת הצעת מחליטים בדבר הענקת סמכויות לוועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה. הנוסח עדיין בדיונים, ויובא לאישור הממשלה להערכתי בתוך כחודשיים. בסך הכל אני אופטימי".

עו"ד יצחק סעד, משרד מבקר המדינה:"השורה התחתונה של הדו"ח הוא שמדינת ישראל לא ערוכה כנדרש גם לדבר הברור שמצפים כאן שיקרה. הדברים מתקדמים לאט מידי וקצת בכל דבר. ההשקעה הנדרשת להצלה, היא גם כלכלית שכן כל דולר שמשקיעים עכשיו בהכנה לחירום, נחסך אחר כך פי 4 אם נגיע לרעידת אדמה בהיעדר המוכנות. הדו"ח הוא קריאת השכמה לכל הגורמים שכן אם לא ינקטו דברים משמעותיים בזמן, נמצא את עצמנו באירוע קטסטרופאלי. צריך שיהיה גורם שיפתור בעיות בין-משרדיות ויוכל להוביל את הכול ולבצע בצורה אפקטיבית".

ח"כ סעיד אלחרומי: "החלטת ממשלה אינה מספקת. רוב החלטות ממשלה לא התקבלו ולא בוצעו. מי השר האחראי שייתן לנו דין ודברים באם תתרחש עכשיו רעידת אדמה?".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "רעידות אדמה זו מחלה ללא יחסי ציבור. באיראן יש סטרס מובנה ויש לנו כלים להרגיע. אם תהיה רעידת אדמה בזמן שנמצאים מעל מיליון תלמידים בבתי הספר שאינן מוגנים, שום מלחמה לא תהיה דומה לה. מדוע אנחנו מסתפקים בהחלטת ממשלה ולא מיישמים את המלצות בחקיקה?"

ח"כ מיקי זוהר: "הוועדה צריכה להירתם למעקב אחרי הפעולות שיתבצעו מעתה הלכה למעשה. יש כאן סכום בלתי מוטל שהממשלה משקיעה ולכן הכל יכול להיות מושג אם ננהל מעקב".

ח"כ אברהם נגוסה: "אלו חיים של כל אזרחי מדינת ישראל ואין מחלוקת בנושא בין קואליציה ואופוזיציה – המדינה צריכה להיות מוכנה בכל מצב ולפנינו יש כאן תכנית שצריך לקדם בכל העוצמה".

ח"כ בני בגין: "מדינת ישראל איננה מאופיינת לרעידות אדמה וצריך לעורר את המודעות של כל הפקידות הממשלתית. בממשלות קודמות שלחו אזרחים לאזור בקע ים המלח שמועד לסכנה. הם סבלו שנים רבות מאיומים חיצוניים אחרים וראשית כל אנחנו צריכים לדאוג להם כי שלחו אותם לשם".

ד"ר אהוד סגל, חבר בצוות המחקר שעסק במיפוי והערכה של המערכת הרגולטורית להיערכות לרעידות אדמה בישראל, אמר: "בין מאות תחומי האחריות שהוטלו במסגרת החלטת הממשלה, לא הוטל על אף גוף לתכלל ולקדם את חיזוק מבני המגורים הפרטיים. המערכת הממשלתית משקיעה רבות בנושא המענה, כדי להציל בודדים ובמבנים אלו צפוי היקף של אלפי הרוגים ונפגעים. הקמת גוף מתכלל היא קריטית. בנוסף, אי אפשר לצפות מכל משרד ורשות לפתח מומחיות בתחום זה, ובכלל לפעול ביעילות אל מול משימות מורכבות בהן אין לו ניסיון וידע. חסר גוף בעל מומחיות בתחום ההנדסי שיתמוך בגופים השונים בידע מקצועי, הדרכה והכוונה ויסייע בניהול וצמצום סיכונים אפקטיבי".

צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: